Gå til innhold

Bedre tider når Sony dominerte


son

Anbefalte innlegg

Det beste eksemplet på hva som skjer når en konsolleverandør får for stor "makt" er dreamcast. I november 2000 hadde ps2 tekken tag et eller annet å vise til. Dreamcast hadde en bråte med gode spill, men det spilte liten/ingen rolle på grunn av at sony hadde merkevaren og teknisk svada bullshit om emotion engine etc. Det som skjedde kunne aldri ha hendt uten at ps1 hadde slik sterk kontroll på markedet. Folk hadde blitt skuddredd på grunn av saturn og stolte på sonys ps2.

 

Nå var det jo ikke ene og alene Sonys skyld at Dreamcast gikk på trynet. Sega hadde allerede en historie med konsoller som mer eller mindre tryna (Mega CD, 32X og Saturn), og markedsføringen deres var vel noget mangelfull (som følge av at de ikke hadde særlig store økonomiske muskler lenger, etter å ha hatt nevnte tre konsoller som kjørte rett i grøfta). Og om jeg ikke husker feil, så var vel også Dreamcast vanskelig å få tak i her til lands, og hadde langt svakere third party-støtte enn PS2 (bl.a. lagde vel ikke EA spill til DC, og Half-Life porten til DC ble kansellert). Kombiner alt dette med utbredt piratkopiering, og du har de viktigste grunnene til at Dreamcast ikke ble en suksess.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor ble de tre nevnte titlene noe av de mestselgende tittlene noen sier, var det fordi de var eksklusive og kun på en konsoll. Nei, var det fordi att Sony fikk raskt store megder av PS1/Ps2 ut i markedet og inn i husene til folk. JA!

Eller kanskje det var fordi det var gode spill..?

 

Det var gode spill. Helt klart. Likevel er det et ubestridelig faktum at PS2s fotfeste i markedet sørget for ekstra mange solgte spill. PS2 hadde ikke på langt nær samme konkurranse som det PS3 har. PS3 har på en måte blitt den nye Xbox. Kom ut sist, og selger på tross av marginalt bedre hardware selger den minst. PS3 har ikke fått samme fotfeste som X360 og Wii, og vil lide av det. Det er utopi å tro at PS3 vil bykse forbi de andre når først MGS4 og GT5 kommer. Det vil nok føre til økt relativt salg av konsollen, men noen ekstremt hopp på salgslistene... Lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

For min del var det ikke bedre da Sony dominerte. ja, jeg spilte mye ps1, ps2 (og n64) hos kamerater. men det var ikke før jeg hørte at det skulle komme en ny spillmaskin som het Xbox at konsollverdenen åpnet for meg :p siden har jeg vært helfrelst Xboxfan :) (men selvsagt glemmer jeg ikke tiden med PES 1-3 på ps2. for all del.)

Lenke til kommentar
Sega har vel stort sett tryna hele veien med konsollene sine. Er vel derfor de innså det og sluttet å lage dem.

Sega trynet i mine øyne når de oppgraderte fra 16 bit til 32(32x het den vist jeg ikke husker feil).Samtidig kom de vel med cd spilleren sin også.Hadde det blitt laget spill til disse(ikke bare de ca 15 som ble gitt ut) ville de hatt bedre salg.Men istedet kommer de med Dreamcast hvor de også dret på draget da det var lite utvalg i spill(glemte nesten Saturnen oppi alt dette).Har hatt alle disse bortsett fra Dreamcasten som jeg ikke ville kjøpe da jeg hadde meget bange anelser hvordan det ville gå med god grunn.Følte meg dolket i ryggen av Sega etter å ha brukt tusenvis av kroner på konsoller det ikke var spill til.Den størtste nedturen på den tiden var uten tvil da jeg innvisterte 2700kr for å oppgradere til 32x for å spille Doom og oppdaget at det kun var 15 level istedenfor de 24 som i originalen til pc.Kjøpte et fomel 1 spill også hvor hjulene var firkantet på bilene,bye bye Sega...synd.

Lenke til kommentar
Sega har vel stort sett tryna hele veien med konsollene sine. Er vel derfor de innså det og sluttet å lage dem.

 

Nei, faktisk ikke. Master System og Mega Drive solgte vel faktisk litt mer enn NES og SNES i Europa, og i USA var det vel først mot slutten av SNESens tid at Nintendo klarte å gå forbi Segas Genesis (som Mega Drive het "over there"), og Game Gear gjorde det også rimelig bra i et marked som var totalt dominert av Nintendos Game Boy. Men etter Mega Drive gikk det utfor i urovekkende høy fart med Sega.

Lenke til kommentar
Som "The angry videogame nerd" sa om CD addonen og 32X addonen når han fikk se alle kablene som måtte til for å kjøre alt. "Its on fucking lifesupport".

 

Det samme kan man si om Sonic-serien. Jeg gråt batterisyre da jeg spilte Sonic Heroes. Sega vil tydeligvis ikke gi seg før de har pisset totalt på Sonics ettermæle.

Lenke til kommentar

De første Sonic spillene til Sega var fenomenale spill. Ordentlig koselig plattform som når nesten opp til Super Mario bros 1 & 3. Synd at Sega fant en vei inn til Pinnsvinets rumpe og fikk rompekjørt han totalt. Er glad at Nintendo enda ikke har revet buksa av rørleggeren og gjort det samme selv om de har vært farlig nær et par ganger (Mario is missing og Mario's time machine f.eks).

Lenke til kommentar
Hvorfor ble de tre nevnte titlene noe av de mestselgende tittlene noen sier, var det fordi de var eksklusive og kun på en konsoll. Nei, var det fordi att Sony fikk raskt store megder av PS1/Ps2 ut i markedet og inn i husene til folk. JA!

Eller kanskje det var fordi det var gode spill..?

 

Vell nå vill ikke jeg kalle EAs titler for gode spill men de selger som hakka møkk for det

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at det var mange årsaker til at dc ble en kommersiell flopp. EA var en årsak og SEGA sitt rykte et annet, men aller viktigst var at folk satt på gjerdet å ventet på den nye konsollen til sony.

 

Jeg må innrømme at jeg er litt shia-ortodoks-retttroende når det gjelder DC, men det er en grunn til at jeg ikke har kjøpt et eneste EA spill siden 99. Ikke at jeg har savnet stort ...

 

Jeg håper aldri at vi kommer i en lignende situasjon som det var ved årtusenskifte. Hadde ikke boxen og cuben blitt laget ville vi fortsatt bare hatt ps2. Noen tenker kanskje at dette ikke er så ille, men jeg kan garantere dere at den hadde minst vært dobbel så dyr. Dette synes kanskje noen av dere heller ikke er så ille, men jeg liker teknologiske fremskritt i ny og ne. Det hadde vi ikke fått med bare en aktør.

 

Det er forresten ikke sant at ps2 hadde monopol i forrige generasjon. I mange nisjer var både gamecube og xbox det mest populære valget. Cube; Capcom og alle ninty spillene. xbox; Live og fps.

Lenke til kommentar
De første Sonic spillene til Sega var fenomenale spill. Ordentlig koselig plattform som når nesten opp til Super Mario bros 1 & 3. Synd at Sega fant en vei inn til Pinnsvinets rumpe og fikk rompekjørt han totalt. Er glad at Nintendo enda ikke har revet buksa av rørleggeren og gjort det samme selv om de har vært farlig nær et par ganger (Mario is missing og Mario's time machine f.eks).

 

Jeg synes faktisk de to første Sonic-spillene er bedre enn SMB 3 (som er et vanvittig bra spill), men etter det begynte det å gå nedover, og etter Sonic & Knuckles har Sega tråkket gassen i bånn og styrt rett mot stupet. Sonic Adventure var et OK spill (jeg har ikke spilt SA 2), men ellers har det vært trist å være Sonic-fan etter Mega Drives glansdager.

