Gå til innhold

Hvilket kompaktkamera tar gode bilder og har videre vidvinkel enn 28mm?

Anbefalte innlegg

Ser veldig mange kompaktkameraer ligger rundt 28mm.

Ser også det har vært en Kodak med 23mm (med to linser), men denne er ute av salg.

Er det noend er ute nå som tar gode bilder med ordentlig vidvinkel uten å måtte kjøpe speilrefleks med 10mm objektiv?

Skal f.eks brukes til bilder av leiligheter etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det finnes mange som er videre enn 28mm, og i så tilfelle er det neppe snakk om så mye videre at det monner noe.

Derimot kan du gjøre om et avansert kompakt til ultravidvinkel ved å bruke en forsatslinse (kke kjøp de billige!)

Selv bruker jeg Olympus C5060WZ og C7070WZ, som er nesten identiske. Begge har 27mm vidvinkel, og på begge bruker jeg de samme to vidvinklene, den ene er originalen fra Olympus, WCON-07, som gir meg max 18mm brennvidde 35mm ekv). Dessuten bruker jeg en Raynox DCR-CF185PRO som er en circular fisheye, og gir 185 grader billedvinkel. Begge linsene gir sammen med Olympus' ypperlige optikk skarpe og fine bilder, samtidig som jeg slipper alle ulempene med speilrefleks:)

Anbefales - og det er ypperlig for interiører!

Lenke til kommentar
Ser veldig mange kompaktkameraer ligger rundt 28mm.

Ser også det har vært en Kodak med 23mm (med to linser), men denne er ute av salg.

Er det noend er ute nå som tar gode bilder med ordentlig vidvinkel uten å måtte kjøpe speilrefleks med 10mm objektiv?

Skal f.eks brukes til bilder av leiligheter etc.

Ricoh GX-100 går ned til 24mm (35mm ekvivalent). Det er såvidt jeg vet det videste på kompaktfronten foreløpig.

https://prisguiden.no/product.php?productId=69253

Lenke til kommentar
Ser ikke ut som det er lett å få tak i de kameraene i Norge dog
Nei, de er ikke lette å få tak. De går for høye priser på eBay også - ikke uten grunn, for kvaliteten på kamera/optikk er veldig bra. Det samme gjelder C5050 og C8080.

Men det er mange andre kameraer som kan bruke forsatslinser. På sidene til Raynox kan du finne en (ikke helt oppdatert?) oversikt over hva som kan brukes med linsene deres:

http://raynox.co.jp/english/egindex.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...