Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spise 100 mandariner, farlig?

Minty123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

100 klementiner på et døgn burde gå bare flott.

"The mandarin has many names, some of which actually refer to crosses between the mandarin and another citrus fruit. Most canned mandarins are of the satsuma variety, of which there are over 200 cultivars. Satsumas are known as mikan in Japan. One of the more well-known satsuma cultivars is the "Owari", which ripens during the late fall season in the Northern Hemisphere. Clementines, however, have displaced satsumas in many markets, and are becoming the most important commercial mandarin variety."

Lenke til kommentar

Folk sier dette kommer til å gå lett, men jeg har min tvil. Snakk om 100 klementiner her. Jeg kjøpte 1 kg for noen dager siden, det var ca 10 stk. Det betyr at personen må få i seg 10 kg - ~2kg for skall, 8 kg høres mye ut syns jeg. Dette må jo igjennom systemet, som også vil bli midlertidig forvirret.

Tipper at personen gir opp før 50.

Lenke til kommentar
Det er ikke så veldig farlig, men man kan få nyresten hvis man ikke er forsiktig med c-vitaminer. En klementin inneholder 40% av daglig dose på C-vitaminer, så man ser jo fort at det kan by på problemer!

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322326

-

Vis meg en forskningsartikkel der korrelasjon mellom askorbat og nyrestein er vist. Man har spekulert i at askorbat trigger danning av oxalat, som muligens forårsaker nyrestein, men så langt har ikke dette blitt bevist.

Følgende vil mest sannsynlig skje: Magesmerter, følelse av oppblåsthet, kvalme, oppkast, ukontrollerbar raping, halsbrann, feberliknende følelse, rumling i magen, følelse av at noe sitter fast i spiserøret, plutselige kuldefølelser, kraftig og eksplosiv diaré.

Andre komplikasjoner som kan oppstå: Hemolytisk anemi (ved feil på glukose-6-fosfat dehydrogenase), jernforgiftning (ved hemokromatose), spontanabort (lite sannsynlig i dette tilfellet).

Dette vil uansett påføre store mengder ubehag og smerte, er det verdt det??

Lenke til kommentar
Det er ingen utfordring i det hele tatt... Kunne sikkert spist 100 på mindre enn 12 timer. Mandariner, Klementiner... whatever... smaker i alle fall sinnsykt godt :dribble:

hehe.. vedde? :grin2:

Btw: merker at jeg får mer og mer lyst til å prøve dette...

kan faktisk hende at jeg prøver... om jeg klarer 100, er en ting. Men det kunne være kult å finne ut hvor mange jeg klarer å spise rett etter hverandre.. :grin:

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Vis meg en forskningsartikkel der korrelasjon mellom askorbat og nyrestein er vist. Man har spekulert i at askorbat trigger danning av oxalat, som muligens forårsaker nyrestein, men så langt har ikke dette blitt bevist.

Hehe - må nok si pass på akkurat det. Jeg er ikke utdannet lege eller noe slikt og refererte kun til det jeg kunne lese på lommelegen.no, som jeg tar for god fisk i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar

"So Satsumas are great, eating’s a piece of piss, but you can’t do it with an orange. You go, “You want a bit of orange? I’ve got… fucking ‘ell! (mimes hammering on the orange to open it) Can’t fucking… hell…” ‘Cause inside an orange- it’s like the film “Das Boot” in there! With Jürgen Prochnov going,"

Izzard

Lenke til kommentar

Det er en smule mulighet at huden din vil bli litt mer "oransj" i hudfargen grunnet så mye, men svært synlig vil det nok ikke være. Farligt er det ikke. Fargen går tilbake til normal om ikke lenge.

PS.

Og før noen sier det så er det er ikke tull. Dette er dokumentert virkning av stort inntakk av frukt/grønnsaker som inneholder "farge" og de har vist dokumentar på saken på TV mangen ganger.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...