jacoP Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hei! Nå skal jeg begynne å spille sekunder gitar i et hardrock/rock/punkband og trenger en ny forsterker. Gitaren jeg bruker er en Epiphone LP Studio. Jeg har spillt mest klassisk gitar, men nå skal jeg prøve meg på litt mer heavy saker. Gitarforsterkeren jeg bruker foreløpig er en liten billig Peavy forsterker da den store Keyboard/Akustisk gitar - forsterkeren min ikke har noen avanserte effekter som passer til elektrisk gitar. I øvingslokalet bandet skal spille er det massevis av godt utstyr, men når jeg øver hjemme kunne jeg tenke meg noe annet enn den dølle lyden jeg får ut av den lille Peavyforsterkeren min. Jeg har prøvd noen forsterkere igjennom tidene og mener at man får ganske mye lyd for pengene. Vet dere om noen gode alternativer som ligger på mellom 2000-3000 kroner? Jeg trenger ikke mer enn en 30 Watts forsterker tror jeg, siden den bare skal brukes til hjemmebruk. Evt en 50 watts, men jeg vil heller ha en god 30 watts til prisen av en litt dårligere 50-watts forsterker. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Heisann! Jeg gjør til deg som har gjort til en del andre; anbefaler forsterkeren jeg selv bruker. Vox AD30VT: Mulig du får den et par hundre kroner billigere andre steder, men der ser du litt info. Du kan også se etter denne brukt, eller storebroren Vox AD50VT som i for seg er den samme, men den trykker litt bedre Jeg er veldig fornøyd med forsterkeren, den har 11 effekter og 11 forsterkertyper som gjør at du kan få mange forskjellige lyder ut av den. I tillegg har den et 12AX7 rør, som gjør at den låter litt mer som en rørforsterker enn andre transistorforsterkere. Og du kan velge utgangseffekten med en bryter bakpå, som gjør at du kan få forsterkeren til å vrenge bra uten at det bråker så altfor mye. Den er kanskje ikke laget for metal akkurat, mange vil kanskje si at Roland Cube - serien er mer egnet til det. Men jeg syntes VOX'en lager fetere metallyder, i tillegg har VOX'en mye flere muligheter enn Cube'n Hvis ikke kunne du også tatt en titt på Epiphone Valve Junior, en liten rørforsterker til en billig penge. Setter du en god pedal foran denne, låter det sikkert bra! Lykke til med kjøpet ihvertfall - Martin Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Poenget er jo ikke å ha metalllyd heller. Mer en fet hardrock/punk-lyd. Noe lignende det Gluecifer brukte hadde vært fett, men som sagt blir dette for min egen del. I lokalet leier vi langt større og dyrere forsterkere, men hvis du synes VOX AD30VT lyder bra skal jeg teste ut den til helgen EDIT: Men kan du beskrive effektene litt bedre, hvordan lyd får man liksom i forhold til Roland Cube serien? Endret 5. desember 2007 av Jokkulf Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Litt vanskelig å beskrive akkurat hvordan den høres ut i forhold. Men jeg syntes Vox'en låter varmere og fyldigere. Jeg liker den ihvertfall bedre. Du burde prøve ut begge to selv, for å se hvilken du foretrekker. Effektene på forsterkeren er ihvertfall: Auto Wah, Comp, Comp + Phaser, Comp + Chorus, Delay + Chorus, Reverb + Chorus, Reverb + flanger, Tremolo + reverb, Rotary + reverb, reverb, delay. Man kan stille inn effektene, øke og minske hastigheten på delay, attacken til comp og wah, man kan rett og slett gjøre mye med den. I forhold til Cube'n der man kun har Chorus, Reverb, Flanger og Delay, og man kan ikke gjøre innstillinger på effektene på samme måte som man kan på Vox'en. Jøss, jeg er fryktelig dårlig til å forklare Men som sagt, prøv begge to ut hvis du har muligheten! Kan legge ved noen klipp fra youtube: Vox AD30VT Fant ingen gode filmer i farten av Roland Cube'n, men bare å søke litt Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg kjøpte meg nettopp ny amp, Fender Super Champ XD Steike for en amp! det er en røramp, men preampen er modelerende, a la Roland Cube ol. Den modulerer alt fra tweedamper og marshall stacks, til metal og jazzamper. Cleanlyden er kjempebra, og man har mange muligheter til forskjellige fuzzlyder. Gain og volum på fuzzkanalen, samt bass og treble som funker på begge kanaler. Den har også en god del særdeles brukbare effekter, delay, tremolo, klang, leslie og chorus. 15w, 10" speaker. (husk at rørwatt er låter høyere enn transistorwatt) Den låter helt konge, de røra gjør virkelig jobben sin. den ligger på 3600, men de gode nyhetene er at lillebroren Fender VibroCHamp XD koster rett under 3000. Den er lik, bortsett fra en kanal i steden for to, 8" speaker og 5 watt. Jeg prøvde denne før jeg prøvde supern, den er ikke mye lavere i volum. Anbefales på det sterkeste. Jeg prøvde forresten også Epiphone Valve special, den var ikke i nærheten(riktignok endel billigere, 1890). Dårlig bunn i høytaleren og en one trick pony hva lyd angår. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Du skulle hatt ein gammal Marshall Lead&Bass 20. Det skulle eigenteleg alle hatt, men dei er vel litt for dyre og skjeldne. Uansett. Poenget mitt skulle vere at lyden du er ute etter mest sansynleg er Marshall med klampen i bånn på effekttrinnet. Så har du noko å gå etter i alle fall. Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 Takk, men jeg tror jeg heller går for en Roland Cube eller VoxAD30VT pga jeg vil at forsterkeren skal passe til allt, og da tror jeg det er de to forsterkerene jeg får mest for pengene. Selv foretrekker jeg å spille roligere musikk som Pink Floyd o.l. Men siden jeg har fått et såppass bra tilbud om å spille i et hardrock/punkband (også musikk jeg liker å høre på) gjør jeg det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå