Gå til innhold

Spillutviklere i Norge

Anbefalte innlegg

Hei!

Da en annonselignende topic nettopp ble fjernet, grunnet at den inneholdte stillingsannonser (regner jeg med), fikk jeg en idé. (topicen omhandlet et spillutviklingsselskap som skal etablere seg i Tromsø)

Norsk spillutvikling er litt for annonymt.

Så, herved er alle som driver med spillutvikling i Norge profesjonelt, invitert til å presentere seg og deres bedrift i dette topic, slik at norges gamere kanskje får litt større viten om hva som skjer i denne sektoren.

Og alle andre er selvfølgelig velkommen til å diskutere norsk spill-industri, og mimre over gamle spill og spillselskaper fra det langstrakte land.

Er jo bare gøy at Norske gamere føler at det faktisk er andre enn Funcom som jobber med spill.

Jeg kan starte med å presentere det spillselskapet jeg jobber i. Andre spillselskap kan kopiere formatet om de vil:

Selskap: Tumbleweed Interactive DA

Sted: Hamar

Historie:

TI ble startet i august 2007 av fire uteksaminerte elever fra bachelor i Spill- og medieprogrammering på Høgskolen i Hedmark. TI vant en spillutviklingskonkurranse for studenter med eksamensprosjektet, og dette ga de gratis kontorer og et initiativ til å starte eget selskap.

Jobber med:

Vi i Tumbleweed jobber for tiden med å utvikle nye spennende spill til onlinedistribusjon på konsoll, som for eks. Playstation Network eller Xbox Live Arcade. Vi satser på å annonsere vårt første produkt i slutten av desember/begynnelsen av januar.

Nettside:

Tumbleweed Interactive

Still gjerne spørsmål her, eller på mail.

Endret av _vamecum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Da en annonselignende topic nettopp ble fjernet, grunnet at den inneholdte stillingsannonser (regner jeg med), fikk jeg en idé.

Og derfor ville du lage en ny topic?

Jeg fikk rede på et annet spillselskap jeg ikke visste om i den forumposten, det var det som inspirerte meg til denne topicen. Det var ikke jeg som lagde den topicen.

Og jeg tipper det er svært mange andre som også vet lite om hva som rører seg av spillutvikling i Norge, så derav en tråd for nettopp dette.

Lenke til kommentar

Siden Tumbleweed sin codemonkey presser så får vel eg og skrive litt om oss.

*stjeler Tumbleweed sin tekst og fikser litt på den*

Selskap: Biometric Game StudiosDA

Sted: Hamar

Historie:

BGS ble grunnlagt i 09. juni 2006 (bah, 3 dager før og me hadde hatt en morsom dato å skrive i alle offentlige papirer) av tre uteksaminerte elever fra bachelor i Opplevelsesproduksjon og interaktive medier på Høgskolen i Hedmark. Per dags dato består BGS av en daglig leder, 2 programmerere, og en grafiker. BGS vant en spillutviklingskonkurranse for studenter med eksamensprosjektet, og dette ga oss gratis kontorer og et initiativ til å starte eget selskap. Vi fikk en halv million fra Norsk filmfond til å fullføre vårt første prosjekt, HockeyTime.

Jobber med:

Vi i Biometric Game Studios har stort sett jobbet med HockeyTime (for mer info hopp inn på nettsiden), som nå er klar for salg. Vi har laget noen små spill som ligger på nettsiden, og jobber også med et prosjekt opp mot et museum på Hamar. Målet er å bruke fortjenesten fra HockeyTime til å finasere nye prosjekter, vi har veldig lyst til å lage ting for xbox live eller marketplace.

Diverse:

Eg har også rollen som chapter coordinator for IGDA Hamar, og BGS er medlemm av Spillprodusent foreningen, bransjeorganisasjonen for norske spillutviklere.

Nettside:

www.biometricgames.com

www.hockeytime.se

Still gjerne spørsmål her, eller på mail.

