Postkassestativ Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Når må jeg levere inn kjennemerke for å slippe å betale årsavgift Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Er bilen registrert 1. januar må det betales avgift, dersom bilen ikke leveres til godkjent biloppsamler innen forfallsdatoen på avgiften. For å ta det med teskje: Du MÅ levere skiltene FØR 1.januar. Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Hvis jeg leverer skiltene etter 1 januar da? Må jeg betale halv eller hel årsavgift ekstra hvis jeg vil registrere den igjen da! Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Litt usikker på denne, så jeg henger meg på. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Fra toll.no: Dersom kjøretøyet ble levert til vraking i 2006, er kravet sendt ut ved en feil. I så fall må du kontakte Tollregion Oslo og Akershus for å sørge for at kravet blir frafalt. Er kjøretøyet levert til vraking i år, er det korrekt at du har mottatt kravet dersom kjøretøyet var påskiltet ved årsskiftet. For kjøretøy som leveres til vraking mellom årsskiftet og forfall 20. mars, faller imidlertid avgiftsplikten bort, og du kan i så fall se bort fra kravet. Dersom du mot formodning også får tilsendt et påkrav (purring), ber vi deg ta kontakt med oss.Dersom kjøretøyet er tapt, må det gis melding om det. Tapsmelding kan skaffes hos politiet eller på trafikkstasjonen. Kopi av tapsmelding må sendes til Tollvesenet. For kjøretøy som leveres til vraking etter forfallsdato, men senest 30. juni, skal det betales avgift med halvt beløp. Dersom avgiften er betalt ved vraking, blir pengene for den halve avgiften refundert. Refusjonen blir automatisk utbetalt, som regel i løpet av måneden etter vraking. Dette kan imidlertid variere ut fra når Tollvesenet mottar vrakmelding fra vrakplassen. For kjøretøy som leveres til vraking etter 30. juni, gis det ingen reduksjon i avgiften. Her finner du liste over godkjente oppsamlingsplasser. For kjøretøy som ikke er vrakpantberettiget (lastebil, trekkbil, buss, moped, motorsykkel, campingvogn, traktor, snøscooter) er det tilstrekkelig for fritak/reduksjon av avgiften å levere det til et vanlig bilopphuggeri for vraking/hugging. Erklæring om dette må eieren selv sende inn til Tollregion Oslo og Akershus for saksbehandling. Vær obs på at Vegvesenet i utgangspunktet makulerer skiltene 6 måneder etter innlevering, så du risikerer å måtte kjøpe nye skilt også. Endret 5. desember 2007 av buskmann Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hvis du vraker bilen mellom forfalls dato og juni kan du søke om å få tilbake halve årsavgifta. Leveres skilt inn 2. januar må årsavgift for 2008 betalest før skilt leverest ut igjen uansett hvilket år det er Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Hvis du vraker bilen mellom forfalls dato og juni kan du søke om å få tilbake halve årsavgifta. Leveres skilt inn 2. januar må årsavgift for 2008 betalest før skilt leverest ut igjen uansett hvilket år det er Hvis du leser det jeg skrev rett over ditt innlegg, så ser du at refusjonen finner sted automatisk. Trenger ikke søke, med andre ord. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Er bilen registrert 1. januar må det betales avgift, dersom bilen ikke leveres til godkjent biloppsamler innen forfallsdatoen på avgiften. For å ta det med teskje: Du MÅ levere skiltene FØR 1.januar. Første setning er jo korrekt, årsagiften løper nå fra 1. januar til 1. januar, og det er også den som er registrert eier den datoen som mottar kravet. Det stemmer også at skilter må leveres før forfallsdatoen på årsavgiften, men teskje forklaringen blir feil. Årsavgiften forfaller 20 mars, og dette er også fristen for innlevering. Du MÅ levere skilter før 20 mars for å slippe innbetaling av avgift. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Er bilen registrert 1. januar må det betales avgift, dersom bilen ikke leveres til godkjent biloppsamler innen forfallsdatoen på avgiften. For å ta det med teskje: Du MÅ levere skiltene FØR 1.januar. Første setning er jo korrekt, årsagiften løper nå fra 1. januar til 1. januar, og det er også den som er registrert eier den datoen som mottar kravet. Det stemmer også at skilter må leveres før forfallsdatoen på årsavgiften, men teskje forklaringen blir feil. Årsavgiften forfaller 20 mars, og dette er også fristen for innlevering. Du MÅ levere skilter før 20 mars for å slippe innbetaling av avgift. Med mindre det er kommet helt nye regler nylig, så må du enten levere skiltene før 01/01, eller levere hele bilen (til vraking, altså) før 20/03... Å levere skiltene (og ikke bilen) etter 01/01 men før 20/03 resulterte i hvert fall tidligere i at du måtte betale halv årsavgift! Lenke til kommentar
eab Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 mye tekst. Vi kan jo ta et lite veddemål Svaret får alle sammen tilsendt sammen med fakturaen for avgift.. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Ja, jeg burde presisert at jeg forutsetter at bilen også kastes, dersom man bare skal avregistrere for en periode, og deretter sette på skilter igjen er det helt riktig at skiltene må inn før 1/1. Ellers vil man uansnett måtte betale for å få registrert bilen igjen. Men kjører man bilen på dynga 19/3 og leverer inn skilter samme dag, bortfaller årsagiften. Fristen for halv avgift er 30. juni. Toll.no Er kjøretøyet levert til vraking i år, er det korrekt at du har mottatt kravet dersom kjøretøyet var påskiltet ved årsskiftet. For kjøretøy som leveres til vraking mellom årsskiftet og forfall 20. mars, faller imidlertid avgiftsplikten bort, og du kan i så fall se bort fra kravet. Dersom du mot formodning også får tilsendt et påkrav (purring), ber vi deg ta kontakt med oss. Toll.noFor kjøretøy som leveres til vraking etter forfallsdato, men senest 30. juni, skal det betales avgift med halvt beløp. Dersom avgiften er betalt ved vraking, blir pengene for den halve avgiften refundert. Refusjonen blir automatisk utbetalt, som regel i løpet av måneden etter vraking. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå