Gjest Slettet+1234 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Har en Seagate 60GB 2,5" harddisk som har tatt kvelden. Fikk et dataverksted til å se på disken, og de mente det var et fysisk / maskinelt problem med disken. Dersom jeg skal sende disken til de profesjonelle bedriftene som driver med dette, må jeg nok regne med en regning på 5.000 - 20.000. Er derfor interessert i å prøve å hente ut data selv. Det hele oppstod når jeg satt og jobbet på PC-en. Plutselig låste alt seg, og jeg måtte slå av datamaskinen. Når jeg startet opp igjen fant ikke bios disken, og det kom noen tikkelyder fra disken. Kan det være drevet som har takket for seg? Takker for alle svar og råd (Spar meg for alle moralpreiker om backup)! Lenke til kommentar
ASCIWhite Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Du kan prøve og legge den i fryseren. ca 1 time. da trekker ting og tang seg sammen så du kanskje får 10 minutter til rådighet for og redde de viktigste tingene. Jeg anbefaler deg og få tak i en adapter som du kan bruke til og kjøre disken på USB2 så du kan gå rett fra fryseren til recovery! http://www.microplex.no/product.aspx?pid=S...ACON2&mcat= EDIT : Metoden er brukt med stort hell hos meg selv Endret 5. desember 2007 av ASCIWhite Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Du kan prøve og legge den i fryseren. ca 1 time. da trekker ting og tang seg sammen så du kanskje får 10 minutter til rådighet for og redde de viktigste tingene. Jeg anbefaler deg og få tak i en adapter som du kan bruke til og kjøre disken på USB2 så du kan gå rett fra fryseren til recovery! Skal prøve dette. Har hørt fra flere at det kan fungere å kjøle ned disken før jeg forsøker å hente ut data. Men om det ikke går. Eller at jeg ikke rekker å hente ut alt: Kan jeg klare å bytte ut "defekte" komponenter med fullt fungerende komponenter. Om det er mulig, så kan jeg bestille en identisk harddisk og gjøre dette. Har god generell kunnskap til data. Selv om HD ikke er mitt sterkeste felt, så skal jeg nok klare en sann oppgave dersom noen jeg får noen råd på veien. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Men om det ikke går. Eller at jeg ikke rekker å hente ut alt: Kan jeg klare å bytte ut "defekte" komponenter med fullt fungerende komponenter. Om det er mulig, så kan jeg bestille en identisk harddisk og gjøre dette. Har god generell kunnskap til data. Selv om HD ikke er mitt sterkeste felt, så skal jeg nok klare en sann oppgave dersom noen jeg får noen råd på veien. Uten å være spesialist, har jeg forstått at det generelt sett ikke er mulig uten spesialutstyr og tilgang på "clean room". HD blir vel som det meste av avanserte elektroniske duppeditter bygd i "clean rom", og med ekstrem nøyaktighet. Så vi kan bare glemme alt som heter å prøve å reparere de mekaniske deler. Lesehode flyter vel brøkdeler av millimetere over plata, så da forstår man hva man snakker om. Prisen på datarekonstruksjon forteller i klartekst hvor komplisert dette er. Backup er den billige løsningen. Lenke til kommentar
KAS Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Kan jeg klare å bytte ut "defekte" komponenter med fullt fungerende komponenter. Om det er mulig, så kan jeg bestille en identisk harddisk og gjøre dette. Det som i så fall kan være verdt å prøve er å skifte printkortet på disken. Ofte er det elektronikken på dette som det har oppstått feil på. Når det er sagt, så ser et slikt printkort på en 2,5"-disk ut til å være mindre komplekst (færre komponenter) enn på en 3,5", så jeg ville vel ikke hatt de altfor store forhåpningene. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 (endret) Med et maskinelt problem så får du kanskje én sjanse til å hente ut data etter en runde i fryseren. Hadde dette vært et problem med brikkene på kontrollerkortet til disken ville du kunne byttet dette, litt knot på 2.5", men det går. Den eneste måten å få ut noe av denne disken på er å sende den til IBAS uten å ha knota noe mer med den selv. Med et slikt problem vil du forverre skadene for hver gang den blir startet opp. Endret 6. desember 2007 av Wibla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå