Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nytt anlegg, utkast.

WiSLE

Anbefalte innlegg

Halluen..

I dag har jeg noen flassene bassere, 2x 10" fra proson(billigelementer) i en kasse, og 2stk pioneer 4 way 6"9(husker ikke modell nr) som kjøres av en chlas ohlson forsterker.. ( 900w 4x 100rms )

Jeg tenker nå og bygge nytt anlegg, men kanskje ikke spytte inn så fryketlig mye, men altså nok til å få merkbart mer lyd.

Jeg har tenkt å bygge om kassen til å kunne motta 3(2)x 10", jeg har sett på

Pioneer Subwoofers TS-W257D2/D4 (700kr stk)

Så som en forsterker tenker jeg

Soundmagus x1502 950w RMS @ 2ohm..

evt.

Soundmagus x3200 3000w RMS @ 2ohm..

Idag i bilen har jeg et 22mm2 ( om ikke det var 16mm2) strømsett. 60 el 80 ampere..

Dette jeg har oppført er rimelig ( 700kr x 3 + 1200 = 3300kr (4400kr) ) Men, jeg vil sjekke om det er noe som jeg burde bytte ut, evt, om hva jeg burde gjøre..

Ser at jeg trenger mye mer ut av elementene i 10" enn i 12" for å få samme lyden.. 15" ? 18" ? 22" ? Noe annet å anbefalle..?

Jeg vil ha mest mulig bass for pengene..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere elementer betyr ikke nødvendigvis mer lyd, hvis ikke det følges opp av kraften til å drive det.

Vil heller anbefale deg å kjøpe en god 12" sub, og en stor plate MDF, og bygge en kasse selv. Du kan f.eks kjøpe en RE SX12 til 2498,- hos morel.no. Der burde du få endel bang for the bucks.

Soundmagus gir etter mine ører overraskende mye for pengene, men er jo ikke akkurat top notch.

Om du kun har 16mm^2 strømkabler i bilen ville jeg vurdert å oppgradere disse. Det er litt lite.

Lenke til kommentar
flassene bassere?

Har du i det hele tatt noen høtyalere framme, eller er det dunking all the way du er ute etter?

Dunking all the way.... har noen små 4" forran, men i all hovedsak er det 6"9 ene og bassen som skal høres.... Flassende bassere var det jeg skulle skrive, dvs, de har sett sine bedre dager... var mest sannsynlig det billigste på markede da dem ble kjøpt!

Lenke til kommentar
Lol, hiv ut 6x9, og bruk 2-3 tusen på BRA høyttalere foran først, så kan du spørre etter resten senere... Og for all del, ikke kjøp de pioneer subene ;)

Jeg skal ikke ha bra høytalere forran, jeg regner med du ikke har peiling på mitt spm, så om du ikke gidder å begrunne det du sier så ikke svar!

Audison Connection; Bedre å ha formye enn forlite, i alle fall når prisen kun gjør det 1200kr dyrere for 3x ytelse....

Jeg er IKKE ute etter bra lyd, kun mest mulig bråk... for en billig penge... Bilen jeg kjører er en GAMMEL drittbil, som har hatt MANGE innbrudd tidligere. Kan IKKE plassere høytalere synlig, kun blir bak..... Hvis dere ikke har PEILING eller ikke har konstruktiv tilbake melding, så hold det for degselv....

Jeg kommer mest sansynlig til å gå for 2x 12"

Lenke til kommentar
Audison Connection; Bedre å ha formye enn forlite, i alle fall når prisen kun gjør det 1200kr dyrere for 3x ytelse....

"3 ganger ytelse" er en ganske vag definisjon. 3 ganger hva? Lydtrykk? Ikke om elementene dine smelter eller når Xmec av 1/3 av effekten du prøver å mate dem med ;) Skal man være veldig pirkete skal man teoretisk sett finne frem til den kasseløsningen som gir deg den kombinasjonen av frekvensgang og Q-verdi du er ute etter. Sannsynligvis vil dette være frekvensgang med en peak rundt 55-65 hz og en ganske høy Q-verdi for å øke effekttåligheten og gi en "feit" bass. Når man har funnet det, kan man enkelt simulere seg frem til NÅR elementet vil nå Xmax/Xmech (går tom for slaglengde. Da stopper også muligheten til å øke lydtrykket ytterligere), og hvor mange watt som må til for å oppnå dette. Dersom du når Xmech med kun 50 watt nytter det absolutt ingen ting å mate elementet med 5000 watt, det eneste du oppnår vil være effektkompresjon, forvrengning og i verste fall et sprengt element (eller tre).

Dersom du et ute etter mest mulig lyd til minst mulig penger synes jeg du skal se på Resonant Engineerings RE-serie. RE12 koster f.eks. ikke mer enn 598,- og vil være i stand til å produsere mer lyd enn Pioneer-tieren. Vil du holde deg til titommere koster RE10 498,- :)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

"3 ganger ytelse" er en ganske vag definisjon. 3 ganger hva? Lydtrykk? Ikke om elementene dine smelter eller når Xmec av 1/3 av effekten du prøver å mate dem med ;) Skal man være veldig pirkete skal man teoretisk sett finne frem til den kasseløsningen som gir deg den kombinasjonen av frekvensgang og Q-verdi du er ute etter. Sannsynligvis vil dette være frekvensgang med en peak rundt 55-65 hz og en ganske høy Q-verdi for å øke effekttåligheten og gi en "feit" bass. Når man har funnet det, kan man enkelt simulere seg frem til NÅR elementet vil nå Xmax/Xmech (går tom for slaglengde. Da stopper også muligheten til å øke lydtrykket ytterligere), og hvor mange watt som må til for å oppnå dette. Dersom du når Xmech med kun 50 watt nytter det absolutt ingen ting å mate elementet med 5000 watt, det eneste du oppnår vil være effektkompresjon, forvrengning og i verste fall et sprengt element (eller tre).

Dersom du et ute etter mest mulig lyd til minst mulig penger synes jeg du skal se på Resonant Engineerings RE-serie. RE12 koster f.eks. ikke mer enn 598,- og vil være i stand til å produsere mer lyd enn Pioneer-tieren. Vil du holde deg til titommere koster RE10 498,- :)

3x ytelse av effekten på utgangen av forsterkeren, ikke lyd"output".. Jeg dømte forsterkeren uavhenig av elementpakke jeg går for..

Vil si at jeg liker konstruktive svar, og kommer mest sannsynlig til å gå for Resonant Engineerings 12" Da dette er den eneste anbefalling jeg fikk =)

Lenke til kommentar

Vel, en SE12 koster 2498,-, eller det samme som fire RE12. Er ikke i tvil om hva jeg hadde valgt om målet var identisk med trådstarters; mest mulig bråk for minst mulig penger ;)

Mer membranareal, høyere følsomhet, og derved også evnen til å spille høyere med en rimelig forsterker. Kanskje også med lavere forvrengning, selv om jeg ikke tror det har spesielt mye å si i denne sammenhengen.

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...