miknira Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Lang tittel Har 2 identiske maksiner . Flyttet disken fra den ene til den andre. Da vil den 2 PC-en ikke starte netverket. PC 2 virker for jeg skjekket med en ubutnu live cd og da virket alt. Poenget her er at jeg skal ha den samme distroen på ca 20 pc-r og har klonet disker fra en ferdig konfigurert disk for å slippe 20 inst. Kan dette ha noe med at de 2 pc-r har 2 forskjellige mac adresser? Noen som har en ide hva dette kan være? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Mest sannsynlig ikke MAC-adressen. Du sier de er identiske, så jeg antar det ikke er driverne som er problemet. Har du noen logger på hva som er gale? Er /etc/init.d/network oppe? Hva skjer hvis du prøver å starte det? Hva sier ifconfig? Lenke til kommentar
miknira Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Får ingen feil melding på /etc/init.d/networking men ifconfig finner bare lo og ikke eth0. Lenke til kommentar
Raijin Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Hvis du skal innstallere på så mange maskiner, så kan jo pxe være noe å se på. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 miknira: Får du opp nettverket i det hele tatt? Hva skjer hvis du skriver sudo dhclient eth0 og ifconfig eth0 ? Raijin: Tja, mye raskere å speile harddiskene enn å installere på nytt, men begge har soleklare fordeler. Lenke til kommentar
miknira Skrevet 19. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2007 Ville bare nevne at jeg fant ut av det. når jeg flytter disken inn i ny maskin, kjører jeg bare kommandoen ifconfig -a og da har eth0 endret seg til f.eks eth4. Jeg bytter bare ut eth0 i /etc/network/interfaces til eth4 og kjører "ifup eth4" og alt er bare velstand Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå