Gå til innhold

Ny 42"/46" LCD til familie bruk. Hvilken TV?

Anbefalte innlegg

dagens plasmaer tåler mellom 12-24 timer før bildet begynner å "brenne" seg...

Dette er det reneste vrøvl. Bildet "brenner" seg ikke etter 12-24 timer. Det du kan oppleve er såkalt midlertidig retention (av mangel på godt norsk ord) som vil si at statiske elementer kan henge igjen litt på skjermen. Dette fjernes enkelt med en DVD beregnet til dette eller ved å sette på en kanal med bare støy (snø).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ethvert bevegelig bilde uten statiske elementer vil fungere, du behøver ikke sette på snø eller en "renseDVD".

Om 12-14 timer er nok til å brenne noe inn avhenger av hvor mye du bruker TVen ellers.

Jeg mailet Panasonic angående dette mer innberenning, og fikk til svar at man måtte ha et statisk element på skjermen minst 15% av på-tiden før det skulle kunne brenne seg inn.

Og på en familieTV som gjerne står på 6-8 timer eller mer om dagen, så kan man regne med at et statisk element må stå på skjermen minst 6 timer før det skal brenne seg inn.

Det tilsvarer en hel dags bruk per uke, dersom man bruker TVen like mye hver dag. (100%/7(dager)=14,3%)

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
Ok :)

Sony W3000 ser utrolig spendende ut! Den har jo faktisk digital tuner for Norge! Men har denne støtte for vanlig kabel TV? Finnes den bare i 40"?

Noen som vet?

finnes også i 46". flere av sony tv'ene har det som trengs for å støtte feks canal digital,

problemet er at de ikke er "godkjent" dvs tv'ens software kan ha bugs som gjør at dekodingen ikke fungerer 100%, evt ligger feilen hos kabel leverandøren som gjør at signalet er ikke kompatibelt med standarden/tv'en...

Lenke til kommentar
Ok, takk :) Men 46" utgaven har 100% støtte for MPEG-4 akkurat som 40" utgaven? Er det noen andre forskjeller på disse to størelsene?

ja det skal det være.

"Alle Bravia-modellene i seriene W3000, X3000 og X3500 har teknologien som gjør det mulig å sette TV-kort fra RiksTV rett i apparatet. Sammen med RiksTV håper vi å gjøre TV-hverdagen enda enklere”, sier Kjell Ove Marienborg, produktsjef i Sony Norge."

(sakset fra http://www.sony.no/view/ShowArticle.action...amp;source=rss)

om det er forskjeller mellom 40" og 46", bortsett fra ting relatert til størrelsen, i samme serie vet jeg ikke, men tviler på det.

Lenke til kommentar
Så alle nye Bravia TV`er har MPEG-4 tuner for norsk bakkenett?

bare seriene nevnt over.

Mener å ha hørt at W3000 er den "beste" Bravia modellen, stemmer dette?

det kommer an på hva du definerer som "beste". per krone vil jeg si det stemmer,

men x3xxx serien nevnt over har nok bedre bilde, og koster også deretter...

Hva synes dere, er Samsung M86 eller Sony Bravia W3000 et best kjøp?

spørs hvor kravstor du er... selv misliker jeg samsung pga de blanke skjermene som

er håpløst for min stue med masse vinduer. og ser man da på tv i dagslys, som jo ikke

er helt uvanlig i det lyse halvåret, så er blank skjerm helt ut.

plasma har samme problem, og der har man også dette innbrenningsspøkelset jeg ikke

ville betalt flere titusen for å bekymre meg over. fanboysene får bare si hva de vil...

bildekvaliteten på lcd i denne prisklassen er nå så god at den ikke ligger signifikant

bak plasma på noen områder, kanskje med unntak av sortnivå, som for meg er helt irrelevant

siden jeg omtrent aldri ser tv uten lys på.

på meg virker det også som sony ligger foran samsung mht byggekvalitet og testprosedyrer for produktene sine. en annen sikkerhet med sony er at de står tungt bak flere av de

viktige nye standardene som kommer, så som hdmi og blue ray, slik at du er sikrere på

at slike produkter faktisk virker med tven om noen år. det går jo gjerne noen år

mellom hvert tv bytte...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...