psultan- Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Jeg har Windows XP og to harddisker montert. Den andre harddisken (WD 80GB 7200RPM) går over fra DMA til PIO-modus hele tida, noe som gjør at filflytting og kopiering går ultra-tregt og omtrent stopper hele maskina. Før gikk det an å avinstallere disken og flytte den over på den andre kabelen, men nå hjelper ikke det heller. Jeg har to IDE-kabler og alle enhetene står på "cable select". I følge WD's websider går den over til PIO når mer enn seks CRC-errors oppstår. Det står også at man kan avinstallere og reinstallere disken for å gå over til DMA igjen, men dette virker ikke hos meg. Er det noen kan tenke seg hvorfor dette skjer og hva som kan gjøres med det? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Sett HArddiskene ordentlig opp som Master/Slave. Sett Enheter med lik DMA-mode på samme kabel. (Helst på hver sin kabel hvis mulig.) Prøv med andre IDE-kabler. (Defekt kabel?) Lenke til kommentar
b-real Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 I just had the problem that suddendly my primary master drive was only recognized in PIO mode under XP Pro.I did a little search and found this: The driver has a nasty habit of falling to PIO and staying there. Open REGEDIT, find the following keys: HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlClass{4D36E96A-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}000x Last four digits are likely 0001, 0002. Under those keys you will find MasterIdDataChecksum, SlaveIdDataChecksum. Delete the value corresponding to your drive. It will make the OS to redetect the device DMA capabilities after reboot. OR: I just went to the device manager and uninstalled the problematic channel and rebooted. Upon reboot Windows detected correctly and is now showing up as UDMA mode 5. It helped for me so I thought I better share (I have a bad memory and you guys have to tell me if this should happen again ) Lenke til kommentar
psultan- Skrevet 14. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2003 Når jeg sletter verdiene i registret som nevnt ovenfor og reinstallerer harddisken, så kjører den i DMA igjen. Men er det noen som vet hva det kan skyldes, og hvordan jeg kan forhindre at den går over til PIO etter en stund? Kan det være noe feil med kablene / kabelen selv om de andre enhetene virker feilfritt? Her er mitt nåværende oppsett: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå