Gå til innhold

Spillutviklere i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skulle satset innen dataspill, og ikke sittet her underbetalt i tonnevis med papirer, tror jeg jeg ville satset på å utvikle en genial AI-motor som "de store" ville kjøpe.

Etter min mening er det her inntjeningspotensialet ligger, ikke i å prøve å lage kopier av allerede eksisterende spill. Kanskje ikke like spennende å satse på noe tekninsk, men man skal jo helst leve av det man gjør og.

Lenke til kommentar
vi har veldig lyst til å lage ting for xbox live eller marketplace.

Er ikke XBL og Marketsplass samme sak?

Men spørsmål omhandlet om Spilldesign: Vist du utander deg som (3D)Spill-designer hvor stor er da oddsen for at du får jobb innen skandinavia?

En spill-designer er kanskje den av alle som deltar i produksjonen som har mest å bevise. Det er meget vanskelig å overbevise folk om at du vet hvordan man skal lage morsomme spill innenfor de tekniske rammer som eksisterer uten tidligere prosjekter å vise til. En utdanning kombinert med skole/hobbyprosjekter hvor du faktisk utarbeider og lager spillbare ting av idéene dine (selv om det bare er prototyper og ikke ser ut some en million dollar), er gull verdt. Så, er du god, får du jobb, vil jeg påstå.

Lenke til kommentar
vi har veldig lyst til å lage ting for xbox live eller marketplace.

Er ikke XBL og Marketsplass samme sak?

Men spørsmål omhandlet om Spilldesign: Vist du utander deg som (3D)Spill-designer hvor stor er da oddsen for at du får jobb innen skandinavia?

Beklager, ting gjekk litt kjapt for meg. Playstation Network var det eg tenkte på.

Å få jobb som rein spilldesigner trur eg dessverre kan være vanskelig. Et firma som har råd til å ansette folk som jobber utelukkende med spilldesign er ganske så stort og etablert, ala Funcom, Dice, osv.

Eg tok en bachelor i opplevelsesproduksjon og interaktive medier ved Høgskulen i Hedemark, med hovedfokus på spilldesign og manusutvikling. Men i et lite firma som BGS så er det ikkje mulig å bruke en 100% stilling på dette feltet, så mesteparten av mine dager går med til å gjøre papirarbeid (hater søknader), økonomi styring (hater bilag og regnskap) og salgsarbeid.

Og når det gjelder de store firmaene som har råd til en fulltids spilldesigner, så vil de mye heller ansette mannen som har erfaring fra store produksjoner som Oblivion en Gormster som har en bachelor i spilldesign.

Men finnes alltids unntak fra regelen, i fjor sommer søkte Funcom etter spilldesigner til sidequest i AoC, virka ikkje som ein trengte uendelige mengder med erfaring der.

Eg ville nok anbefalt deg å lære 3d modellering eller programmering, for å få en fot innenfor. Når en først har kommet seg inn i et firma så er det enklere å få drømmejobben der :p

Kommer til å be et par andre folk som jobber med spill å ta turen innom her.

Lenke til kommentar

Får vel komme oss på banen i denne tråden vi og :)

tnx for mal :p

Selskap: Eyeball Interactive

Sted: Hamar

Historie:

Eyeball ble grunnlagt 12.07.2006 av tre uteksaminerte elever fra bachelor i Opplevelsesproduksjon og interaktive medier på Høgskolen i Hedmark. Per dags dato består Eyeball av en daglig leder/programmerer, 1 lead programmerer, og to grafikere/animatører.

Jobber med:

Eyeball Interactive fokuserer på nettbasert underholdning. Vår hovedvirksomhet er utvikling og produksjon av ulike kunde- og målgruppepassende internett spill, samt oppdrag innen 3D og animasjon. Har/hatt kunder som Apropos Internett, Norsk Tipping, HamKam, Rally Norway ++

Nettside:

www.eyeball.no

Lenke til kommentar

Jeg har lest ganske mange intervjuer med spillutviklere fra diverse land og selskaper i det siste, og det virker som om spilldesigner, i ordets rette forstand (dvs: designe hvordan et spill skal fungere, og ikke har en spesiell kategori som programmering, modellering, plot/historie, etc) er en veldig vanskelig stilling å fylle, rett og slett fordi det er så vanskelig å bedømme noen på dette området.

Det var generell enighet om at en av de eneste veiene inn i et selskap som spilldesigner var

1: Tidligere jobberfaring/arbeid å vise til.

2: Igjennom Q&A-avdeligen.

Alle spillselskaper burde ha en Q&A-avdelig som jobber med programmererene for å feilsjekke og teste deres arbeid. Noen vil argumentere for at små selskaper ikke burde ha dette, og at det blir for dyrt, men hvis man tenker over hva en programmerer blir betalt i timen i forhold til hva en Q&A-ansatt blir betalt så ser man fort at det å sette en programmerer til å feilteste alle sine applikasjoner blir veldig dårlig bruk av tiden.

Som programmerer så ser man seg etterhvert blind på egne feil og småting i koden og applikasjonen man utvikler, så man prøver automatisk ikke å bruke programmet bare ved å tabbe igjennom hver knapp, eller bare bruke tastaturet. Det trengs ofte en person som ikke vet noenting om hvordan det ble laget, for å finne de feilene som programmereren har glemt å lete etter/inkludere.

For å bli ansatt som Q&A så trengs det så og si ingen ferdigheter, men det gir en fot innenfor. De utviklerene som var intervjuet sa at det første stedet de lette etter nye ansatte var hos Q&A, fordi der hadde de allerede en erfaring med hvordan personen fungerte sammen med resten av teamet, osv.

Hvordan du blir ansatt som Q&A i Norge vet jeg fint lite om, det er vel mulig å sende en søknad til hvert enkelt selskap og bare spørre de, kanskje de ikke selv har tenkt over at de bruker sine høyt betalte programmerere til å feilteste applikasjoner som noen til halve lønnen kan gjøre bedre.

Mitt personlige råd er å ikke prøve å utdanne deg som noe så generelt og uspesifisert som en spilldesigner. Sikt på en annen del av utviklingen. Prøv å tenke deg til hva du faktisk har lyst til å drive med. Liker du å tegne? Liker du å lage musikk? Liker du å programmere? Har du drevet med noe modding?

Jeg har hørt tragiske historier om folk som har stått på hele livet for å ansettes som spilldesigner, men aldri lykkes fordi det er så vanskelig å få foten innenfor, og faktisk vise bedriften hva du er god for.

Selv studerer jeg til å bli spillprogrammerer, men jeg prøver å holde utsiktene mine åpne, og fokuserer derfor også på generell programmering som kan bli nyttig for jobber som ikke har noe med spill å gjøre. Det er et så lite marked for dette i Norge at man må bare forbrede seg på det værste, men håpe på det beste. :)

En side jeg anbefaler å titte på for alle aspirerende spillutviklere er http://gamedev.net som tar for seg alle aspektene ved spillutvikling.

Håper min wall-of-text var til nytte for noen, og fortsett å poste om spillutviklere i Norge, gi oss studenter håp!!

- Luggage.

EDIT: En wall-of-text uten typo's? NEVER!

Endret av LuggagE
Lenke til kommentar

skal man jobbe med spilldesign så synes jeg at det er et must å lære seg enkle tools for å sette idéer ut i praksis. Et fett rpg-spilldesign implementert i noe alla RPG-creator eller hva de der make-game-in-123 heter nå om dagen, er verdt mye mer enn en beskrivelse av spillmekanikker på papir.

Og i morra skal jeg på julebord sammens med Biometric game studios, Weeeey :D

Lenke til kommentar

Nå er jeg strengt talt et selskap av 1, men allikevel:

Selskap: Dining Philosopher

Sted: Tromsø

Jobber med: NDS / Wii

Den første posten i tråden nevner et selskap som skal etablere seg her, hva heter det? Betyr at jeg må slutte å si: "I'm the only game programmer in the village!" ;)

--

runeb

Lenke til kommentar

Selskap:

Agens AS

Sted:

Oslo

Historie:

Agens gikk frå å vere eit deltidsforetak ved sidan av studier og andre jobbar, til å ha fast ansatte i 2005.

For tida er det 8 ansatte i selskapet.

Jobber med:

Vi utvikler og produserer spel for web; i reklamesamenheng, til opplæring eller som underhaldning.

I tillegg leverer vi også andre interaktive tenester og design.

Nettside:

agens.no (firma) eller agensgames.com (spel)

Mvh

Peter Måseide

Speldesigner, Agens

Endret av petrov
Lenke til kommentar
Nå er jeg strengt talt et selskap av 1, men allikevel:

Selskap: Dining Philosopher

Sted: Tromsø

Jobber med: NDS / Wii

Den første posten i tråden nevner et selskap som skal etablere seg her, hva heter det? Betyr at jeg må slutte å si: "I'm the only game programmer in the village!" ;)

--

runeb

Oy, jeg kommer tilbake til Tromsø den 18/19. vi må utveksle tricks & hacks :)

Det andre selskapet i Tromsø heter Playfish om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Hallo hallo, Jørgen Djuve her. Jeg gikk i likhet med mange andre i denne tråden på Høgskolen i Hedmark og tok en Bachelorgrad i "Opplevelsesproduksjon og Interaktive Medier" - også kalt OPIM.

Fikk i Januar 2007 jobb hos Funcom som spilldesigner med fokus på gameplay; NPCs, playfield content implementation, quests, dungeon layout, etc. Jobber på Age of Conan. Drømmejobben! :) Funcom jobber for tiden med Age of Conan samt The Secret World, mens Anarchy Online går godt 6 1/2 år etter release.

Jeg vurderte også en stund å være med på/opprette et spillfirma - men det ble med tanken. Håper alle mine eks-medstudenter og andre spillfirmaer i Norge gjør det bra! En stor, pulserende norsk spillindustri er definitivt sunt for alle parter - både spillere og spillutviklere. Å få opp kunnskapen om det å lage spill er definitivt viktig i et lite land som Norge. :)

Endret av djorgen
Lenke til kommentar

Vil bare gi min støtte til denne tråden. Bra tiltak.

Det er vanskelig å vite hva man skal satse på hvis vil jobbe med spill i Norge, enten det gjelder utdanning eller profesjonell utvikling.

En tråd som dette er til gagn for alle deler av spillnorge. Jeg tror det er mange kreative talenter som har gitt opp sine drømmer bare fordi de ikke har fått god nok informasjon om hvilke muligheter som finnes.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Interessant tråd! Ante ikkje at det var så mange mindre selskap her i landet :)

Men lurer på ein ting. For dykk som har eige selskap med ein 4-5 ansatte og gjerne jobbar med å lage mindre spel, program osv. Korleis er det med inntektene? Eg meiner, 5 personar må jo ha litt lønn så dei kan leve av det, og i tillegg dukkar det vel opp andre kostnadar? Er det verkeleg så lønnsamt å legge ut eit spel på PSN og/eller XBLA?

Å lage spel må jo vere draumejobben så lykke til til alle som er i bransjen! Og all respekt til dykk som vågar å satse :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...