Gå til innhold

Skal ta portrettbilder av 2 jenter, tips osv.?


Anbefalte innlegg

Blir kanskje litt å lese men hadde blitt VELDIG glad om dere tok dere tid til å lese og skrive noen svar til meg.

 

Skal få mer fotoerfaring og da blir det portrett jeg skal denne gang, er av 2 jenter som ville ha bilder av seg hver for seg og sammen.

Det de ønsker er svarthvitt bilder..

Vi har planlagt å ta bildene inntil kirka i Råde her vi bor, da denne er nogenlunde grei tekstur på og er hvit(de ville ha hvit bakgrunn).

 

Først og fremst skriver jeg utstyret jeg har:

Canon EOS 400D

18-55 (kitobjektiv)

Canon EF 80-200mm, l 4,5-5,6

Hama fotostativ

 

 

Spm kommer her :

 

1.

Noen tips dere har til meg, med instillinger, avstand fra veggen, avstand fra meg til de?

(2-3 bilder vil de ha utprinta på fotopapir å hengt opp på veggen sin, resten ville de ha digitalt.)

 

2.

Skyte i svarthvitt eller endre til svarthvitt i photoshop sin raw sak?

 

3.

Eventuel ekstra belysning? Eier ikke noe studiolys eller noe som helst og har ikke råd til no dyre lys for tiden. Så ting på Clas Ohlson evt. ? Er åpen for forslag.

 

4.

Svarthvitt, er det lettere å blåse opp i kvalitet til a3 eller noe uten å miste kvalitet?

 

5.

Finnes det no billig portable bakgrunner eventuelt?

 

6.

Noen spesielle instillinger eller noe jeg burde sette?

 

Og til slutt : Andre tips/forslag osv.? Jeg er amatør og ikke noen erfaring med portrett så hadde blitt VELDIG glad for noen tips. Bildene trenger som sagt ikke bli 100% proffe da jeg gjør dette for å lære litt samt ha det moro.

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Skyt raw.

2. Lek med innstillingene, kom dit noen minutter før og se hvordan du er nødt til å eksponere, så lav ISO du klarer å bruke.

3. Stativ kan være en veldig god ide.

 

Du kan gjerne undereksponere litt, prøv både normal eksponering og lett undereksponering. Bildene bør tas i nærheten tele, f.eks. 50-55mm.

 

Når du er ferdig med fotograferingen og begynner med redigering, bruk Image -> Adjustments -> Black and White i Photoshop.

 

Så er det bare å se om du får noen gode resultater. :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Pass på så ikke den hvite veggen blir utbrent.

 

Litt ekstra lys på ansiktene kan være kjekt så de ikke blir altfor mørke i forhold til bakgrunnen.

Du kan bruke en stor plate med aluminiumsfolie for å reflektere lys dit du vil ha det, eller en 500w byggelampe med hjemmesnekret softbox om det er gråværsdag.

Lenke til kommentar

Skyt med raw ja. Gjerne overeksponer litt for å få god dynamikk i bildet, samt redusere støy. Undereksponer heller litt i PS etterpå. Bruk histogramvisningen for å få eksponeringen best mulig.

For å gjøre om til sort/hvitt, bruker jeg ofte channel mixer med avhuket for "grayscale".

 

Med 400D, kan du skrive ut A3 lett. Prøv å bruk noe annet enn kitlinsa. Jeg har sett mange bilder tatt med denne og selv godt nedblendet, er denne linsa lite skarp.

 

Du kunne kanskje supplert med en blits for å få litt fill-light. Ikke nødvendig med en gigantisk en, men litt ekstra lys, skader sjelden.

Lenke til kommentar

Ta kontroll!

 

Det er du som er sjefen, og det er du som må få jentene til å stå slik du vil ha de. Snakk, vær morsom - lek titt-tei bak kamera, få de til å le. Men altså, du bestemmer hvordan de skal stille seg opp. Typisk vil det være på skrå mot deg, med øynene fokusert i midten av objektivet. Se om du finner portretter du liker på f.eks. Flickr (http://www.flickr.com/search/groups/?q=portrait) - og kopier hvordan menneskene står oppstilt der.

 

Tipset om å komme noen minutter før var bra. Gjør deg ferdig med kamerainnstillinger før de kommer. Og når de først kommer kan du fokusere på å ta bilder.

Lenke til kommentar
Ta kontroll!

 

Det er du som er sjefen, og det er du som må få jentene til å stå slik du vil ha de. Snakk, vær morsom - lek titt-tei bak kamera, få de til å le.

 

Tipset om å komme noen minutter før var bra. Gjør deg ferdig med kamerainnstillinger før de kommer. Og når de først kommer kan du fokusere på å ta bilder.

 

Jeg er ikke så flink til å sjefe:P Jeg har heller ikke så god fantasi egentlig heller, men skal ta en titt på flickr ;)

 

Tenkte å dra litt tidlig å stille inn innstillinger osv. ja.

 

takk for fine tips folkens;)

Lenke til kommentar
Gjerne overeksponer litt for å få god dynamikk i bildet, samt redusere støy. Undereksponer heller litt i PS etterpå.

What? Håpar det der var skrivefeil.

 

Er forsåvidt min erfaring også, at så lenge man skyter portretter mot nøytral bakgrunn er det bedre å være et step over enn et step under når det kommer til eksponering. Photoshop legger bare til støy den ene veien, ikke den andre.

 

Overeksponer alltid med forsiktighet, though! ;)

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

OK. Om ein har lyst å gjere motsatt av heile den profesjonelle fotoverden, så er vel det greit. Med ISO100 så skjønnar eg ikkje at støyproblem skal kunne vere framtredande heller.

Men hugs at photoshop ikkje kan legge til bildeinformasjon. Er ting utbrent, så er det og forblir utbrent. Hvis du undereksponerer og drar den opp etterpå sit du gjen med ein HEIL del meir fargeinformasjon eigenteleg over heile linja, men ikkje minst i hudtonane som er svært essensielt. Undereksponer med ca 0.5 - 0.9 stop er mitt råd. Dette veit eg er den rette måten å gjere det på, ikkje noko eg berre har synsa meg fram til av meg sjølv.

 

Hvis bileta skal preppast forsvinn den vesle støyen du kanskje får på ISO100 uansett.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar
OK. Om ein har lyst å gjere motsatt av heile den profesjonelle fotoverden, så er vel det greit. Med ISO100 så skjønnar eg ikkje at støyproblem skal kunne vere framtredande heller.

Men hugs at photoshop ikkje kan legge til bildeinformasjon. Er ting utbrent, så er det og forblir utbrent. Hvis du undereksponerer og drar den opp etterpå sit du gjen med ein HEIL del meir fargeinformasjon eigenteleg over heile linja, men ikkje minst i hudtonane som er svært essensielt. Undereksponer med ca 0.5 - 0.9 stop er mitt råd. Dette veit eg er den rette måten å gjere det på, ikkje noko eg berre har synsa meg fram til av meg sjølv.

 

Hvis bileta skal preppast forsvinn den vesle støyen du kanskje får på ISO100 uansett.

 

Nå er ikke jeg helt opplagt til en stor diskusjon rundt hva som værst/best når det kommer til +/- ved portretter mot nøytral bakgrunn.

 

Jeg ser argumentet ditt om bevaring av hudtoner ved hjelp av undereksponering, men dette er også litt avhengig av sensorens dynamiske rekkevidde. På dette området er noen bedre vant enn andre, og vil ikke oppleve manglende fargeinformasjon eller detaljnivå ved en lett undereksponering og justering i RAW-dialogen.

 

Det viktigste for trådstarter er som nevnt over, å sørge for best mulig tegning på histogrammet. Et bilde som er for mye undereksponert vil heller ikke falle heldig ut, det være seg både ved økt bildestøy og manglende tegning/informasjon.

 

Lykke til! :)

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere, så kan du med fordel benytte et annet objektiv. Har du f.eks tilgang på en 50mm 1,8?

Dette er også et av de beste kjøpene du nok kommer til å gjøre, det koster cirka 8-900,- og gjør etter min mening underverker til portrettfoto.

Jeg har bare såvidt testet Canons 50mm og den blir skarp og fin rundt 2,5. Ellers er mine erfaringer med Nikons tilsvarende (som forøvrig føles litt mer robust, selv om de begge er plastic fantastic)

Lenke til kommentar

Angående min kommentar om overeksponering. Dynamikken i bildet blir mye bedre dersom en har bildet eksponert slik at eksponeringen vises på histogrammet slik at det nesten toucher høyre kant. Det har vært diverse diskusjoner rundt dette, samt en egen artikkel her på akam. Henvis gjerne til denne dersom noen gidder å lete.

 

NB; Jeg snakker ikke om at noen skal brenne ut noe som helst.

Endret av kiskogl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...