Gå til innhold

Lage enkel generator?

Anbefalte innlegg

Hei

Lurte på om noen med litt mer erfaring/teknisk innsikt kan forklare meg/finne en guide hvordan man kan lage en enkel generator basert på magneter og roterende aksel. Har nemlig tenkt å prøve å lage et lite vannkraftverk! :)

På forhånd takk.

PS: ja, jeg har søkt på google...

Edit: jeg frykter at jeg har plassert tråden feil sted, flytt den om det stemmer.

Endret av mks1001
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk! Tok en liten titt nå, og jeg fant ganske mange forskjellige. Noen som kan anbefale/finne noen gode "steg for steg" beskrivelser? (Type DIY, Do It Yourself?)

Edit:

Fant en interessant nå, en enkel generator som drives på den måten jeg tenkte meg. Altså ved at en magnet får elektronene i metallet til å bevege seg, og dermed generere strøm :) (er i alle fall det vi har lært på skolen :p)

Endret av mks1001
Lenke til kommentar
Takk! Tok en liten titt nå, og jeg fant ganske mange forskjellige. Noen som kan anbefale/finne noen gode "steg for steg" beskrivelser? (Type DIY, Do It Yourself?)

Edit:

Fant en interessant nå, en enkel generator som drives på den måten jeg tenkte meg. Altså ved at en magnet får elektronene i metallet til å bevege seg, og dermed generere strøm :) (er i alle fall det vi har lært på skolen :p)

Det er slik så og si alle generatorer virker, bare litt forskjellige måter å gjøre det på i praksis. Tror ikke du kan vikle en generator selv som har noenlunde brukbar virkningsgrad, så jeg ville heller satt sammen noe av eksisterende deler.

F.eks. kan du ta en eller flere bil-dynamoer, disse kan du få billig fra biler som er skrotet, og montere på et skovlhjul eller turbin. Så kan du bruke en billig 12VDC - 230VAC omformer og eventuelt et par bilbatterier på 12V siden for å ha litt mere å gå på ved varierende last/vanntilførsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...