Gå til innhold

Band-Øving! Hvordan øver dere?

FedoraHelper

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I bandet mitt, Vannfast, pleier vi som regel å ikke ha noen faste rutiner, men av de 3 timene vi øver i uka bruker vi som regel de første 30 minuttene til å sette opp, teste lyd, etc. Så, for å komme i siget tar vi som regel en improvisasjon av med tyngde på dynamikk, der f.eks. en spiller noe, så slenger resten seg på og bytter når det passer seg uten å måtte stoppe. Såfort vi blir stuevarm, tar vi og spiller gjennom sanger vi trenger å øve på, og den kjører vi helt ut til øvinga er ferdig.

Sanger og slikt, er det meg som ordner og det skjer i Guitar Pro. Selve ideèn kan såklart være fra andre, slik som at gitaristen tar opp et lydklipp der han spiller og sender det til meg, slik at jeg kan transkribere det inn i Guitar Pro. Utifra det kan jeg mer eller mindre høre hvordan det blir ved å legge til X antall instrumenter og perkusjon. Soloer lar jeg være å skrive ettersom det er en håndfull med følelse og det er bare makkverk å tabbe soloer egentlig.

Lenke til kommentar

Jeg har spillt med en del folk gjennom tidene og jeg vet litt hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Det er ikke lurt å ha for mange sanger å øve på på en gang. Selv foretrekker jeg å øve på ca 2 låter av gangen. Når de er perfeksjonert kan man gå videre å begynne på noe nytt. Hvis man begynner på mange låter på en gang vil det fort bli surr og jo mindre man trenger å konsentrere seg om, jo mer får man perfeksjonert.

Når bandet er helt nytt anbefaler jeg å perfeksjonere dere på en del enkle sanger før dere går over på noe mer avansert. Jo bedre bandet fungerer, jo fortere kan dere gå frem.

Lenke til kommentar

I Pestifere starter vi som regel med å varme opp med en skikkelig slapp og enkel metall-improvisasjon, eller kanskje en skikkelig enkel Metallica-sang, gjerne fra Load eller Reload. Så hopper vi rett på eget materiale.

Hvordan vi lager en sang? Vel, jeg lager en tromme-track på PC-en hjemme, spiller kjapt inn riffene jeg har kommet med. Så tar jeg dette med på øving, så kommer de to andre (den ene av de Blendik her på forumet :) ) med forslag til endring av riff/nye rifff/takt/tempo/plassering/etc, og så arbeider vi oss ut i fra det. bit for bit. Jeg skriver også tekstene, men selvsagt der også med innspill fra de to andre.

Annen ting er at vi aldri har øvd mer enn i to timer i strekk. Aldri, og jeg har mine tvil på at det kommer til å skje også :!:

Lenke til kommentar

Starter med å sette opp div utstyr, så bare begynne med no coerlåter, metallica eller noe, bare for å komme igang. Så begynner vi å øve på de sangene vi skal ha, det bandet jeg er i nå er ganske nystarta, så har to sanger vi øver på, men vi kan jo mye mer selfølgelig. Men er som Jokkulf sier over her, er lurt å øve på bare et par sanger om gangen. Så dem sitter skikkelig! Så gå over på en ny sang, burde helst øve på de andre samtidig da.. Ikke bare spille den nye hele tia liksom.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...