jadaaaaa Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Hei, har matte tentamen til fredag, og vil gjerne gjøre det bra, matte er sikkert det faget jeg skjønner meg minst på så håpet jeg kunne få hjelp her.(kan mye av dette, men trenger greie tips og regler, eventuelt linker til nettsider med aktuelt stoff) Dette må jeg finne ut hvordan man gjør og regler: - Regne tid - måleenheter - areal - masse - volum - beregne lønn - fylle ut tabell :S - brøk - symmetri - tallinje - øke/minske matoppskrift - lese diagram - konstruksjoner(dette trenger jeg virkelig hjelp til!) - likninger - renteoppgave Mer detaljert: - Kunne de 4 regneartene(med desimaltall, uten kalkulator), med skikkelig oppsett - Brøkregning(4 regnearter) - prosentregning Finne prosenten av et tall( hvor mye er f.eks 20% av 150) Finne tallet som tilsvarer 100%(hele tallet) Finne prosenten Finne prosentvis økning - Renteregning, rentedager, vekstfaktor, rentesrente - Beregning av rente/avdrag i lån (annuitetslån, serielån) - Avslag, rabatt, nedsatt pris. - Valuta: Fra Utenlandsk til NOK, og motsat, enhetskurs - Areal og omkrets av geometriske figurer(kvadrat, rektangel, sirkel, trekanter, trapes, vet ikke hvordan disse ser ut)) - Ulike typer firkanter og trekanter - Konstruksjon av ulike typer trekanter, vinkelsummen i trekanter. - Konstruere 45, 60, 90 graders vinkel, halvere, konstruere en normal, måle vinkel. - Formlikhet, kongruens, vinkelsummen i mangekanter. - Volum og overflate av div. romfigurer(kunne bruke formel til å finne høyde og lignende) - Kunne gjøre om til annen måleenhet innen: lengde, areal og volum - tegne punkter i koordinatsystem Er veldig mye, men det er fordi jeg går i 10. klasse....Er god til alt annet enn matte..... På forhånd, takk - Petter Endret 5. desember 2007 av Skagen Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Uff, leste litt feil. Hvis du er ute etter regler osv. finner du en del på www.matematikk.net Endret 5. desember 2007 av Jaffe Lenke til kommentar
jadaaaaa Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 takk for svar, skal sjekke den ut! Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Alt dette står i matteboka, men hvis du ikke kan slike basiskunnskaper som å regne 20% av et tall så kommer det til å gå dårlig på tentamen, da man gjerne må kunne reglene godt nok fordi oppgavene er skrudd rundt til å forvirre. Forresten har du ikke en regelbok, eller er det slik at man ikke får regelbok i den nye reformen? Er det slik du regner 50% uten hjelpmidler og 50% med alt? Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 vi fikk bruke regelbok, kalkulator, linjal, og passer under hele tentamen... øv å¨eksamenshefter. siden vi hadde en gammel eksamen (sikkert fordi lærerene ikke gadd å lage et nytt hefte)! Lenke til kommentar
jadaaaaa Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Takk for svar! Alt dette står i matteboka, men hvis du ikke kan slike basiskunnskaper som å regne 20% av et tall så kommer det til å gå dårlig på tentamen, da man gjerne må kunne reglene godt nok fordi oppgavene er skrudd rundt til å forvirre. Forresten har du ikke en regelbok, eller er det slik at man ikke får regelbok i den nye reformen? Er det slik du regner 50% uten hjelpmidler og 50% med alt? Hvis du leser ganske på begynnelsen skriver jeg at jeg kan mye av dette men liker bare å ha reglene klare tilfelle jeg får jernteppe under tentamen. Jo vi kan bruke regelbok, derfor jeg vil ha regler og sånt. vi fikk bruke regelbok, kalkulator, linjal, og passer under hele tentamen... øv å¨eksamenshefter. siden vi hadde en gammel eksamen (sikkert fordi lærerene ikke gadd å lage et nytt hefte)! Hehe, vi har lov til dette vi også, glemte bare å nevne det EDIT: Noen ting er det en spesiell regnemåte selv om jeg klarer å finne svaret... Endret 5. desember 2007 av jadaaaaa Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Bare et lite tips: Glem regelboka og øv heller på oppgaveløsing. Vanskelige oppgaver, eller viktige eksempler fra boka, kan imidlertid være fine å skrive ned i regelboka, men å bla rundt i den elllers av dagen vil sannsynligvis ikke hjelpe deg nevneverdig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå