zZzZz Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 Dell selger jo bare Intel-CPU-er, og var det ikke sånn at de hadde en oppgang i forhold til de andre i fjor? Lenke til kommentar
wola Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 ser det ut til at de har "milliard" overskudd? les artikkelen kompis... jeg sa ikke at det var et faktum Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 En ansatt på en lokal dataforretning sa en dag til meg at visst man skulle bygge 40 maskiner, 20 med P4 og 20 med XP+, så ville alle P4 maskinene fungere fint og ca. 3 XP+ maskiner streike eller være veldig ustabile pga. cpuen... Hva sier dere til dette? Visst dette er virkeligheten så blir ikke XP+ så veldig fristende for dataleverandører (dell og alle disse...) tror du _alle_ sier det? jeg har faktisk vert borti en annen artikkel på overclockers.com der de hadde intervjuet flere datamaskin "workshops" i cannada og usa som satt sammen pc'er til firmaer (og da er det snakk om _mange_ pc'er). Der hadde de spurt bla. hvordan forholdet (amd:intel) på doa mellom de forsjellige prosessor produsentene. Det viste seg å være jevnt, altså amd sine prosessorer er faktisk like stabile som intel sine tror du skal finne frem denne artikkelen (som ble postet i desember på overclockers.com), printe den ut, gi den til han fyren på den lokale dataforetningen og si "in your FACE"!!!! Hehehe, jeg kan ikke ødelegge forholdet jeg har til butikken, men skulle gjerne ha kommt med artikkelen... Jaja, de får være lykkelig uviten, eller kanskje jeg skulle sagt det til dem. De selger P4 maskiner visst ikke jeg, AMDs nye profet sprer det gode ord! (Gikk litt over grensa der?) Lenke til kommentar
wola Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 hehe, du er jo konge tross alt Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 hvis Dell, Compaq, HP, Siemens osv. hadde laget pc'r med amd cpu'er ville de jo alikevell fått lavere priser fra Intel som ville prøvd å skvise ut AMD, og AMD gjort det samme, som kanskje ville resultert i lavere priser til oss som bygger selv ...bare en liten teori *kremt* jeg hadde en Compaq MED AMD!!!!!! vet ikke om det har det lengre, men de hadde i allfall maskiner med AMD... Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 tror det er flere som har amd en intel på hw.no, finnes det en poll på det?! ellers må vi starte en! rett og slett, har du amd eller intel?selv om da kommer det sikkert mange noobs med dårlige kommentarer :/ god ide... kanskje vi skal spørre en av mod.'ene så vi kan få med en avstemnings funsjon også? Lenke til kommentar
wola Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 omg! ernie85 Ble Medlem: 14 Des 2002 Innlegg: 630 du har posta mye på kort tid! Lenke til kommentar
Misshaped Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 Sitter her foran en Fujitsu Siemens maskin på vel 2 år. (Gammern har handla gjennom jobben). Og den hadde og har AMD, har også sett at FS selger stort sett AMD maskiner så jeg trur AMD er på god vei inn i pakkebransjen. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 Fujitsu siemens. Disse AMD vs Intel trådene blir kjekkere og kjekkere, fordi det er ingen flaming lenger, og alle er enige om at AMD må begynne å tjene mer penger. Jeg tror flere begynner å ha begge deler, så fanboy rasen dør ut. Jeg har sviket Intel tre ganger nå på et par måneder, så jeg er en multichip boy Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 8. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2003 omg! ernie85 Ble Medlem: 14 Des 2002 Innlegg: 630 du har posta mye på kort tid! jepp! 11.48 innlegg pr. dag... Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 8. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2003 så en reklame med Packard Bell pc m/AMD cpu, men de har jo også intel da. poenget mitt er at det er ikke bare intel på pakke fronten.... det som er problemet er at AMD ikke benytter mhz/ghz benevnelse på cpuene og da tror, som en eller annen her sa, newbiene inne data (som ofte kjøper slike pakker) at en p4 2,4ghz er bedre enn en XP 2400+ siden det står 2ghz. mens vi som har litt mer greie på dette mener at det er rimlig dødt løp... det er her vi finner grunnen til den enorme andelen til intel Lenke til kommentar
Tomle Skrevet 8. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2003 Vurderte selv å kjøpe intel når jeg byttet nå, men jeg valgte AMD. Litt pris men ikke minst for å gi mitt lille bidrag for å støtte AMD. Det er sabla viktig at konkurransen opprettholdes i prosessormarkedet og vi trenger AMD. Det gjør også alle dere som kjøper intel... Det er ikke så lenge siden det bare var ett reelt valg med dertil høye priser og full dominans/styring av intel og jeg tror ingen ønsker det slik, enten du ønsker å kjøpe intel eller AMD. Oppfordring: Bidra med det lille du kan til å støtte opp om den frie konkurransen til alles beste ved å kjøpe AMD! Lenke til kommentar
peach Skrevet 8. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2003 Vurderte selv å kjøpe intel når jeg byttet nå, men jeg valgte AMD. Litt pris men ikke minst for å gi mitt lille bidrag for å støtte AMD. Det er sabla viktig at konkurransen opprettholdes i prosessormarkedet og vi trenger AMD. Det gjør også alle dere som kjøper intel... Det er ikke så lenge siden det bare var ett reelt valg med dertil høye priser og full dominans/styring av intel og jeg tror ingen ønsker det slik, enten du ønsker å kjøpe intel eller AMD. Oppfordring: Bidra med det lille du kan til å støtte opp om den frie konkurransen til alles beste ved å kjøpe AMD! Og det greiene med at en fyr i IBM hadde sagt at AMD vil dø om 5 år, det var bare High-end markedet. "IBM MIGHT NOT BE THE BEST choice of friends for AMD if the attitude of Bill Zeitler is anything to go by. He is predicting IBM and Intel will be the only players at the high-end of the chip market in five years time." Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2003 En ansatt på en lokal dataforretning sa en dag til meg at visst man skulle bygge 40 maskiner, 20 med P4 og 20 med XP+, så ville alle P4 maskinene fungere fint og ca. 3 XP+ maskiner streike eller være veldig ustabile pga. cpuen... Hva sier dere til dette? Visst dette er virkeligheten så blir ikke XP+ så veldig fristende for dataleverandører (dell og alle disse...) Sier at det ikke er cpu'en som er problemet, men heller brikkesettet som har ustabile drivere. NVidia nForce2 brikkesettet har eg meget store tro på har meget bra drivere. Så er det i de fleste tilfellene av problemer på en pc bruker feil, feil satt opp. Slurver under monteringen er det største problemet med pc'ene. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 8. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2003 Nå er det en kjent sak at Intel bruker heller tvilsomme metoder for å skvise ut konkurrenter. Intel truer produsentene med boikott hvis de bruker prosessorer fra komkurrenten(e, VIA...). Intel elsker å saksøke andre firmaer: Hvis man er konkurrent, så prøver de å saksøke deg fordi du lager bedre produkter enn dem. Taper de første rettsaken, så anker de dommen eller starter en ny rettsak. Slik fortsetter det helt til de (av en utrolig grunn) vinner! At p4 er kaldere enn en ny Athlon er bare en myte! Heller tvert om! Hva det angår stabilitiet så har ikke min Athlon XP 2000-baserte PC kræsja mye... En gang kanskje, og da var det driverne til skjermkortet! Temperaturen ligger på 45 grader load, med en Zalman CNPS 5000. Og da bruker jeg den medfølgende kjølepastaen (<-hvit greie...) og kjører den på laveste hastighet. Prisen? Det var vel 350kr over disk... De foreløpige testene av Hammer viser ingen spes. ytelsesøkning i forhold til dagens prosessorer (men så er forskjellen mellom p-rating og klokkefrekvens MYE høyere enn nå), men den er kjølig! Og så har den "heat spreader" slik at dere Intel fans ikke lenger kan si at coren på Athloner bare knuser... Det har aldri skjedd meg til tross for at jeg har brukt ganske mye makt når jeg har satt på vifta! På den første jeg monterte (da en Thunderbird) måtte jeg bruke mye makt for å få på vifta; måtte bøye og bende med skrutrekkeren for at klipset skulle feste seg. Drittvifte! Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å knuse kjernen Dessuten så tillater AMD at andre produserer brikkesett til sine CPUer. Ikke som med Intel, hvir de selv tar "blodpris" for HKene og begynner å sutre med en gang noen andre implementerer støtte for nyere teknologi (les: RAM) på sine hovedkort enn Intels. Men for all del: Jeg har ikke noe imot Intel, og det er ingen spes. grunn til at jeg ikke velger dem. Det er bare blitt en vane, og dessuten så har jeg null kjennskap til Intel HK, så det føles tryggere å kjøpe AMD CPU. Lenke til kommentar
gammel_traver Skrevet 8. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2003 Først: AMD har faktisk 13,8% av markedet nå(egentlig 4 kvartal 2002), opp 2,2% fra 3 kvaral 2002, ref http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,...d,109246,00.asp Jeg er med å drive et IT konsulentfirma som også selger datatutstyr, og må si at vi ikke tør selge AMD PCer til bedrifter, hovedsakelig på grunn av at chisett og HK til AMD er rettet mot hjemmemarkedet, samt dårlig festeanordning for vifte(sammenliknet med P4) og at HK og/eller CPU blir ødelagt hvis noe skjer med kjøleren. I tillegg har jo AMD rykte på seg for å ikke være like stabil som P4, men det har ikke noe med CPUen å gjøre, men med chippsettene som leveres til AMD. Jeg har nettop kjøpt AMD XP2000+ og HK med nVidia chipsett til testing privat, og er veldig fornøy med det. Kan hende vi kan levere noen av disse hvis det viser seg at de er stabile. Ikke glem at AMD Athlon er på slutten av sin livssyklus, mens P4 er omtrent mitt i sin livssyklus, da er det ikke mer en forventet at AMD har mistet markedsandeler. Om ett til to år, hvis Athlon64 er er en hitt, med nVidia som har vist gode tendenser på chipsett, så kan AMD igjen vinne markedsandeler, og tene penger. Lenke til kommentar
fondus Skrevet 8. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2003 ...samt dårlig festeanordning for vifte(sammenliknet med P4) og at HK og/eller CPU blir ødelagt hvis noe skjer med kjøleren Dårlig festeanordning for vifte? den kommer du ikke så lett unna med. Bruker man alle tre festene så er ikke det noe problem (MIST fra microplex, f.eks veier litt over 300gram og har feste på alle 3 på hovedkortet. du skal være bra brutal for å knekke det!). Ja - CPU og hovedkort _kan_ bli ødelagt hvis noe skjer med kjøleren, men hvis du bruker en kjøler med skikkelig festeanordning, skal ikke det være noe problem hvis hue som bygger sammen PCen har vett nok til å gå inn i bios og aktivere for shutdown på f.eks 70 grader. Da er man gardert mot viftestopp Siden det vanligvis (avhengig av kjøler) tar 3-10 sekunder mellom hver grad temperaturen stiger hvis viften har stoppet. Ikke glem at AMD Athlon er på slutten av sin livssyklus, mens P4 er omtrent mitt i sin livssyklus, da er det ikke mer en forventet at AMD har mistet markedsandeler. Om ett til to år, hvis Athlon64 er er en hitt, med nVidia som har vist gode tendenser på chipsett, så kan AMD igjen vinne markedsandeler, og tene penger. Du har et poeng der. Lenke til kommentar
formann Skrevet 8. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2003 Først:AMD har faktisk 13,8% av markedet nå(egentlig 4 kvartal 2002), opp 2,2% fra 3 kvaral 2002, ref http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,...d,109246,00.asp Jeg er med å drive et IT konsulentfirma som også selger datatutstyr, og må si at vi ikke tør selge AMD PCer til bedrifter, hovedsakelig på grunn av at chisett og HK til AMD er rettet mot hjemmemarkedet, samt dårlig festeanordning for vifte(sammenliknet med P4) og at HK og/eller CPU blir ødelagt hvis noe skjer med kjøleren. I tillegg har jo AMD rykte på seg for å ikke være like stabil som P4, men det har ikke noe med CPUen å gjøre, men med chippsettene som leveres til AMD. Jeg har nettop kjøpt AMD XP2000+ og HK med nVidia chipsett til testing privat, og er veldig fornøy med det. Kan hende vi kan levere noen av disse hvis det viser seg at de er stabile. Ikke glem at AMD Athlon er på slutten av sin livssyklus, mens P4 er omtrent mitt i sin livssyklus, da er det ikke mer en forventet at AMD har mistet markedsandeler. Om ett til to år, hvis Athlon64 er er en hitt, med nVidia som har vist gode tendenser på chipsett, så kan AMD igjen vinne markedsandeler, og tene penger. Dårlig festeannordning? Du mener at du velger å IKKE bruke de fire hullene rundt socketen... og velger å IKKE benytte stabile chipset? Og om du velger riktig chipset og HK så er det ingen fare om vifta skulle stoppe, eller kjøleribben til og med falle av, ( om du har kjøpt en dårlig en ) For de fleste HK sørger for at maskinen din slår seg av om tempraturen stiger over 90c. Dette gjelder bare de HK som støtter AMDs "thermal diode" riktignok.. med tror de fleste i dag gjør det. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 8. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 8. februar 2003 Vurderte selv å kjøpe intel når jeg byttet nå, men jeg valgte AMD. Litt pris men ikke minst for å gi mitt lille bidrag for å støtte AMD. Det er sabla viktig at konkurransen opprettholdes i prosessormarkedet og vi trenger AMD. Det gjør også alle dere som kjøper intel... Det er ikke så lenge siden det bare var ett reelt valg med dertil høye priser og full dominans/styring av intel og jeg tror ingen ønsker det slik, enten du ønsker å kjøpe intel eller AMD. Oppfordring: Bidra med det lille du kan til å støtte opp om den frie konkurransen til alles beste ved å kjøpe AMD! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå