Gå til innhold

Definisjonen på "macro"?

Anbefalte innlegg

Jeg ser at betegnelsen "macro" trykkes på objektiver i hytt og pine. Hva er egentlig definisjonen på macro?

Skolen min (medier og kommunikasjon) har nettopp kjøpt inn to nye objektiver av typen Sigma AF 17-70mm f/2.8 DC MACRO, men selv om det står macro kommer jeg ikke nærmere motivet enn vanlig. Whats the delio?

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser at betegnelsen "macro" trykkes på objektiver i hytt og pine. Hva er egentlig definisjonen på macro?

Skolen min (medier og kommunikasjon) har nettopp kjøpt inn to nye objektiver av typen Sigma 17-70mm f/2.8 DC MACRO, men selv om det står macro kommer jeg ikke nærmere motivet enn vanlig. Whats the delio?

Særlig Sigma (og til dels Tamron) bruker macro i hytt og vær. De bruker det om objektiver som har litt bedre nærgrense enn tilsvarende objektiver.

Ekte macro, er definert som objektiv som gir forstørrelse 1:1, altså at et motiv som er like stort som sensoren, vil fylle hele bildet. Generelt er det ytterst få zoomer som klarer dette, så i praksis er alle ekte macro-objektiver faste objektiver. Med mellomringer kan man også oppnå dette med zoom-objektiver, men da mister man fokus til uendelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...