erikstein Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 Her er min første dag med min nye PowerBook G4 En ting å si bare, lekker maskin. Alt er ekstremt godt gjennomført her. Men jeg har jo noen spørsmål... 1. Har en Maxtor 250GB Ekstern Firewire disk som kjører NTFS. Takler ikke OSX dette? får beskjed om at den må formateres :o har jo masse på den jeg ikke vil slette...hva kan jeg gjøre? 2. Bruker selvfølgelig Safari istede for IE, noen måte å avinstallere IE på? 3. Finnes det innebygd brenneprogram i OSX? (Har dvd/cdrw combo) 4. Hvordan i det hele tatt kommer jeg meg inn på nettverket? haha, dette er jo nesten flaut holdt på masse her, men kommer ikke inn på XP maskina som har en del musikk jeg skulle prøvd... Ellers går det jo bra her i gården...uvant, men genialt OS og enda mer genial maskin...venter på airportkortet mitt i posten bare...det blir digg. Hvis noen har tips om ting som burde stilles inn etc i osx, så kom gjerne med dem her Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 2. Bruker selvfølgelig Safari istede for IE, noen måte å avinstallere IE på? Bare å dra IE-ikonet til søplekassa det! 3. Finnes det innebygd brenneprogram i OSX? (Har dvd/cdrw combo) Jepp, du kan dessuten stille inn slik at du får "brennerikon" direkte i vinduet. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 Hvis noen har tips om ting som burde stilles inn etc i osx, så kom gjerne med dem her Vel, noen personlige preferanser: [*]Plassér docken til høyre. [*]Skru av forstørring av ikonene i docken. [*]Dra programmappa til docken. Nå kan du bare holde museknappen inne over mappa og navigere direkte til det programmet du ønsker å bruke. [*]Legg en snarvei til hjemmappa di på desktoppen, kjekt å kunne dra filer (spring-load) fra e-mail, webbilder etc... Skal se hva mer jeg kommer på... Gratulerer med Powerbook foresten din heldiggris. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 Bruk kolonnevisning på alle vinduer. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 ah...så det er bare å slette på den måten? Ble litt skeptisk til at det skulle være så enkelt (gammel windows bruker). Aldri opplevd at det var så enkelt..hehe. Det var ikke en ny powerbook, men den var lite brukt (jeg har gått over med forstørrelsesglass i sterkt lys) ingen merker, så jeg betrakter den som ny Mac er genialt. Eneste jeg trenger er Divx og SVCD support. Men ingen som vet ang. NTFS etc? er kjedelig med 140GB mp3 etc som aldri kan brukes... Nettverket kanskje? noen som har peil ? Hva heter brenneprogrammet? Itunes kan brukes til å lage musikkcd etc...det har jeg sett Flere tips mottaes med takk Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 hva mener du med kolonnevisning på alle vinduer? Eventuelt et annet "dumt" spm. Hvis jeg minimerer safari, hvor legger da den seg? Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 Hva heter brenneprogrammet? Itunes kan brukes til å lage musikkcd etc...det har jeg sett Brennerprogrammet er integrert i OSX, det er ikke noe eget program. Bare trekk alle filer du ønsker til en CD, velg brenn fra menyen. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 hva mener du med kolonnevisning på alle vinduer? Du kan vise innholdet i vinduene på tre måter: kolonne, liste og ikon(?) husker ikke helt terminologien. Kolonnevisning er den mest praktiske når du blir vant til den. Det er tre ikoner som er samlet på toppen av hvert bilde (hvis du OSX er stilt inn slik hos deg). Ikonene over "view" i dette bildet. Bildet viser forøvrig "list" view, mens den høyre av disse tre ikonene er kolonnevisning. Hvis jeg minimerer safari, hvor legger da den seg? ??? I docken selvsagt. Applikasjoner på den ene siden, linker og mapper på den andre siden. Ønsker du å legge et program permanent til docken (slik at det ikke forsvinner når du avslutter) trekker du bare programmet [alias] fra programmappa og bort til docken. Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 Angående nettverk: Her kan du lese om Mac-PC-PC nettverk. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 7. februar 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 Jeg leste gjennom nettverksdelen, men det er noe galt som skjer. Gjør følgende: velger "Go" og koble meg opp mot en maskin. skriver smb://192.x.x.x/WinXp/ f.eks Da ber den meg om å skrive inn brukernavn/passord/workgroup Prøver på det, men da må jeg faktisk starte maskina på nytt. Prøvd to ganger nå, og alt går faktisk galt her...hmm, er jo en smule merkelig? WinXP maskina har jo ikke et spesielt brukernavn utenom det navnet man logger seg inn med i oppstarten, ikke har den et passord heller. workgroup er workgroup. Noe jeg gjør galt her? Lenke til kommentar
