Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Bra" bil, men må bytte toppakning - hvilke muligheter har jeg?


N_R

Anbefalte innlegg

Hei,

 

(er ikke bilkyndig selv, så tar forbehold om at jeg har forstått riktig det jeg har blitt fortalt av verkstedet)

 

har en COlt 94 som bortsett fra toppakningen er i god stand, gått 150 000, ikke noe rust. Den skal således holde i mange år til, bortsett fra at jeg (av en eller annen grunn) må bytte toppakningen for at den skal passere EU-godkjenning i februar. Noe som lekker, uten at jeg har noen ytterligere detaljer.

 

Dette kommer på 23 000++ fikk jeg beskjed om, og er naturlignok ikke noe jeg ønsker å legge i bilen. Dvs, hvis den går to-tre år til uten nevneverdig service er det greit, men siden jeg ikke har peil på bil tør jeg ikke ta den sjansen.

 

- Bør jeg få en "second opinion" på bilen? Hvordan vet jeg at verkstedet (riktignok Mitsubishi merkeverksted) har gjort en ordenlig jobb? Ref denne artikkelen: http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article626653.ece

 

- Er det mulig å få gjort det billigere andre steder enn hos Mitsubishi-verkstedet - ser folk drar til Sverige for å spare penger? Er det en mulighet jeg har? Eller vil det bli noe i samme området uansett hva jeg gjør?

 

- Er det noen som vil kjøpe den for mer enn vrakpanten, enten som delebil eller fordi de kan gjøre jobben selv? Hvor bør jeg i tilfelle avertere den til salgs? Hvor mye mer enn vrakpanten kan jeg få for den?

 

- Jeg planlegger å avskilte/selge/skrote bilen i begynnelsen av mars neste år, for å slippe unna EU-godkjenning og årsavgift. Er det noe jeg bør passe på her, så jeg ikke bommer på en dato med et par dager? Kjipt å betale 3000 i årsavgift fordi man har vært 3 dager for sent ute.....

 

- Andre tips i min situasjon?

 

 

Er som nevnt over ikke så veldig bilkyndig, blir glad for alle tips og råd! :-)

Endret av N_R
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok latt være å avskilte og skrote bilen, vis det ikke er noe seriøse problemer med den, bedre å godkjenne den og fikse toppakningen å selge den da, taper du ikke så sinnsykt med penger. kan jeg tenke meg at du for en 30-40 000kr for denne.

 

at det lekker olje er vanlig vis det må skiftes topppakning på bilen.

Lenke til kommentar

jeg ville gådd får en "second opinion" først og fremst.på eu kontroll er det først og fremst sikkerhet og miljø det går på og mange er ikke så nøye om det lekker/svetter litt fra pakninger.verksteder vill med en gang se muligeten får og tjene penger.

kansje kan du tyne et år eller til utav kjærra..

Lenke til kommentar
Men kan ikke tanke meg at det koster 23tusen å bytte toppakkning på bilen, syns det virket vell drøyt

 

Nei, det var noen småting i tillegg, men han sa "det er hovedsakelig toppakningen", uten at jeg fikk noe mer info enn det. Men skal hente den senere i dag, og da bør jeg vel få noe skriftlig på akkurat hva som feiler den og ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Her blir du lurt. Fabrikk tiden på skifte på din bil varierer mellom 2,4 timer til 4,6 timer avhengig av hvilken motor du har..

1,3->2,4 timer

1,6->3,2 timer

1,8->4,6 timer

Lenke til kommentar

Først, 94 mod colt er en bra bil. Så hvis den er uten rust og feil forøvrig, så ville jeg absolutt ikke kassert den pga en defekt topp-pakining.

