Gå til innhold

Bedre tider når Sony dominerte


son

Anbefalte innlegg

Jo Monopol er bra i dette tilfellet pga multiplattform spill som ikke rekker å bli laget spesifikt for PS3. Multiplattform er grusomt uansett til hvilket system. Ta alle portene fra konsoll til PC f.eks, det er helt grusomt. Menyer som mangler, ikke optimisert ytelse og merkelig grafikk. Multiplattform hadde vi ikke før og nå har vi det pga Xbox360 prøver å komme på samme nivå som Sony med stort spillutvalg. Så jeg håper til neste år at Sony rett og slett knuser Microsoft ferdig for evig og alltid.

 

Jeg regner med at denne personen bare kødder.

 

Det finnes for så vidt drøssevis med glitrende multiplattform-spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Multiplattform hadde vi ikke før og nå har vi det pga Xbox360 prøver å komme på samme nivå som Sony med stort spillutvalg.

 

Igjen spør jeg: Hvor har du fått det fra at det ikke fantes multiplattform spill før? Det har eksistert i flere generasjoner av konsoller...

 

På SNES og Mega Drive (16-bit maskinene) var det mange multiplattform spill.

På PS1/Saturn/N64 var det flere multiplattform.

På Dreamcast/PS2/Cube/Xbox1 var det flere multiplattform.

 

Men man har kanskje aldri fått det med seg når man sitter med store PlayStation skylapper og drømmer deg bort i en verden hvor man tror det kun har vært Sony alene..

Lenke til kommentar
Utan å væra frekk (og risikera permanent utestengelse) -- så lurar eg litt på kva som foregår i mellom øyrevoksen til OT? Som mange andre seier, monopol er ikkje bra, ikkje i nokon som helst bransje.

Dette gjeld meir og meir no i spelbransjen ettersom EA og ActiBlizz byrjar kjøpe opp og merge fleire og fleire utviklarar. Word on the street er jo at EA no snusar på Take2. Bye bye GTA IV.

 

Mr. West har et poeng her. Nesten alle i denne tråden fokuserer på selve maskinen. Det er klart at et konsollmonopol ikke er bra. Men få store spillutgivere/utviklere er heller ikke bra. Slik sett var det bedre med PS1/2 ved at det var mer konkuranse på spillsiden. Nå er det mer at EA kjøper opp utviklere og så pumper ut spill med lav kvalitet og høyt inntjeningspotensiale for dekke inn investeringene. Det blir statset mer trygt og kjedelig på spill.

Lenke til kommentar
Men få store spillutgivere/utviklere er heller ikke bra. Slik sett var det bedre med PS1/2 ved at det var mer konkuranse på spillsiden. Nå er det mer at EA kjøper opp utviklere og så pumper ut spill med lav kvalitet og høyt inntjeningspotensiale for dekke inn investeringene. Det blir statset mer trygt og kjedelig på spill.

 

Om vi hadde hatt mindre konkurranse på konsollsiden, så ligger det ingen automatikk i at det ville ført til økt konkurranse for spillutviklere. EA ville fremdeles kjøpt opp selskaper i hytt og helvete. Selskaper som EA har ingen lidenskap for spill, eneste som betyr noe er inntjeningen. Det virker ganske tydelig. Det er trist for oss forbrukere om slike selskaper får kjøpt opp for mye. Da blir vi fort sittende igjen med NFS: Underground 11 og FIFA2049.

 

Det som er trist er jo at folk kjøper oppgulpet til EA. PES har i alle år vært et mye bedre og nyskapende spill enn FIFA-serien (objektivt sett ;)), likevel selger FIFA som hakka møkk. Her ligger nok mye av skylden på FIFA (organisasjonen) også, da jeg mener de aldri burde solgt eksklusive rettigheter til klubb- og spiller-navn til Electronic Arts. For mange var det viktig at FIFA-serien var det offisielle fotball-spillet, med spillernavn og klubbnavn og alt det der. Det kunne faktisk aldri falt meg inn å kjøpe et spill laget av EA, da laster jeg det heller ned. Det gjør jeg for så vidt med alle spill :p, men er det et spill jeg virkelig liker, så kjøper jeg det, av solidaritet eller hva du vil kalle det.

 

Likevel har jeg tro på at så lenge det finnes et marked for gode spill, så vil det finnes personer/selskaper som har som mål å lage nettopp det, gode spill. Det finnes nok av flinke folk der ute som har en genuin lidenskap for å lage gode spill, på tross av inntjeningspotensiale. Så om EA kjøper opp aldri så mange selskaper hvor de dreper lidenskapen, så vil det dukke opp nye...

 

 

 

Edit:

Må forresten nevne et spill sluppet av EA som faktisk var glimrende: Skate! Her har de faktisk klart å lage noe bra. Noe som ikke bare er en kopi av fjorårets salgssuksess. Jeg kan ikke forstå annet enn at de må ha fått noen utenforstående til å utvikle spillet for dem. Det kan da umulig finnes såpass flinke folk i EA? Men hvis det gjør det, hvorfor i all verden jobber ikke de med å videreutvikle noen av de andre EA-franschisene?