macrules Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 Når det gjelder divx har jeg akkurat lasta ned en pluggin til quicktime som er oppdatert. Denne bør man ha. Den ene heter: "3ivx D4 4.0.3 for OSX" Den finner du her: http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcg...?id=9563&db=mac For ripping av dvd til divx skal vistnok "forty-two" være bra. Det finner du her: http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcg...id=18193&db=mac (Freeware) Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 Har dessverre minimalt med nettverkserfaring selv (har koblet opp iBooken mot en ruter hos en kompis et par ganger, men det er det). Sorry. Vil foresten anbefalle forumene på MacCentral. De finner du her, litt problematisk at de fleste brukerene befinner seg over atlanteren (tidssonemessig) men en del europeere finnes det jo der, dessuten mange kunnskapsrike personer. Lenke til kommentar
macrules Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 At du må starte maskinen pånytt tyder på at du har noe galt med OSét. For å fikse dette kan du prøve dette: 1. :-) Start maskinen pånytt. 2. Med en gang du hører oppstarts-lyden holder du inne eple-tasten og s-tasten samtidig. Hold inne helt til du ser noe som minner om dos. (Dette er unix) 3. Når du ser at det ikke kommer mer tekst fram på skjermen skriver du: "fsck -y" Da vil den skanne igjennom og rette de feil den finner. Dersom den finner feil så må du gjenta prosessen helt til den ikke finner. 4. Skriv "reboot" og trykk enter. Dette gjør jeg minst en gang pr mnd da jeg har en tendens å teste ut nesten hvert eneste dataprogram som jeg finner. Lykke til. Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 Ohh, dette har ikke jeg prøvd, macrules. Tror du den finner noen feil etrter 15 måneder? Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 Du kan kjøre de samme fsck -y saken fra Jaguar-install CD'en (så slipper du å benytte deg av UNIX-prompt). Har kjørt fsck -y de gangene jeg har oppdatert OS'et. Lenke til kommentar
macrules Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 Sørg også for å oppdatere OSét og program til siste versjon. I eple-menyen oppe til venstre finner du (engels-os) system preferences Klikk på den. Så velger du software update Må være tilkoblet internett selvfølgelig. En viktig ting. Når du får fram lista over program som kan oppdateres..... Da kan du sette innaktiv ting du ikke trenger. Jeg f.eks har ikke airport. Så første gang jeg så airport i lista klikker jeg på airport, går opp i update menyen øverst, velger "set inactive" Da slipper jeg å kaste bort tid på oppdatere program jeg ikke trenger. Dersom jeg får meg airport velger jeg bare å sette den active igjen. Ett eks. Du har f.eks ikke behov for arabisk språk på maskinen, eller hva? Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 Har ikke kjøpt meg jaguar enda. -Er en sinke.... Lenke til kommentar
macrules Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 Ohh, dette har ikke jeg prøvd, macrules. Tror du den finner noen feil etrter 15 måneder? Kommer ann på bruken. Men da skal du ha brukt den lite... Lenke til kommentar
macrules Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 Har ikke kjøpt meg jaguar enda. -Er en sinke.... Jeg har heller ikke kjøpt Jaguar. Hadde ikke penger.... Må ha det, bare må ha det..... Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 7. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 7. februar 2003 Ohh, dette har ikke jeg prøvd, macrules. Tror du den finner noen feil etrter 15 måneder? Tror forresten du muligvis har gjort dét! Hvis jeg husker riktig anbefalte jeg deg å laste ned noen programmer som gjorde akkurat det samme ved en tidligere anledning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå