Andre_Brenni Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hei! Jeg lurte på om det var noen vet hva slags teknikk og lys man skal bruke i en typisk actionscene med raske handlinger? Lenke til kommentar
RKR1992 Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Akkurat det samme lurer jeg også på!!! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Man kan vel alltids begynne med å ikke filme for lange scener. Skift "bilde" ofte. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Man kan vel alltids begynne med å ikke filme for lange scener. Skift "bilde" ofte.Gjerne flere parallelle kamerasettinger også, så du kan bruke flere kameravinkler. Musikken og effektene rundt er også viktig, spiller du 'Air in G' av Bach til, blir en actionfylt scene, rolig og behagelig... Lenke til kommentar
Andre_Brenni Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 Takk Lenke til kommentar
SAGecko Skrevet 10. desember 2007 Del Skrevet 10. desember 2007 Ja det er viktig at det er en hurtig flyt i scene skift og at alt skjer med et tempo, det er jo action du er ute etter. Lyd effecter boer brukes som legger ekstra punch paa hendelser i scenen , det samme med musikk, det maa foelge flyten til scenen. Lenke til kommentar
Kimbara Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Du må gjerne filme lange scener, de klipper du ned i postproduksjon. Lyssetting avhenger av hva slags utstyr du har, settingen i scena, og hva slags uttrykk du er ute etter. Lenke til kommentar
wo0ly Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Viktig å være litt dynamisk i kamerabruken hvis det skal bli spennende å se på, ikke plasser kameraet langt unna på et stativ, ta det på skuldra og gå midt inn i moroa, skyt det fra flere vinkler og klipp ofte mellom i post. Få på noe spenstig musikken som følger klipperytmen bra, og gjerne legg på ekstralydeffekter. Lyssetting er det veldig vanskelig å si noe om når vi ikkje kjenner location eller andre detlajer rundt filmingen, men sørg for at det blir oversiktlig, og ikke baser deg på å rette opp eksponeringsfeil og dårlig lyssetting i post. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg anbefaler stilen til Paul Greengrass, den er lett a kopiere og det kan se veldig bra ut. Handholdt ser ofte amatormessig ut, men hvis man klipper ofte og har litt kontroll, sa kan det se veldig bra ut. Sjekk ut denne scenen fra Bourne Ultimatum, hvor stilen utnyttes til det fulle. Her er det ikke noe dere ikke klarer, det klippes svaert ofte. Det viktigste er bare at dere har en koregrafi planlagt, og at dere er flinke til a gjore det samme flere ganger, slik at det kan klippes til og fra. Se filmen hos Youtube Dette krever talmodighet og planlegging, men til gjengjeld kan det se veldig bra ut. Lenke til kommentar
Andre_Brenni Skrevet 5. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg anbefaler stilen til Paul Greengrass, den er lett a kopiere og det kan se veldig bra ut. Handholdt ser ofte amatormessig ut, men hvis man klipper ofte og har litt kontroll, sa kan det se veldig bra ut. Sjekk ut denne scenen fra Bourne Ultimatum, hvor stilen utnyttes til det fulle. Her er det ikke noe dere ikke klarer, det klippes svaert ofte. Det viktigste er bare at dere har en koregrafi planlagt, og at dere er flinke til a gjore det samme flere ganger, slik at det kan klippes til og fra. Se filmen hos Youtube Dette krever talmodighet og planlegging, men til gjengjeld kan det se veldig bra ut. Takk Lenke til kommentar
TomJ Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Jeg anbefaler stilen til Paul Greengrass, den er lett a kopiere og det kan se veldig bra ut. Handholdt ser ofte amatormessig ut, men hvis man klipper ofte og har litt kontroll, sa kan det se veldig bra ut. Sjekk ut denne scenen fra Bourne Ultimatum, hvor stilen utnyttes til det fulle. Her er det ikke noe dere ikke klarer, det klippes svaert ofte. Det viktigste er bare at dere har en koregrafi planlagt, og at dere er flinke til a gjore det samme flere ganger, slik at det kan klippes til og fra. Dette krever talmodighet og planlegging, men til gjengjeld kan det se veldig bra ut. Aner ikke hvor mange ganger jeg har sett det klippet, vil gå så langt å kalle det pensum for alle klippere. Absolutt imponerende. Skal prøve å gjøre noe av det samme til den nye filmen min. Har et spørsmål. Er det anbefalt å bruke vanlig lys til lys-setting for en scene? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 10. januar 2008 Del Skrevet 10. januar 2008 Litt ekstra jevnt lys over det hele skader ikke, da selve film-looken lages etterpå og er avhengig av lys (dvs. detaljer) for å bli bra. Lenke til kommentar
notorled Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Den kampen som er linka over(Bourne Ultimatum) er kanskje noe av det beste jeg har sett. Hugser jeg var spent som faen hvordan det ville gå, samtidig som jeg var imponert over hele scenen. Den er ikke rotete og man skjønner hva som skjer samtidig som det ikke blir kjedelig og stivt. Imponerende! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå