Gå til innhold

Ønsker myter om lisenskontroller avlivet.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har lenge lurt på om det finnes et absolutt svar på denne mulige lisenskontroll myten om at linsenskontroll-folka kan på en eller annen måte peile seg inn på folk som har TVer.

 

Personlig har jeg absolutt null tro på at det kan gjøres. Selv om det sikkert er teknisk mulig å måle elektromagnetisk dersom de står rett utenfor stueveggen din og har hightech spionasjeutstyr, og se at det kommer fra noe slags elektrnisk apparat, så nekter jeg å tro at en passiv mottaker på noen måte skal kunne la seg spore. Det virker totalt umulig at noen kan utifra noe slags signaler kunne finne ut at det er en TV på avstand...

 

Likevel møter jeg titt og ofte folk som er helt overbesvist på at linsenskontroll-menn kan strappe på seg noe utstyr og peile seg inn på Tver som om de sendte ut homing beacons.

 

Finnes det noe referanse til en troverdig kilde som kan bekrefte eller avkrefte denne mulige myten en gang for alle?

 

-Stigma

 

Notis: Emnetittel endret av admin. Orddelingsfeil er ikke en gyldig måte å snike seg unna treordsregelen på.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke dette akkurat min spesialitet, men jeg regner dette som det reneste svada. Man kan ikke peile noe som ikke sender ut et signal, det er rett og slett ikke mulig. Det er det samme som å si at man kan peile en FM-radio, ved at du lytter til den.

 

Eneste måten man kunne ha gjort dette var å krysspeile, dvs ta imot ett signal på et sted, for så å forflytte seg til et annet sted. Det er slik f.eks SeaKing helikopterene peiler nødpeilesendere (ikke satelittbaserte). For å måle signaltap på sendingene, må de ha tilgang på utstyr som er forbeholdt helt spesielle forskningsprosjekter, bla innen romforskning. Uansett, så er nok dette endel utenfor kostnadsrammene til NRK's lisensjegere.

 

Siden Tv'n ikke sender ut noe signal, kan den altså ikke peiles.

 

-Tet

 

edit:tekst

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar
Vel, en gammel bilderørs-TV sender i allefall ut ett slags signal som kan plukkes opp utenifra. Husker ikke helt forklaringen men det var snakk om en høyspentkrets til bilderøret som lager en frekvens som er lik på "alle" tver.

da kan de ikke skille mellom tv eller pc-skjerm ( den gamle typen).

 

siden det bare selges flatskjermer til tv og nesten alle ny ( 90-99 %) pc-skjermer er flatskjermer så blir resultatet det samme

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar

Jeg kan heller ikke detaljene i dette, men mener det er mellomfrekvensgeneratoren som sender ut en frekvens som kan gjenkjennes.

Prinsippet for en radiomottager er at RF signalet blandes med signalet fra en lokal oscillator, man får da en mellomfrekvens som demoduleres. Og ennhver oscillator vil stråle ut signaler som kan plukkes opp av en følsom mottaker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Superheterodyne

Lenke til kommentar

Jepp, det går i prinsippet an i områder med lite forstyrrelse fra omgivelsene, altså ute på landet der det er langt mellom husene. Men, NRK bruker ikke peileutstyr. Mulig de gjorde det på 60-70-tallet når lisensen var på størrelse med en halv månedslønn men ikke nå.

 

Dessuten skal det utrolig mye til for å bli tvunget til å betale. En jeg kjente i studietida fikk besøk av en kontrollør som så TVen bak ryggen hans. Han hadde ikke råd til lisens så han sto på sitt og benektet likevel å ha TV. Selv om lisensmannen så at han hadde. Lisensmannen ble selvfølgelig forbanna og høylytt og kom med trusler, men det ble aldri noe krav fordi han nektet å skrive under på et papir som sa at han hadde TV. Uten underskriften var det fint lite kontrolløren kunne gjøre.

 

Dvs. i teorien kan NRK politianmelde forholdet og be politiet hente TVen. Politiet har definitivt mer fornuftige ting å foreta seg så slike saker er veldig nedprioritert. Det er også ressurskrevende for NRK å følge opp saker på den måten så jeg tror ikke NRK anmelder sånt heller. De gambler på at de man skal gi etter for presset. Omtrent som når UP tar spanjoler i fartskontroll. Faktura for boten sendes til adressen de får oppgitt av sjåføren, men er adressen feil eller fakturaen aldri blir betalt så henlegges saken. De kan rett og slett ikke forfølge saken mer.

Lenke til kommentar

Det stemmer at lokaloscillatoren stråler ut en frekvens som kan detekteres.

