Gå til innhold

Aetius viser sine bilder

Aetius

Anbefalte innlegg

Jeg heter Are og jobber som dere kanskje vet fulltid som journalist i Akam. Før den tid var jeg folkehøyskolelærer i foto i et år, og før det igjen bodde jeg i London hvor jeg tok fotoutdannelse og holdt på med egne prosjekter. Jeg er i skrivende stund 34 år gammel og har samboer og katt, og bor på Torshov i Oslo.

Jeg ble bitt av fotobasillen da jeg studerte kjemi i Bergen og fikk det for meg at jeg skulle låne min fars gamle Canon AE-1 og fotografere en blåmeis som holdt til i en fuglekasse rett utenfor vinduet mitt. Det klarte jeg aldri, og jeg strøk i kjemi, mye fordi jeg stort sett satt med kameraet i neven og stirret ut vinduet istedet for å studere. Men fotodilla hadde meldt sin ankomst, og da jeg hadde bursdag tre måneder senere fant fattern ut at han aldri fikk se kameraet sitt igjen, ga det til meg i bursdagsgave og kjøpte seg nytt til seg selv.

Utallige kameraer senere - vel, fjorten nikoner, tre canoner, tre yaschicaer, en zeiss, en rollei, to leicaer, en sinar og to hasselblader senere, for å være nøyaktig - sitter jeg nå her og lever av min fotolidenskap. En ønskedrøm som desverre ikke er alle forunt.

Jeg åpner med et portrett av en tidligere elev, tatt da jeg tok klassen med på fototur til bokbyen i Fjærland. Bildet er tatt med min dengang skvett nye Canon 5D og 24-70mm f2.8 på 70mm, og er et av de svært få digitale bildene jeg noensinne har tatt uten å bruke RAW. Hva kan jeg si, jeg var ung og dum. Nuvel, bildet ble tatt spontant, mer eller mindre skutt fra hofta (men i hodehøyde) og jeg liker det fordi hun har et så spesielt ansiktsuttrykk. Det var aldri tvil i mitt sinn om at tittelen måtte bli "Hobbitjenta".

post-29613-1197064622_thumb.jpg

EDIT: Tenkte jeg skulle legge ved en utstyrsliste også:

Canon EOS 5D m/vertikalgrep - Har hatt dette i ca to år nå er er veldig glad i det. Men ikke mer enn at det blir solgt når 5D MkII kommer.

16-35mm f2.8 L USM II - Nettopp kjøpt dette, som erstatning for 17-40mm. Virker bra, men har ikke brukt det så mye ennå.

24-70mm f2.8 L USM - Kjøpte den samtidig som 5D'n og angrer ikke på det. Skulle egentlig ha 24-105 f4 IS, men det var feil på dem og Canon trakk dem fra markedet, så jeg "måtte" kjøpe 24-70 f2.8 i stedet. Savner IS, men det er uansett et fantastisk objektiv.

50mm f1.4 USM - Raskt, lite og lett, og forbausende fleksibelt. Nydelig objektiv til å stramme opp fotohjernebarken med. Er det viktig å holde vekten nede, er dette tingen.

85mm f1.2 L USM II - Nettopp kjøpt og ikke brukt mye ennå. Nydelig til situasjoner med lite lys, selvsagt, men ble kjøpt mest fordi jeg savnet min gamle Nikkor 85mm AF-D f1.4 og ville ha noe like bra for Canon, hovedsaklig til portretter.

100mm f2.8 Macro USM - Kjøpt for ca ett år siden, for makro og portretter. Sylskarpt og forholdsvis fleksibelt.

70-200 f2.8 L IS USM - Nyinnkjøpt, etter at jeg fikk låne et slikt av Canon på safari i Kenya. Utrolig bra objektiv som har falt mye i pris i det siste.

70-300 f4,5-5,6 DO IS USM - reiseobjektivet fremfor noen dersom jeg trenger tele og plass og vekt er viktig. Dyrt, og ikke all verdens lysstyrke, men utrolig kompakt og skarpt.

1,4x Extender II - 70-200 f2.8 blir plutselig 98-280 f4, og kvaliteten er fremdeles overraskende god.

Speedlite 580EX - Brukes lite, men grei å ha i bakhånd, siden jeg ikke har blits på kameraet.

Hasselblad 203FE - Fantastisk kamera som nå desverre mest ligger og samler støv.

50mm/f2.8 FE - Beste vidvinkelobjektivet jeg noensinne har hatt, men det er stort, tungt og massivt. Tilsvarer 25mm ved FF.

80mm/f2.8 CFE - God allround-objektiv. Tilsvarer ca 40mm på FF.

150mm/f2.8 FE - Beste portrettobjektivet til hasselblad, in my opinion. Tilsvarer ca 75mm på FF.

PM45 vinkelsøker - Praktisk til sitt bruk. Ble i sin tid kjøpt inn for en lang fottur. Greit å ikke fylle kameraets sjaktsøker med regn...

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Johan Brun er norsk pressefotografis grand old man, og en usannsynlig hyggelig, hjelpsom og grei mann. Dette bildet av ham tok jeg i Kristiansund tidlig i høst, da jeg gikk bak ham på vei til et av de mange foredragene på Nordic Light.

Canon EOS 5D med 24-70mm f2.8

100 ISO, 1/125 sek, f4, 70mm

Bildet er behandlet i Lightroom 1.3 og deretter tweaket, beskåret og gjort til Sv/Hv i Photoshop CS3

post-29613-1197064328_thumb.jpg

Bildekritikktråd for dette bildet finner du her.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

post-29613-1197808061_thumb.jpg

Kinder Reservoir

Hasselblad 203FE, 80mm f2.8 CFE, rødt filter, Fuji ACROS 100 film

post-29613-1197808075_thumb.jpg

High Cup Nick

Hasselblad 203FE, 80mm f2.8 CFE, rødt filter, Fuji ACROS 100 film

To bilder fra eksemensprosjektet mitt, der jeg gikk og fotograferte The Pennine Way. Ca 350 bilder ble tatt, alle sort-hvitt mellomformat, og den ferdige utstillingen ble seks bilder, hvorav fire ble de første fotografiene som noensinne er stilt ut i Belgrave Gallery, St Ives.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...