Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Livsforsikring ved forsvinning?

toth

Anbefalte innlegg

Leste denne artikkelen http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=187836 ,

og kom til å gruble litt; Om det er livsforsikring på kona mi, og hun forsvinner sporløst etter en båttur. Etter f.eks 3 år er det fortsatt ingen spor, og man slår seg til ro med at hun sank og druknet. Hva skjer med en livsforsikringspolise i en slik situasjon? Har man mulighet til utbetaling uten lik/dødsattest? Hva om båten blir funnet knust, men fortsatt intet lik?

Prøvde å google If og de andre selskapene litt, men fant ikke svar på dette. Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis en person med livsforsikring blir erklært død, blir pengene utbetalt. Man blir selvsagt normalt erklært død ved likfunn, men kan også bli det etter å ha funnet sterke indikasjoner på at personen er avdødd. Når det gjelder John Darwin fikk konen utbetalt forsikringspengene så raskt han ble erklært død.

Lenke til kommentar

Det finnes en egen lov som omhandler forsvunne personer.

Lov om forsvunne personer.

http://www.lovdata.no/all/hl-19610323-001.html

Der fremgår det hvordan skiftet etter den forsvunne skal skje, forutsatt at de reglene som loven oppsetter er oppfylt. Så vidt jeg vet så forutsettes det en dødsattest for at forsikring skal utbetales. Når en slik attest blir utskrevet ifølge denne loven, så skal det ikke være noe i veien for at forsikringen utbetales.

Les selv, jeg har ingen erfaring med dette.

Lenke til kommentar

Takker for lovlink.

Til de som lurer:

§ 1. Når en person er forsvunnet under slike omstendigheter at det ikke er rimelig grunn til å tvile på at han er død, kan tingrettsdommeren bestemme at dette uten videre skal legges til grunn. Opplysninger og bevis legges frem for dommeren i den rettskrets hvor den forsvunne hadde sin siste kjente bopel, eller, hvis noen bopel ikke kan påvises, hvor han hadde sitt siste kjente oppholdssted. Dommeren avgjør ved kjennelse om beviset skal tas for godt.

Kjennelsen kan foruten av den som avgjørelsen går imot, påkjæres av påtalemyndigheten som skal få melding om en avgjørelse om godtaking av beviset.

Om hvilken dag som skal regnes som dødsdag, gjelder reglene i § 8 annet ledd tilsvarende.

§ 4. Dersom det etter § 1 ikke uten videre kan legges til grunn at en forsvunnet person er død, kan sak om at den forsvunne formodes å være død reises når det er gått 10 år siden siste tidspunkt da en vet at han var i live. Fristen er likevel ett år når det er overveiende sannsynlig at den forsvunne er død fordi han kom bort ved en ulykke, krigsoperasjon eller annen begivenhet som skapte alvorlig livsfare.

§ 10. Med det unntak som følger av § 6 annet ledd, virker rettskraftig dom som går ut på at den forsvunne formodes død, for og mot alle og legges til grunn i alle forhold hvor det har betydning om den forsvunne er i live eller ikke etter dødsformodningsdagen.

Direkte i forhold til forsikring:

§ 16. Pensjon, livrente eller annen stønad av offentlig eller privat innretning som er utbetalt i henhold til endelig dødsformodningsdom, eller fordi det er fastsatt at den forsvunne uten videre skal anses som død (jfr. § 1), kan ikke kreves tilbake fra mottakeren, selv om det viser seg at den forsvunne lever. Beløp som er utbetalt, skal gå fra i den tilbakevendtes krav på stønad for den tid han har vært forsvunnet.

Dette tilsier at en svindel utført etter tilsvarende John Darwins oppskrift(uten å antyde at de planla dette) faktisk kan fungere.

Om jeg sitter i dyp gjeld eller sliter generelt økonomisk, eller bare vil ha en fresh start, kan jeg iscenesette forsvinning og stikke av til sør-amerika. Hvorpå kona mi får meg erklært død etter 2-3 år, hever livsforsikring, selger alt av eiendeler og flytter etter. Voilá, så har man noen mill på bok og en fin pensjonisttilværelse foran seg. :p

Lenke til kommentar
Om jeg sitter i dyp gjeld eller sliter generelt økonomisk, eller bare vil ha en fresh start, kan jeg iscenesette forsvinning og stikke av til sør-amerika. Hvorpå kona mi får meg erklært død etter 2-3 år, hever livsforsikring, selger alt av eiendeler og flytter etter. Voilá, så har man noen mill på bok og en fin pensjonisttilværelse foran seg. :p

Det var tilløp til slike tilstander rett etter Tzunamien. (neida, jeg har ingen link til dette) Forbrytere og forsikringssvindlere så en sjanse til enten en ny start med nykjøpt identitet, eller mye penger, eller begge deler.

Lenke til kommentar
Om jeg sitter i dyp gjeld eller sliter generelt økonomisk, eller bare vil ha en fresh start, kan jeg iscenesette forsvinning og stikke av til sør-amerika. Hvorpå kona mi får meg erklært død etter 2-3 år, hever livsforsikring, selger alt av eiendeler og flytter etter. Voilá, så har man noen mill på bok og en fin pensjonisttilværelse foran seg.

Så tar kona og flytter ett annet sted med alle pengenne selv.

Lenke til kommentar
Om jeg sitter i dyp gjeld eller sliter generelt økonomisk, eller bare vil ha en fresh start, kan jeg iscenesette forsvinning og stikke av til sør-amerika. Hvorpå kona mi får meg erklært død etter 2-3 år, hever livsforsikring, selger alt av eiendeler og flytter etter. Voilá, så har man noen mill på bok og en fin pensjonisttilværelse foran seg.

Så tar kona og flytter ett annet sted med alle pengenne selv.

Kanskje di kone gjør det, ikke mi.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...