Gå til innhold

Skal ta portrettbilder av 2 jenter, tips osv.?

Anbefalte innlegg

Korrekt som det er nevnt her tidligere. Heller overeksponer enn undereksponere. Men ikke eksponer så mye at det blir utbrent høylys eller mørk! Grunnet til det er at det er mer fargetoner/informasjon i den øvre halvdelen histogrammet enn den nedre halvdelen. Når man sitter i PS eller RAW program og drar opp mot lys så vil det generere støy og dårlige detaljer i det svart/mørke områdene. Mørker man heller ned bildene så sitter man fortsatt igjen med fargeinformasjonen. Såfremt at man ikke har eksponert så mye at det blir utbrent.

Les disse to artikklene, så får man mye informasjon. :)

http://www.luminous-landscape.com/tutorial...ose-right.shtml

http://www.luminous-landscape.com/tutorial...istograms.shtml

Særlig kommentarene:

Within the first F/Stop, which contains the Brightest Tones 2048 levels available

Within the second F/Stop, which contains Bright Tones 1024 levels available

Within the third F/Stop, which contains the Mid-Tones 512 levels available

Within the fourth F/Stop, which contains Dark Tones 256 levels available

Within the fifth F/Stop, which contains the Darkest Tones 128 levels available

Og sammen med bilde:

dark-light.jpg

Hvor ruten helt til høyre er fifth F/stop med 128 levels av verdier. Ruten helt til høyre i histogrammet har til sammenligning 2048 levers med informasjon. Ergo ganske mange ganger mer.

Dette er grunnen til at man bør overksponere litt, men ikke få lyset til å bli utbrent. Konsentrer histogrammer til øvre/høyre halvdelen. :)

Ellers så legg deg rundt 50mm i brennvidde. Møt opp og kjør endel test-shots hvor du finner mest mulig korrekt innstillinger. Kjør blender så lav som mulig om du ønsker uskarp bakgrunn. Men dette avhenger veldig av objektivet, noen objektiver som selv går til f/1.8 er først skarpe på 2.5 og opp. Dette må testes ut selv. Det kan testes hjemme sammen med stativ.

Og vår lit "sjefete" med å fortelle dem om haken frem, ned, opp. Se hit. For det er du som ser igjennom diopteret som vil få første inntrykk av positur i bildeformat. :)

Lykke til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takker for alt folkens, noen som har noen enkle portrettbilder som DU har tatt eller vet om teknikken brukt før bildetagning og behandling osv.? ;) helst svart og hvitt, post portrett bilder her ;)

Du kan jo ta en ørliten titt på flickr profilen min. Flickr generelt faktisk.

PS: Jeg har ofte 2 shoots med folk for å "lære litt å kjenne" første gangen for så å gå igjennom bilder og ta flere etterpå når en ser utfallet av shoot #1.

Det er vanskelig å ta bilder av folk, så det må nok øves litt, men øvelse gjør jo tross alt mester :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

JEG FÅR DEN I MORGEN! (50mm f1.8 altså)

Måtte bare si det, sorry.

Men for trådstarter. Jeg vet ikke om du allerede er ferdig med din lille photosession. Men et godt råd er, tenk på belysning. I portretter er belysningen det viktigste. Og egentlig så burde du hatt en skikkelig blits eller to. Der sa jeg noe feil. Øynene er det viktigste :) De MÅ være godt synlige og du skal helst ha kontakt med de. Det er ikke et krav, men en liten regel som kan brytes.

EDIT: God jul forresten!

Endret av Aak1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...