Gå til innhold

Bytte internett- tilgangen fra en PC til en annen?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tiden var da inne for innkjøp av en ny PC – endelig!

Men med nesten alt jeg kjøper, finnes det så å si en liten hake. Denne gangen blir jeg nødt for å bryne meg på å bytte internett- tilgangen fra denne maskinen jeg er på nå, til den nye.

 

Jeg sitter på en Business- pakke fra Telenor - ADSL med IP- telefoni, der jeg var så heldig av å få en montør til å sette sammen nøstene. Men før jeg fikk satt på kaffen var han ferdig!

 

Så jeg lurer da på om dette er noe jeg kan fikse selv,… slik at jeg sparer de 250,- kronene en montør ville kostet.

 

Takker for svar

- David

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt vil det bare være å plugge i nettverkskabelen i den nye maskinen.

Det avhenger av om du har et routermodem eller modem.

 

Hvis du går inn i START-menyen på PC og velger kjør så kan du åpne kommandovinduet ved å skrive

CMD <enter>

Skriv så IPCONFIG <enter>

 

Får du opp ipadresse som starter med 10. eller 192. så har du et routermodem og kan trolig bare sette kabelen i den nye maskinen. Får du en annen adresse (internett IP) så må du enten legge inn DIAL-UP software fra Telenor-CD eller skaffe deg en router som foretar pålogging automatisk.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Hjertelig takk for et raskt svar! :)

 

Da jeg skrev in alt, fikk jeg opp en:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks: lan

IP- adresse som begynte med: 192. (skal jeg skrive inn hele IP- adressen?)

Nettverksmaske: 255.

Standard Gateway: 192.

 

Dette betyr da at det blir "tut-og-kjør" og nett-tilgang med en gang?

 

Redigert: Mens jeg har en data- kyndig person her, kunne du fortelle meg om den PC-en jeg skal kjøpe duger fint godt til spill etc?

"Beste PC-Tilbud" - Datakjeden Gamer 6750

Pris: 8 995,-

--> Link

Endret av David_
Lenke til kommentar

192 adresser er lokale adresser så det er ikke noe 'farlig' å skrive den her ;)

Det betyr at din nye PC vil koble seg opp og hente adresse fra routermodem automatisk. Dvs alt er plug and play for din del.

 

EDIT: Jeg ville ikke kjøpt den maskinen. Synes bl.a. skjermkortet er litt svakt. Det er mere kraft i de nye 8800GT kortene som kun koster 1700 kr.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Nå har den nye PC-en kommet i hus og alt av Vista- ting er blitt installert. Men jeg får ikke kommet inn på internnett. Har restartet datamaskinen opptil 3 ganger, tatt ledningen inn og ut uten resultater :(

 

Så er det noen der ute som har svaret på mine problemer? Be gjerne om flere opplysninger hvis det kan hjelpe!

 

Takker for svar

-David

Lenke til kommentar

Veiviseren for tilkobling til Internett vil lede deg gjennom trinnene for å konfigurere en Internett-tilkobling.

 

 

 

 

•Åpne Veiviser for tilkobling til Internett ved å klikke Start-knappen, Kontrollpanel, Nettverk og Internett, Nettverks- og delingssenter, Konfigurer en tilkobling eller et nettverk og deretter Koble til Internett.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg prøvde på det du skrev, men datamaskinen kunne ikke finne noen tilkobling.

Men så kom jeg på at jeg kunne prøve å installere D-Link routeren jeg har (for trådløse PC-er, selv er min PC direkte koblet med kabel). Da fikk jeg opp at den heller ikke kunne finne en kobling, fordi jeg manglet Ethernet). Eneste jeg skifter av ledninger når jeg kobler om fra denne PC-en til den andre er nett- ledningen bak på PC-en.

 

PS: Jeg har et ikon nederst på skjermen som heter "Online Start" (fra Telenor). Er dette noe jeg trenger på den nye maskinen? Jeg har ikke fått noen installasjons CD-er fra Telenor, heller ikke brukernavn eller passord.

 

Takker igjen mye for svar

- David

 

Redigert: Jeg fant nettopp en .exe fil til "Telenor Online Start". Er det mulig å få overført den filen til den nye maskinen, og kanskje få installert det slik?

Endret av David_
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det ganske enkelt er drivere til hovedkortet i maskinen som mangler.

(Fulgte det med en CD så bare legg de inn)

Som vi diskuterte tidligere så har du en 192 adresse og da behøver du ikke noe software fra Telenor for å komme online. Mangler derimot drivere til hovedkortet så vil du få feilmelding på ethernet.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Jeg ramser mer enn gjerne opp de CD-ene jeg fikk med PC-en :)

 

Nero Express 7

Asus Graphic Card Multi-language manual

AVG Driver Asus V624

3DMARK The Gamer's Benchmark Asus V578 (på koveret står den en kode)

VGA Driver For windows Vista only V596 Asus

P5K SE Intel P35 Chipset Support CD Rev.334.01 Asus Vista Drivers Inside + Et hefte med med en del instruksjoner

Superd Software Libary (1 CD):

  • Norton Security 2007
  • Corel Snapfire
  • Intervideo DVD (Trial)
  • Acrobat Reader DirectX 9.0c
  • Multi-language Installation Guide

Ghost Recon Advanced Warfighter og Asus Race (Mener dette er spill?)

 

Takk

-David

 

Redigert: Fikk selvsagt også med Windows Vista Home Premium installasjons CD.

Endret av David_
Lenke til kommentar

Se der ja! Skriver faktisk dette inlegget fra den nye maskinen :D

Tusen hjertelig takk! Der sparte du meg 250 kroner.

 

Jeg spør kanskje litt mye nå, men jeg klarer ikke å finne gratis versjonen av AVG. Du har ikke tilfeldigvis en link liggende?

 

Takker igjen

- David

Lenke til kommentar

Der var det mye snacks for PC-en . Tenker denne karen har mye a begi seg ut på i helga!

Takk også for direktelink til AVG.

---

Men går enda litt off- topic: Jeg sitter her og laster ned siste patch (mener jeg de kaller det) for World of Warcraft. Problemet er da at det går ganske så tregt for seg. Har sittet i 45 minutter nå, og er bare kommet 12% på vei. Jeg blir også fortalt at en brannmur blokkerer nedlastingen, selvom den fremdeles pågår :hmm:

De sikkerhets- programmene jeg så langt har installert på PC-en er; AVG og Brannmuren (med oppdateringer) til Windows Vista.

 

Så, er det noen der ute som kanskje vet hva problemet mitt kan være? Kanskje også løsningen?

 

Takker igjen for svar

- David

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...