Ved å finne nøyaktig frekvens på LOen så kan man bare legge til frekvensen på IFen så vips så har man frekvensen som mottakeren mottar i øyeblikket.

 

Man kan jo faktisk også manipulere mikseren på en vanlig bordradio med en annen separat signalgenerator slik at man kan ta inn helt andre frekvenser enn det den er beregnet for.

Ganske morsomt det der og sitte å høre på flytårnet med en vanlig reiseradio.

Endret av Hagtor
Lenke til kommentar
Jepp, det går i prinsippet an i områder med lite forstyrrelse fra omgivelsene, altså ute på landet der det er langt mellom husene. Men, NRK bruker ikke peileutstyr. Mulig de gjorde det på 60-70-tallet når lisensen var på størrelse med en halv månedslønn men ikke nå.

 

Dessuten skal det utrolig mye til for å bli tvunget til å betale. En jeg kjente i studietida fikk besøk av en kontrollør som så TVen bak ryggen hans. Han hadde ikke råd til lisens så han sto på sitt og benektet likevel å ha TV. Selv om lisensmannen så at han hadde. Lisensmannen ble selvfølgelig forbanna og høylytt og kom med trusler, men det ble aldri noe krav fordi han nektet å skrive under på et papir som sa at han hadde TV. Uten underskriften var det fint lite kontrolløren kunne gjøre.

 

Dvs. i teorien kan NRK politianmelde forholdet og be politiet hente TVen. Politiet har definitivt mer fornuftige ting å foreta seg så slike saker er veldig nedprioritert. Det er også ressurskrevende for NRK å følge opp saker på den måten så jeg tror ikke NRK anmelder sånt heller. De gambler på at de man skal gi etter for presset. Omtrent som når UP tar spanjoler i fartskontroll. Faktura for boten sendes til adressen de får oppgitt av sjåføren, men er adressen feil eller fakturaen aldri blir betalt så henlegges saken. De kan rett og slett ikke forfølge saken mer.

man vet aldri slik verden er blitt. noen ganger tar politiet en helt rar prioritering.

mulig det er noen som presser dem.

andre ganger når de burde ryke ut så er alle politibetjenten opptatt. det har vær noen eksempler i media.

Lenke til kommentar
[...]så nekter jeg å tro at en passiv mottaker på noen måte skal kunne la seg spore. Det virker totalt umulig at noen kan utifra noe slags signaler kunne finne ut at det er en TV på avstand...

[...]

Jeg hadde en gang i tida en jobb i en militær kontorbygning der de håndterte masse konfidensielle data. Der brukte de mye penger og metall på å skjerme både harddisker, hele PC-er og rom for at fi ikke skulle finne ut noe som helst. Jeg skjønner ikke hvordan, men dersom en russisk båt skal kunne se hva som foregår på en datamaskin på land, så skulle det ikke overraske meg at det er mulig for lisenspeilere å ikke bare se om du har TV, men også hva du ser på.

Lenke til kommentar
Litt offtopic, men jeg må spørre. Om jeg har en TV, og bruker denne bare til å se på dvdfilmer, må jeg da betale lisens?
I prinsippet ja, alt som har tuner er lisensbelagt. Om du faktisk gidder er et moralsk spørsmål du selv må besvare.

Det finnes et unntak som vi bruker på jobben. Der er det en TV som absolutt aldri får brukt tuneren. Den blir kun brukt som dataskjerm. Vi fikk krav om å betale lisens, men etter å ha sjekket loven om fjernsynsmottagere paragraf 9 så kan man skrive til NRK og fortelle at tuneren ikke er i bruk og kan plomberes av en autorisert TV-radio-reparatør for NRKs regning om de ønsker. Noe vi ga de tillatelse til. Den paragrafen kom tydeligvis som en overraskelse på han jeg skrev med på lisensavdelinga men etter et par epsoten så var saken ute av verden for vår del. NRK har fullmakt til å plombere tuneren etter nærmere avtale om tid og sted men har ikke kontaktet oss for å få det utført. TVen ble kjøpt inn for et drøyt år siden og kravet kom for ca 10 måneder siden. Det tok bare et par dager og 2-3 eposter før saken var ute av verden.

 

Med andre ord: Så lenge du bare bruker TVen til DVD-filmer (via Scart, compositt, S-video, HDMI, DVI eller noe annet som går utenom tuneren) så trenger du ikke betale lisens, men du må ta opp saken med NRK for å få lisenskravet stoppet og gi de fullmakt til å plombere tuneren.

 

Redigert: Lisens på tunere gjelder også kun for TV-tunere. Andre typer tunere er ikke avgiftsbelagt.

Lenke til kommentar
Dessuten skal det utrolig mye til for å bli tvunget til å betale.<snip>

Dvs. i teorien kan NRK politianmelde forholdet og be politiet hente TVen. Politiet har definitivt mer fornuftige ting å foreta seg så slike saker er veldig nedprioritert. Det er også ressurskrevende for NRK å følge opp saker på den måten så jeg tror ikke NRK anmelder sånt heller. <snip>

 

En bekjent, betalte ikke lisensen og testet hva som da ville skje. Det endte til slutt med å bli både dyrt og flaut, og kan åpenbart ikke anbefales. NRK sendte nemlig saken til inkasso hos Statens Innkrevingssentral, og da han ikke betalte deres regning, sendte de brev til hans arbeidsgiver og bad dem om å trekke av lønna hans. Så det kan se ut som om det er slutt på at de kommer og tar TV'en til folk, slik de vel gjorde før (og som de enda har lovhjemmel til å gjøre - det er vel da namsmannen som gjør det, ikke politiet, selv om det på små steder vel er lensmannen som fungerer som namsmann).

 

Tok en titt på lovdata og hjemlene for dette. TV-lisensen er så vidt jeg kan se, hjemlet i Kringkastingsloven, nærmere bestemt kapittel 8 og også i Forskrift om fjernsynsmottakere.

 

Litt fra Kringkastingsloven:

(Kap. 8. Omsetning av materiell, avgifter, inndriving m.v.)

§ 8-3. Kringkastings- og tilleggsavgifter

Stortinget fastsetter kringkastingsavgift for den som har kringkastingsmottaker og tilleggsavgift ved forsinket betaling og når melding ikke blir gitt etter reglene i § 8-1 andre ledd.

Kongen gir forskrift om innkreving av avgifter og renter.

Kongen kan ved forskrift eller enkeltvedtak frita helt eller delvis for avgifter og renter når særlige grunner tilsier det.

 

Anm.: At de kan ta TV'en for å dekke inn lisens noen skylder, er hjemlet i §8-4.

 

Litt fra Forskrift om fjernsynsmottakere:

§ 1. Betalingsplikt

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort.

 

§ 2. Betaling av avgiften

Kringkastingsavgiften skal betales for et halvt år av gangen. Avgift for perioden 1. januar til 30. juni betales med forfall 31. januar. Avgift for perioden 1. juli til 31. desember betales med forfall 31. juli.1

Avgiftsplikt inntrer fra og med måneden etter at mottakeren ble anskaffet/tatt i bruk. For nye avgiftspliktige avkortes årets kringkastingsavgift for hver måned vedkommende ikke har hatt fjernsynsmottaker, inkludert den måneden mottakeren ble anskaffet.

Det må betales avgift selv om mottakeren brukes lite. Dette gjelder også om mottakeren har vært i ustand eller ute av drift pga. strømmangel, dårlige mottakingsforhold og lignende, eller om den bare brukes en enkelt gang.

 

Forskriften gir også nærmere bestemmelser bl.a. om tilleggsavgift, om når man kan bli fritatt for å betale kringkastingsavgiften. Den sier også at det skal betales kringkastingsavgift for hver enkelt mottaker (TV-apparat, herunder avgreininger til separate skjermer), dvs at i utgangspunktet skal man betale èn lisens for hvert TV man har, men det er heldigvis en del unntak fra dette som skisseres klart (en lisens for flere fjernsyn som samme person bruker, og samme lisensen gjelder også for TV'er som brukes av ektefellen og andre husstandsmedlemmer som avgiftsbetaleren forsørger så lenge apparatet befinner seg i samme bolig. Det sies klart at personer ikke regnes som forsørget hvis de mottar trygd, føderåd eller studielån (vil tro at de med føderåd i våre dager mener stønader ment til å dekke folks utgifter til livets opphold). Vil tro at det er mange som er lisenspliktige uten å vite det (f.eks. blant mange unge voksne som enda bor hjemme). Jeg var i hvert fall ikke klar over at studenter som bor hjemme og har studielån, er pliktige til å betale egen lisens hvis de har TV. Visste heller ikke at TV'er ombord i skip skal betales egen lisens for, men det står så (hva er forskjellen på skip og båt, tro?)...

 

Loven finnes her: http://www.lovdata.no/all/hl-19921204-127.html - Se kapittel 8

Forskriften her: http://www.lovdata.no/for/sf/kk/xk-19801023-8798.html

 

Dette ble ganske langt, men forhåpentligvis er det av interesse for noen... Skrev det i går, håper at ingen andre har postet det samme i mellomtiden... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...