Gå til innhold

Kan Live-CD'er ødelegge Windows?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde Freespire og WinXP installert i Dual Boot og tenkte jeg skulle teste Ubuntu med Live-CD.Av en eller annen grunn klarte jeg aldri å få Freespire på nett. Det nærmeste jeg kom var "Can't get host from GetHostByName" eller noe sånt. Ubuntu fant modemet uten problem og klarte nesten å logge på, men fant ikke noe sted å logge inn med brukernavn og passord. Til sist restarta jeg maskinen og fikk beskjed om at harddisken burde undersøkes. Da dette var gjort restarta den igjen, og av en eller annen grunn fant den bare Freespire. Windows var ingen steder å se. Freespire fant ikke windows-partisjonen heller, så jeg kjøre Ubuntu igjen fra Live-CD. Men neida, Windows er og var borte. Til sist reformaterte jeg hele dritten og installerte SUSE Linux, men den hadde ikke sjanse til å finne modemet. Jeg kom ikke i nærheten engang. Til sist ble jeg nødt til å installere Ubuntu igjen for i det hele tatt få PC-en til å fungere, og etter mye strev klarte jeg å få den på nettet. Men alt jeg hadde lagret i Windows er borte. Det er mildt sagt forbanna irriterende da jeg er forfatter og har et manuskript til en bok jeg har jobbet med i flere måneder allerede. Alt er helt borte, bare fordi Live-CD-en kødda med Wondowsen, selv om det i teorien ikke skulle være mulig da den ikke skriver til harddisken. Det gjør den tydeligvis likevel.

Har noen andre hatt dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubuntu skal under ingen omstendigheter fjerne en annen partisjon på egenhånd, så det kan den ikke ha gjort, dette er en brukerfeil/diskfeil, på sitt beste. Start Gparted og se om den finner windowspartisjonen din.

Videre vil jeg si, og dette er mer ment som et tips enn personhets, at om du ikke sikkerhetskopierer en bok du jobber med måned på måned, så er du ikke den skarpeste kniven i skuffen, eller om du vil, den beste siden i boken.

Endret av Ryuk
Lenke til kommentar

Jeg vet en live-CD ikke skal kunne ødelegge en partisjon, men jeg sitter nå her med ubuntu fordi det er det eneste OS'et som fungerer. Og når det gjelder boken har jeg de aller fleste lagret på internett, men det ble for tungvindt å ta sikkerhetskopi hele tiden. Hvordan kunne jeg vite at live-CD-en skulle slette den? Jeg bare mener dette som en advarsel til andre. Men for all del, jeg foretrekker ubuntu over WinXP på den bærbare da jeg ikke spiller noe på den.

Lenke til kommentar

Ubuntu har aldri lagd problemer for mine andre partisjoner, så dette må være en brukerfeil, ikke nøvendigvis noe du mente skulle skje, men det har skjedd. Det er også mulig at harddisken din begynner å streike. Hvilken disk har du, alder, tempratur?

Som sagt, start gparted i terminalen (evt alt+r), og sjekk om windowspartisjonen er der. Det kan være at den er der, den er bare ikke "mountet", eller den har ingen linje for oppstart i GRUB, og dermed dukker ikke opp.

Endret av Ryuk
Lenke til kommentar

Jeg satte i live-CD-en, started linux og gjorde ikke noe særlig annet en å sjekke menyene, prøve å finne internett og sånt. Det kan ikke være brukerfeil fordi brukeren (meg) for det første ikke gjorde noe særlig, og for det andre har jobbet med datamaskiner i mange, mange år og faktisk er utdannet nettverksadministrator. Jeg tror nok jeg vet hva jeg holder på med. ;)

Alt jeg vet er at jeg testa live-CD-en, og etter den gang har windows ikke fungert i det hele tatt. Jeg formaterte like greit hele disken og installerte Ubuntu for godt i stedet for å bruke tid på å få windows tilbake. Den er ikke akkurat noe stort savn, og boken kan jeg bare skrive om igjen. Jeg aner ikke hva som skjedde og vet det ikke skal være mulig å ødelegge en hel partisjon med en live-CD, men jeg sitter nå her med ubuntu og ingenting annet. Men ta det med ro, jeg er ikke sur på linux eller noe. Litt tull må man regne med til tider, og siden jeg ble kvitt windows var det verdt det. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...