 

Når det er sagt, så skyldes nok mye av Skates suksess at utviklerne av THPS-serien (Tony Hawk Pro Skater) fullstendig la om produksjonen fra spillutvikling til meierivirksomhet...

Endret av bjeil
Lenke til kommentar

Angående den opprinnelige tråden her, så vil jeg si at det er en sjans for at vi opplever bedre tider med PS3 slik som vi har gjort med PS2 og 1.

 

Jeg er av den oppfattning at innen 2 år, så har vi glemt hele dette første året. Det går bare ikke an å trekke konklusjonen nå. PS3 vil garantert selge mer neste år, og har bare på et år nå solgt over 6 millioner maskiner. Samme hva man sier om andre konsoller så er det et bra tall.

 

Det er allerede små tegn rundt om kring i verden på at momentumet bygger seg opp for PS3. I Norge for eksempel der det totalt selges mer multiplattform titler til PS3 enn til Xbox. I Japan der PS3 solgte mer enn Wii i hele November. Enkelte land i Europa selger fortsatt PS2 bedre enn noe annet.

 

Og neste år er det garantert at PS3 kommer til å selge mer enn dette året. Alle topptitlene kommer på løpende bånd, og prisen kanskje synker enda mer. Den kommer til å selge minst like mye i år, og da vil vi oppleve et kvaltietsløft i spill uten tvil.

 

Det er ikke sikkert den tar igjen Wii, dette blir interessant å se, men med en større brukergruppe så vil den bli prioritert annerledes av spillutviklere.

Lenke til kommentar
verste er at han er 100% seriøs=)

Jau, ein skulle tru at han tulla. Men er stygt redd for at han ikkje gjer dette.

For å sitera nokon andre her i denne tråden;

Avean has spoken. Case closed

 

Forøvrig er det mange med gode poeng her. Og jo, det fins mange gode multiplattformspel.

CoD4 som er eit av dei nye tilskota.

 

Berre på tide at du Avean innser at Microsoft er komen for å bli i konsollmarknaden. Jo før du får ei form for forståelse for det, jo lettare blir det for deg sjølv.

No er det forøvrig berre eit par veker til 2007 er over - og Xbox 360 er framleis her. Berre tenkte eg sku nemne det sidan du fortalde oss at den ville væra ikkje-eksisterande før 2007 var omme. Må skje noko snart då! :)

Lenke til kommentar
Angående den opprinnelige tråden her, så vil jeg si at det er en sjans for at vi opplever bedre tider med PS3 slik som vi har gjort med PS2 og 1.

 

Jeg er av den oppfattning at innen 2 år, så har vi glemt hele dette første året. Det går bare ikke an å trekke konklusjonen nå. PS3 vil garantert selge mer neste år, og har bare på et år nå solgt over 6 millioner maskiner. Samme hva man sier om andre konsoller så er det et bra tall.

 

Det er allerede små tegn rundt om kring i verden på at momentumet bygger seg opp for PS3. I Norge for eksempel der det totalt selges mer multiplattform titler til PS3 enn til Xbox. I Japan der PS3 solgte mer enn Wii i hele November. Enkelte land i Europa selger fortsatt PS2 bedre enn noe annet.

 

Og neste år er det garantert at PS3 kommer til å selge mer enn dette året. Alle topptitlene kommer på løpende bånd, og prisen kanskje synker enda mer. Den kommer til å selge minst like mye i år, og da vil vi oppleve et kvaltietsløft i spill uten tvil.

 

Det er ikke sikkert den tar igjen Wii, dette blir interessant å se, men med en større brukergruppe så vil den bli prioritert annerledes av spillutviklere.

 

Det var da fælt til garantier du hadde, er du en verdenskjent analytiker som leser tall annerledes enn andre eller er du den evige optimisten som ser glasset som halvfult?

 

Jeg tror jeg trenger litt mer enn garantiene dine. Jeg ser faktisk ingen grunn til at trenden skal snu seg med det første, ettersom PS3 har toppspill i hardcore markedet som jeg har lite tro på blir å appelere til massen. Her snakker jeg om spill som Metal gear Solid, Killzone 2 og Gran Turismo 5. Jeg ser heller ikke store grunnen til at PS3 skal klare å konkurere så forferdelig godt på casual markedet, ettersom Nintendo som ren spillprodusent har satset enorme midler på dette feltet og har mer slagkraft ettersom den er i besittelse av "ny teknologi", sett fra markedets side.

 

Neste år er langt fra garantert for noen av partene, men det er PS3 som går ut fra det nye året med mest å prestere i forhold til de andre. Til sammenligning er de totale spilltallene til PS3 ikke dårlig, men Wii er ikke langt unna å selge det dobbelte totalt sett av hva PS3 har klart.

 

Jeg ville være forsiktig med å garantere ting når de gjelder PS3, det er langt fra sikkert at den blir noe PS2 slager. Faktisk når det er snakk om å sammenligne feil er det riv ruskende galt å sammenligne PS2's salgstall med PS3. Det er 2 komplett forskjellige tider og 2 komplett forskjellige markeder å ta hensyns til. Ikke bare er det mangel på konkuranse i PS2 sin tid, PS2 fikk på grun av det en meget sterk støtte fra 3dje parts utviklere, utviklere som nå har begynt å se mer på Wii og legger mer tyngde der, enn på PS3 og t.o.m X360.

 

Neste år er et innholdsrikt år og det kan gå alle veiere for noen og envær.

Lenke til kommentar
Jeg ser faktisk ingen grunn til at trenden skal snu seg med det første, ettersom PS3 har toppspill i hardcore markedet som jeg har lite tro på blir å appelere til massen. Her snakker jeg om spill som Metal gear Solid, Killzone 2 og Gran Turismo 5.

Wtf er det du snakker om? FPSer selger jo helt villt for tiden (Killzone 2), og Metal Gear Solid og Gran Turismo var vel av de franchisene som solgte absolut mest på både PS2 og PS1. Altså blant de mestselgende spillene noensinne.

Lenke til kommentar
Wtf er det du snakker om? FPSer selger jo helt villt for tiden (Killzone 2), og Metal Gear Solid og Gran Turismo var vel av de franchisene som solgte absolut mest på både PS2 og PS1. Altså blant de mestselgende spillene noensinne.

 

San Andreas har solgt mest på PS2 med vel 12 millioner solgte spill. Deretter fordeler det seg nedover fra den summe. Og San Andreas er ikke et FPS men mer et sandbox TPS.

 

Å si at FPS selger helt vilt vil jeg ikke være enig i. Den selger, ja, men man ser at casual games som Singstar selger meget godt over tid. Dette er en trend jeg tror vil gå oppover i tiden som går, ettersom Nintendo har åpnet casual markedet mer med Wii. Så det er spørs hvor mye PS3 og X360 klarer å bryte seg inn på markedet, Wii er jo nærmest kjent som casual markedet og det er nesten som man skulle tro den var arvtageren til PS2, men den gang ei.

 

Men nå går dette forferdelig off topic så jeg foreslår at man går tilbake til topicen og vil du diskutere dette mer kan vi ta det over PM, så unngår vi argusøyner fra moderatoren. Jeg har en slik stikkende følelse i nakken.

Lenke til kommentar

Det er nok fortsatt hardcore spillere som er det største markedet. Det er hardcore spill som er verdens best selgende spill i tillegg.

 

Yoichi Wada sa nylig i et intervju at selv om Wii har solgt mer enn Xbox, så er det Xbox eiere som er glade i spill. Målinger viser at den gjennomsnittlige xbox eier har 5-6 spill, mens Wii eieren bare har 1-2. Da er det naturlig at Xbox til tross for mindre salg, er et bedre marked.

Lenke til kommentar
Jeg ser faktisk ingen grunn til at trenden skal snu seg med det første, ettersom PS3 har toppspill i hardcore markedet som jeg har lite tro på blir å appelere til massen. Her snakker jeg om spill som Metal gear Solid, Killzone 2 og Gran Turismo 5.

Wtf er det du snakker om? FPSer selger jo helt villt for tiden (Killzone 2), og Metal Gear Solid og Gran Turismo var vel av de franchisene som solgte absolut mest på både PS2 og PS1. Altså blant de mestselgende spillene noensinne.

 

Hvorfor ble de tre nevnte titlene noe av de mestselgende tittlene noen sier, var det fordi de var eksklusive og kun på en konsoll. Nei, var det fordi att Sony fikk raskt store megder av PS1/Ps2 ut i markedet og inn i husene til folk. JA!

 

Savner ikke tiden da Sony dominerte i det hele tatt, syntes multiplattform er en fin ting selv om det går ut over kvaliteten for med 3 ulike konsoller er det alltid noe ganske mange faktisk som velger kun en av disse 3 og skal man da begynne å ta fra dem muligheten til å spill multiplattform spill, helt klart nei. Forskjellen fra Sony dominansen og til i dag er att i dag må Sony, MS og Nintendo komme med egenproduserte eksklusive spill som selger konsoll og multiplattformselskapene vill først og fremst utvikle fra den konsollen som har størst andel og de andre to vill få mere eller mindre dårlige porter.Tror nok dette er en trend som kommer til å fortsette.

Lenke til kommentar

Det beste eksemplet på hva som skjer når en konsolleverandør får for stor "makt" er dreamcast. I november 2000 hadde ps2 tekken tag et eller annet å vise til. Dreamcast hadde en bråte med gode spill, men det spilte liten/ingen rolle på grunn av at sony hadde merkevaren og teknisk svada bullshit om emotion engine etc. Det som skjedde kunne aldri ha hendt uten at ps1 hadde slik sterk kontroll på markedet. Folk hadde blitt skuddredd på grunn av saturn og stolte på sonys ps2.

 

Da de nye fattige eierne av ps2 satt og spilte ridge racer what ever spilte jeg shenmue. Makan til grisebank skal du lete lenge etter.

 

There is no justice!

 

Tenker jeg skal tusle ned i kjelleren for å finne frem dreamcasten min for å gi den en god klem :-(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...