Lenke til kommentar

Husker jeg spilte tre forskjellige Segaer i barndommen hos kompiser. Naboen min hadde den håndholdte saken som kun varte i 20 minutter. Sonic var fett på den, men du måtte jo sitte ved siden av stikkontakten hele tiden.

 

Husker dette litt dårlig, men var det en av dem som hadde et Robocop spill? Syntes å huske jeg spilte et eller annet slikt spill hvor det hadde en del bugs i seg, så fortalte eiern hele tiden "det bare er sånn okay? bare spill videre og drit i det der"

Lenke til kommentar

På den tiden var jeg en Nintendo fanboy. Mens nå spiller jeg langt mer ps3/xbox enn wii, og har vel vokst fra hele fanboy-greia.

 

Synes N64 hadde veldig mange gode spill fra rareware, tror ikke det er et eneste rareware-spill til n64 jeg har mislikt. Perfect Dark kommer på min liste over verdens beste spill. Hadde ekstremt mye morro med Perfect Dark, spesielt multiplayer med kamerater.

Endret av kaken
Lenke til kommentar

Den store forskjellen på disse to forskjellige punktene i spillhistorien, er at Sega med Dreamcasten var på oppløpsida innen konsollbransjen. De hadde laget konsoller i mange år og når PS1 kom på banen og bygde opp den største brukergruppen noensinne, så hjalp det ikke selv om de lanserte Dreamcast et helt år før PS2 kom.

 

Microsoft derimot entret konsollbransjen med et svakt steg, men bygde opp sin egen brukergruppe og muliggjorde stor vekst i framtiden. Det var her Sony var for tregt ute. At Xbox 360 har vært ute i et helt år før PS3 kom, ga Microsoft som et nytt selskap innen denne bransjen, den beste sjansen til å gjøre en mindre suksess til en større en.

Lenke til kommentar

Sega kjørte seg totalt på kjøret allerede da de begynte med addon funksjonene som 32X og CD-addon. 32X delen leverte ikke så mange gode spill og CDaddonen som skulle være trumfkortet feilet totalt, mye takket være "full motion" craptastick som de kom med.

 

Det gjorde det ikke noe særlig bedre for Sega at de lanserte Sega 32X konsoll (var en ny enhet med 32X innebygget) mer eller mindre samtidig som Saturn, og de viste vel at de hadde sluppet en bønne på dress-skoen for den versjonen ble raskt droppet. Etter Sega MegaDrive/Genesis var det en stupbratt vei ned og Dreamcast solgte mer i løpet av sin korte leveltid enn Saturn gjorde. 31 Januar 2001 var Sega ute av racet.

 

Sony's dominanse skyldtes mye en enorm slagkraft. De hadde ingen ting når de entret banen og måtte bruke enorme resurser, tid og forhandlinger for å få den kraften de trengte for å komme seg inn på markedet. I og for seg er Kuturagis visjoner og Sony's slag inn på markedet noe som virkelig burde nevnes blant de store hendelsene i spillhistorien. Er imponerende at et selskap presterer å komme seg inn på markedet når de har så og si ingen erfaring med konsoller. Det kunne gådt begge veier.

 

Jeg vil ikke si at det var bedre tider da Sony dominerte, en ting med null konkuranse har fare for å stagnere i utviklingen og ikke pushe på godt nok, men Sony og PS1 var et "filter" for å lage sterkere konkuranse på markedet. Nintendo og Sega var ikke alene lengere og det måtte harde skyts til for å holde ut. Sega droppet som kjent ut av dette, så man kan jo se på det som en naturlig utvelgelse, Sega hadde ikke det som trengtes for å fortsette så da var det naturlig at de sluttet der de sluttet.

 

Så egentlig slik sett er vi der vi er i dag, med de 3 konsollene vi har i dag, like mye takket være Sega som takket være Nintendo og Sony.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...