Endret av Gormster
Lenke til kommentar

Ideen er faktisk ganske bra, men slik dere legger den ut blir det for dumt. Det er helt tydelig at dette kun gjøres for å rakke ned på "konkurrentene" og fremme sitt eget foretak og blir således kun et reklamestunt. Men lykke til med prosjektene deres!

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener?

Hvilke konkurrenter rakkes ned på?

Jeg tenkte bare det var intressent å få igang en diskusjon rundt norsk spillutvikling, og at bedrifter som holder på med dette i Norge også har muligen til å presentere hva de holder på med.

Nå, over til å diskutere norsk spillutvikling istedet.

Så, jeg lurer litt på hvor god of war i norsk vikingdrakt blir av?

Alle snakker om at filmfondet bare er ute etter vikingspill og barnespill, men enda har jeg ikke sett et norskutviklet vikingspill.

Funcoms age of conan vil vel ha noen vikinglignende karakterer dog. Det gleder jeg meg vilt til.

Lenke til kommentar

Rookie_NO, eg ser ikkje på andre norske utviklere som mine konkurrenter, og om min tone mot _vamecum var litt frekk så er det kun fordi vi kjenner hverandre fra før, og eg liker å plage folk :D

Når det gjelder den norske bransjen så er mitt inntrykk at folk gjerne hjelper og støtter hverandre.

Målet er å nå ut i verden, ikkje å krangle om kundene i Norge.

Norske spillbedrifter som eg har kontakt med er: Biometric Game Studios, Tumbleweeds Inteactive, Eyeball Interactive, Inludo, Ravn Studios, Skalden Studios, Artplant, Minimedia,

Funcom... hum, finnes sikkert mange andre, men dette er dei eg kom på no.

Høyre også rykter om at Storm Studios, de som står bak 2 trøtte typer, jobber med å lage et spill.

Ps: til _vamecum, filmfondet og Nordic Game Program har nok dessverre fått litt for mange søknader til viking spill. Siden 75% av alle forslag de får bygger på den norske viking historien så trengs det noe spesielt for å komme gjennom der. Men Inludo jobber nå med sitt prosjekt Ragnar Rock, håper det blir en suksess.

Lenke til kommentar

Om noe så kan dette være en super tråd for de av oss som holder på med en utdanning innen spill/er ferdig, og kan få vite litt mer om mulighetene for jobb i Norge.

Godt initiativ, jeg setter hvertfall pris på å få vite mer om bransjen i Norge. :)

Lenke til kommentar

Det irriterer meg grenseløst at det skal være støtte fra filmfondet, som avgjør hva som blir laget. Hva med å heller prøve å lage et spill folk vil ha.

De fleste av de skandinaviske "suksesshistoriene" er fra utviklere som ikke har fått statstøtte, og det irriterer meg grenseløst hvis skattepengene mine skal gå til spill ingen andre en noen filmfond-gnomer vil ha.

Mitt råd er: gå til noen investorer og presenter en markedsstudie med inntjeningsmuligheter. Pengene sitter løst om dagen (i hvert fall i enkelte kommuner) og hold god avstand til filmfondet.

Lenke til kommentar

filmfond-ordningen er egentlig ganske grei. Jeg ser på ordningen som en bonus. Før var derimot opplegget ganske teit, iom. at filmfondet kun støttet utvikling av prototype som man skulle bruke til å pitche etter investorer. Jeg har hørt at denne ordningen er forandret nå. Fortsatt litt merkelig at det ikke har blitt gitt et ordentlig navn. film-fond til spill. tja, joa,.. neh.

Ser ut til terravision jobber med noe serious-games-aktig. Blir interessant å se hvordan denne delen av spillmarkedet utvikler seg. De har definitivt funnet seg en pengesterk bransje ved å lage treningsspill til oljeselskaper.

Lenke til kommentar
Mitt råd er: gå til noen investorer og presenter en markedsstudie med inntjeningsmuligheter. Pengene sitter løst om dagen (i hvert fall i enkelte kommuner) og hold god avstand til filmfondet.

Pass deg, er jo mange nordlendinger her på forumet. :p

Jeg trodde at spillutvikling i Norge var så godt som dødt, foruten mobilspill og FunCom.

Lenke til kommentar

Må jo sies at hockeytime var et MORSOMT konsept. Dessuten tror jeg det er et meget godt poeng reklame "in-game" lettere blir fulgt med på enn reklamen som unasett ville ha surret på skjermen.

+ Inntekter fra evt SMSing.

Gøy!

Selger dette som hakka møkk eller er blubber konservative og litt redde?

Lenke til kommentar

Artig å se hva tidligere OPIM-studenter (og Rena-studenter) har fått til , da jeg selv begynte på linjen nå i høst. Utenom Funcom har jeg selv ingen kjennskap til norske spillutviklere, så denne tråden setter jeg stor pris på. Flott tiltak!

Lenke til kommentar
Vanecum, den traileren på siden deres var imponerende. Jeg visste ikke at de hadde en egen Spillutviklingslinje i Hamar. Det er vel ekstremt få skoler i landet som faktisk har dette?

Skal dere lage noe i OpenGL 3.0 snart eller?

Ja, Høgskolen i Hedmark var vel først ute i Norge med tilbud på spillutvikling. Det finnes noen privatskoler som også tilbyr dette. Høgskolen i Narvik har også fått en spill-programmeringslinje allá den som er på Rena (Høgskolen i Hedmark), og ntnu har tenkt å satse på spillutvikling såvidt jeg har forstått.

Blir gøy å se hvor vi er om 5-10 år.

Vi jobber for tiden med ES 2.0, som er nestegenerasjons grafikk til mobiltelefoner pluss at vi også jobber med renderingspaths til konsoll.

Opengl 3.0 speccen er ikke helt ferdig enda :(

Tviler på at vi kommer til å lage noe annet enn en test-path til opengl 3.0 med det første, men blir utrolig gøy å teste ut når den kommer. Allerede nå kan man jo forsåvidt leke seg med geometry shaders i opengl via nvidia sine opengl-utvidelser, men da trenger man et nymotens skjermkort av 8000-typen.

For de som lurer på hva OpenGL er, så er det noe programmerere bruker til å få frem spillgrafikk i windows, linux, os x, mobiltelefoner og diverse konsoller (ofte en avart av opengl, men veldig lik)

Lenke til kommentar

For våres del så var filmfondet ganske så viktig. Det tar tid å utvikle et spill, og i Norge så er det ikkje så enkelt for et nystarta firma uten erfaring å overbevise investorer. Etter at vi fikk støtte fra filmfondet så har det fungert som et kvalitets stempel, og det har vært enklere for oss å finne investorer.

Men me har heile tida hatt tru på HockeyTime, var en grunn til at eg holdt ut i 7 mnd med ca 180 arbeidstimer per mnd og en lønn før skatt på ca 3 000 :p

De fleste skandinaviske "suksesshistoriene" kommer fra Sverige, som har et mye større miljø rundt spillutvikling. Suksess historier i Sverige har også ført til at det er enklere å få investorer der. Var på et møte i Karlstad nylig, der 2 av de 6 bedriftene som presenterte seg hadde norske investorer.

Når det gjelder hvilke spill filmfondet gir penger til? Dei gir penger til dei som har den beste ideen, og har kompetanse til å produsere spillet og få det ut til markedet. Om dei bare får spill ideer om nisser, troll og vikinger så gir dei støtte til det. Om dei får ideer til den neste store FPS spillet så gir dei pengene til det.

Nå er det også mulig å søke om 100 000 nok for å gjøre forarbeidet til en skikkelig søknad. DVS. Lage konseptskisser, gamedesign, gjennomføre markesundersøkelser, legge opp salgs strategi, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...