Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har så smått lagd et lite "programmeringsspråk" på fritiden, som jeg har kalt XHP. Syntaksen er slik:

<xhp>
<string name="helloworld">Hello World!</string>
<print><helloworld /></print>
</xhp>

Som dere (kanskje) ser er det basert på PHP, mens syntaksen er XML.

Lurte egentlig mest på hva dere synes om prosjektet, og om det er noe det er verdt å fortsette med...

Endret av Dvyjones
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du er ute etter inspirasjonskilder, kan det muligens gavne å ta en titt på språk som Lisp og Scheme, der er programmer faktisk beskrevet i en eneste stor datastruktur, noe lik XML i ditt tilfelle (om noe mindre ordrikt). Eksempelvis kunne du latt definerte variabler (eller tillate begge former) kun eksistere innunder sin egen kodeblokk:

<string name="helloworld" value="helloworld">
<print><helloworld /></print>
</string>

Men så klart, om hensikten er å forkle PHP i XML, er nok den nåværende syntaksen helt ypperlig. Da kan en også automatisere konverteringen mellom PHP og XHP.

Edit: Stemmer det, Kort jævel. Takk for rettelsen.

Endret av aadnk
Lenke til kommentar

Jeg tenkte å lage XC#. Her ser dere et eksempel på syntax:

<XCS>
using System;

namespace Test
{
class Program
{
	static void Main(string[] args)
	{
		string HelloWorld = "Hello World";
		Console.WriteLine( HelloWorld );
	}
}
}
</XCS>

Btw: Konvertering til/fra C# er faktisk utrolig enkelt!!!!

:new_woot:

On "topic":

XHP minnet litt om ColdFusion.... Og det finnes vel andre "xml-programmeringsspråk" også. Problemet er at de er grusomt tungvinne å programmere i. Fint for deg om du gjør dette for å lære, men jeg tviler sterkt på at det noen gang kommer til å bli brukt av andre enn deg selv.

Lager du en ordentlig parser/compiler/interpreter? Eller er det kun en XHP -> PHP konverter du lager?

Endret av jorn79
Lenke til kommentar
Har litt lyst til å lage en compiler selv, bare for å lære. Hvis noen av dere andre har gjort dette og vil dele kildekode er jeg en glad sjel! :D

For å være litt hardcore, kan du også programmere kompilatoren for språket du skal lage i... språket du skal lage! Du må selvfølgelig programmere kompilatoren i et annet språk først, men deretter er det bare å porte til ditt eget språk, og kompilere i vei..;-)

Werner

Lenke til kommentar
Lærer man mye av å skrive en kompilator for sitt eget språk som man allerede har skrevet en kompilator for i et annet språk?

Det er vel individuelt? Ein får jo bruke programmeringskunnskapane.

Eg forstår ikkje kvifor du er så negativ? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...