Gå til innhold

Skal kjøpe Canon HV20, litt i tvil om et par ting

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe et Canon HV20 videokamera, hovedsakelig til bruk i skibakken og til neste sommer da jeg kanskje skal til Tunisia. Er litt i tvil på et par ting, ser at jeg kan spare rundt 1500 ved å bestille fra USA, men samtidig synes jeg superforsikringen (koster 849 kr for 4 år) til japanphoto virker fristende, i.o.m kameraet tross alt skal brukes i litt "røffe" omgivelser. Hva ville dere ha gjort? Tåler kameraet at jeg detter med det i full fart i skibakken (tviler, men spør allikevel), og hvordan er det med fuktighet og slikt?

Det siste jeg lurer på, kan jeg sette kameraet til å ta opp direkte i 720p isteden for 1080i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved kjøp i Norge har du fem års lovfestet reklamasjonsrett, helt gratis, noe du ikke får ved kjøp fra USA. Kjøper du i USA får du kun et (maks to) års garanti, og må muligens sende kameraet til USA ved feil.

Det er med andre ord ikke verdt det å spare 1500 kroner ved å kjøpe fra USA.

Skal du bruke kameraet i røffe omgivelser, er det selvsagt ikke garantert at det tåler det. Men merk også at det i forsikringsvilkårene til Japan Photo heter seg at forsikringen ikke gjelder hvis skaden skyldes uforsvarlig bruk. Med viten å vilje å ta det med et sted man vet man vil utsette det for slag, støt og fukt, mener ihvertfall jeg at havner inn under denne kategorien.

Lenke til kommentar
Skal du bruke kameraet i røffe omgivelser, er det selvsagt ikke garantert at det tåler det. Men merk også at det i forsikringsvilkårene til Japan Photo heter seg at forsikringen ikke gjelder hvis skaden skyldes uforsvarlig bruk. Med viten å vilje å ta det med et sted man vet man vil utsette det for slag, støt og fukt, mener ihvertfall jeg at havner inn under denne kategorien.

Hvor fant du dette hen? På nettsidene til japanphoto står det ikke noe om dette, får da virkelig inntrykk av at superforsikringen skulle dekke alle uhell, samme hvor de skjer. Viss ikke er det jo absolutt ingen grunn til å kjøpe en slik forsikring, er nesten det samme om jeg har et "uhell" hjemme eller i skibakken, selv om det kanskje er litt mer risikabelt når man står på ski. Har da virkelig ikke til hensikt å ta me kameraet i skibakken for å ødelegge det.

Lenke til kommentar

Ser ut som de har fjernet dette fra vilkårene i løpet av den siste tiden. De har nok merket seg kritikken disse vilkårene har fått her på forumet :)

Uansett... tenk litt over at de ikke tilbyr denne forsikringen for å være snille... de tjener penger på det, så statistisk sett bør man aldri kjøpe forsikringer på ting man har råd til å miste/ødelegge (bil, hus, livsforsikring er en annen sak da man forsikrer seg mot personlig konkurs).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...