Gå til innhold

Bedre tider når Sony dominerte


son

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg må bare si at jeg synes det var bedre tider når Sony dominerte markedet, da kom alle spilla på en konsoll og det holdt med en, mens de likavel hadde litt sunn konkuranse fra Nintendo og Microsoft. Var jo så sykt mange konge spill på PS2..

 

thats my cents!!1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg må bare si at jeg synes det var bedre tider når Sony dominerte markedet, da kom alle spilla på en konsoll og det holdt med en, mens de likavel hadde litt sunn konkuranse fra Nintendo og Microsoft. Var jo så sykt mange konge spill på PS2..

 

thats my cents!!1

 

Faktisk var det bedre tider, men mest pga vi ikke hadde multiplattformspill. Sony skulle aldri tillatt lansering av Xbox360 før de, nå ender vi opp med masse b titler pga det må funke på Xbox360 også. Multiplattform = BLÆH

Lenke til kommentar

Jeg må virkelig gratulere til gjengen over som klarte å få ned mer enn to bokstaver i en post. Jeg er tilbøyelig til å tro at modenhet er propesjonal med hvordan man klarer å uttrykke seg i slike tråder.. ;)

 

Uansett, dominans er aldri bra. Dersom man har så stor markedsandel, er det lite i veien for at man ikke kan pøse ut spill på spill som er mer eller mindre like hverande.

Lenke til kommentar

Da Sony entret banen fikk vi en liten endring, det er klart. Spill ble sett på som en hobby for alle fremfor noe ment for den yngere garden. Sony var og med (sammens med Nintendo) på å sette spilling mer på kartet som en allsidig hobby med noe for alle å gjøre. Både Nintendo og Sony har stått for en stor del av det vi sitter med i dag. Som f.eks bruk av optiske disker som spillmedium (sony), analogstikken (Nintendo), 3D grafikk (delt mellom dem begge) pluss pluss.

 

Men å si at det var bedre tider når Sony dominerte er feil. Sony har dominert 1 generasjon, selv om salgstallene til PS1 oversteg N64 sine, dominerte N64 på det at de satte en liten standard og innførte ny kontrollmetode for spilling, noe 3D spill sårt trengte. Spill som Ocarina of Time og Super Mario 64 er i dag sett på som en "mal" på hvordan ting kan gjøres. Samme som at spill fra PS2 tiden som Shadow of the Colossus og God of War er et tegn på hvordan ting og kan gjøres.

 

Er slik sett takket være utvikling og fremgang at vi har det vi har i dag. Det er ikke et selskap som har stått for fremgangen, men en sunn dose konkuranse mellom dem. Så å kåre 1 vinner og at det er 1 som har stått for den "dominerende" utviklingen er en hån mot spillhistorien der alle 3 aktørene vi har i dag har blitt påvirket av den utviklingen som har pågått i vel 30 år.

Lenke til kommentar

Er like mange sykt gode spill allerede i dagens generasjon, og at ting var bedre før er bare FUD.

Tror også fortsatt at dagens generasjon med konsoller kommer til å ende opp med rimelig like markedsandeler.

 

Se også bare hvor mye hver enkel leverandør gjør for å bedre sine tjenester til kundene f.eks nylig sluppet divx/xvid støtte fra MS, kommende Home fra Sony.

 

Dette pga at alle 3 ser på hverandre som likeverdige konkurrenter, og de må faktisk nå bevise ovenfor kundene sine at de har et godt produkt. Noe Sony egentlig ikke trengte forrige generasjon, og noe de kanskje lider under nå.

 

Ser bare på hva som allerede er sluppet på dagens konsoller (jeg er personlig i alle fall fornøyd med X360), og hva som ligger i horisonten (på alle konsollene) så skjønner ikke jeg at noen kan påstå at ting var bedre før.

 

Faktumet er at konkurranse er bra for oss forbrukerne, monopol er ikke bra!

Endret av Dragoncrest
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm
Jeg lever enda i et håp om mulighet for spilling sammen over nett på kryss av konsoller.

 

Så lenge folk ikke kan bruke mus og tastatur på ps3, så henger jeg meg på den ! ;]

 

iNeo: Jeg husker også den tiden, men synes ikke det er så annerledes nå.

Har sittet ei god stund klistret foran skjermen med Cod4 og Assassins Creed.

Bare det funker slik jeg vil ha det for min del, så driter jeg i om det er litt krangel på internettet :]

Hver gang 360 får et nytt spill jeg trudde kun kom til ps3, tenker jeg "yess"

Men hvorfor skal da Ps3 folka bli så sure for det? Kan man ikke glede seg på vegne av at alle får spille det? :F

Samme gjelder motsatt vei, hadde ps3 fått halo, hadde jeg vært glad.

Endret av Slettet-uVTr2vDm
Lenke til kommentar

Jeg synes det var bedre før på den måten at det kom så vanvittig mye forskjellige spill. Spill som egentlig ga INGEN mening på papiret, men som var kjempegøy å spille. Det hadde jo selvsagt mye mer med utviklingskostnader og tid, enn at Sony hadde World Domination på konsollmarkedet.

 

Nå til dags er det det samme FPS, realtime traceface, nextgentrueHD 4 real yo-futureblastergreia hele tiden.

Lenke til kommentar

Bedre tider da Sony dominerte? Tja, for Sony så. De må ha hatt det helt fantastisk, tilnærmet null konkurranse og intet behov for å forbedre seg for å holde på markeds andeler. Men er dette bra for forbrukeren? Slettes ikke, enhver kunde tjener på at det er flere som konkurrerer om ett marked siden de til enhver tid vil måtte forbedre seg for å holde på kundene sine.

 

Bare se på PS3 og Xbox 360, det er gjort store forbedringer på begge som tvilsomt ville kommet om det ikke var konkurranse i bildet. Hadde ikke xbox live kommet tror jeg PS3 sin online støtte hadde vært mye mer begrenset, hadde ikke Sony lagt opp PS3 som media senter hadde 360 tvilsomt fått den støtten den har fått nå.

 

Man skal være ganske snøvla i skallen, skal ikke nevne navn, for å mene at monopol er til kundens fordel når det kommer til konsoll markedet. Hva er problemet med multiplattform, foruten at visse utviklere ikke makter å gjøre jobben skikkelig? At noen med en annen konsoll får samme spillet?

Lenke til kommentar

Selv spiller jeg med kontrollen, men jeg skjønner over hodet ikke hvorfor folk ikke skal kunne få lov til å spille med mus/tastatur om de vil det. Så lenge det er mulig å spesifisere "kun gamepad" i et online-game, så er det jo på ingen måte noe problem.

Endret av Geofrank
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Da hadde vi sittet her med hunden i krabbeteina og følt oss smarte.

Og alle vet at hvis det hadde funnet en slik mulighet så hadde

uansett noen funnet en måte å lure systemet på ^^

 

*negativ*

Lenke til kommentar
Da hadde vi sittet her med hunden i krabbeteina og følt oss smarte.

Og alle vet at hvis det hadde funnet en slik mulighet så hadde

uansett noen funnet en måte å lure systemet på ^^

 

*negativ*

Eneste måten å lure det er å ha et spesiallagd mus/tastatur som emulerer den akutelle kontrolleren, og det er da mulig allerede.

 

Jo, fordi over tid så hadde flesteparten gått over til det dere referer til som det eneste som går ann å sikte med.

Vel, man hadde fått bestemme selv. Du vil ikke at folk skal ha den muligheten, fordi du er redd alle sammen skulle tatt ett annet valg enn deg? Personlig tror jeg mange hadde holdt seg til kontrolleren allikevel. Men vi får se, når UT3 kommer.

Lenke til kommentar

Det holder ikke å si at så lenge det er konkurranse blant produsentene, så er alt bra. Hvis andre ledd i salgskjeden er offer for monopol eller prissamarbeid, så er man akkurat like langt når det gjelder reduserte priser og variasjon i titler.

 

Kvaliteten på spillene blir heller ikke nødvendigvis bedre. De fleste spillutviklere synes det er noe skikkelig dritt å måtte ha flere platformer å forholde seg til. Som jeg sa i den forrige posten min så blir jo ofte kvaliteten på multiplatform spillene lavere fordi de skal passe til alt.

 

Det kan jo hende at utviklerne blir flinkere til å forholde seg til dette etterhvert, men slik har det hvertfall vært veldig lenge nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...