23.000 høres helt bak mål mye ut, men det kan være at verkstedet vil plane toppen i fres for å være sikker på at den nye pakningen ikke begynner å lekke etter kort tid. Det kan oppstå skader i metallet i toppen der hvor lekasjen er, så derfor pleier man gjerne å frese toppen helt plan før ny pakning legges på. Det kan være at de vil gjøre dette, og da blir det fort dyrt. Du må nesten høre med verkstedet hva de har planlagt å gjøre. Og så går du til et annet verksted og får deres vurdering. Merkeverksted er jo generelt dyrt, så andre gjør det sikkert vesentlig billigere. Det har blitt nevnt byttemotor, og det er ingen dum ide. Tror du får denne ferdig i bil for en langt rimeligere penge enn 23.000, og da har du den opprinnelige motoren som delemotor.

Lenke til kommentar

ok,

 

fått mange svar, takker så mye for det! :-)

 

Som jeg skriver er jeg egentlig veldig fornøyd med "skranglekassa" mi, har hatt den på lån fra jobben i to år før jeg kjøpte den i sommer, og har aldri hatt noe som helst problem med den. Svogeren min som er bilmekaniker tok en kjapp sjekk på den, og sier at den er meget bra med tanke på rust, bremser og alt sånt. Så uten å være bilkyndig for fem øre, så innbilder jeg meg at den duger i to år til++++ hvis jeg bare får den gjennom denne EU-kontrollen.

 

Så jeg vil gjerne "redde" den hvis det lar seg gjøre, men den prisen jeg ble forespeilet var noe i overkant syntes jeg. Her er lista over hva som må utbedres:

 

2.3 Ledd: V ytre endeledd (2'er feil)

3.2 Viskere/spylere (1)

4.3 Lys: Gåent parkeringslys foran (1)

4.10 Lys Grøftet lys def (1)

5.4 Stabilisatorer H-V Stabstag slakk front (2)

8.4 Lekkasje (forurensing). Oljelekk motor (2) - dette er hva jeg skjønte den største synderen.

 

I tillegg står det at motorfusken skyldes lambdasonde som da antageligvis må byttes.

 

 

Dette er jeg fakturert 35 minutters jobb for, er det nok for å gå over bilen så grundig? Billig for meg selvsagt, men kan det være tegn på at de har hatt hastverk? Kanskje dumt spørsmål, men jeg er som sagt ikke så bilkyndig! ;)

 

Så da blir jeg sittende igjen med disse spørsmålene:

 

1) Bør jeg få en second opinion på den, eller vil det bare gi samme resultat?

 

2) Hvis den er mulig å redde, vil det koste de 23-24 000 jeg ble forespeilet, eller kan det bli en del mindre?

Og hvor får jeg gjort det på enklest og billigst måte Sandvika-Drammens området? Sverige tror jeg fort blir for mye styr og bomtur hvis de trenger deler som ikke er på lager osv....??

 

3) Jeg kjøpte bilen billig, så eneste "verditap" jeg har på to år blir det disse reparasjonene måtte koste. Men hvis det blir 20 000 så kan jeg vel like gjerne kjøpe en nogenlunde ordentlig bil til 40 000 og selge den for 20 000 etter to år...? (blir noe ekstra i omregistrering osv, men det er overkommelig)

 

4) Ser det er mange tips om bytte motor osv, men det er milevis unna noe jeg klarer selv - og da blir det vel ganske dyrt selv om jeg faktisk skulle få motoren gratis...? Hva kan jeg slippe unna med i deler, hvis jeg får svogeren min eller noen andre (ta gjerne kontakt! :) ) som kan hjelpe meg med dette?

 

 

Igjen takk for svar, dere er til stor hjelp! :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke vitsen å bytte motor din, det er defekt toppakning på den, og det er normalt å skifte. å betale 23 000kr for alt det var egentlig ikke så dyrt. Sverige kan faktisk ikke være så dumt, ta gjerne kontakt med verksteder der nede. Grøftelys, og parklys er en enkel jobb som du kan gjøre, kanskje du sparer en 1000kr der. vis det var prisen for å gjøre jobben på alt det der, syns jeg ikke det var så veldig dårlig egentlig. og nei du vil ikke tape på dette egentlig - se og sammenlign din med de som er på finn.no.

Lenke til kommentar

alt for dyrt!!

 

bytte toppakning, er ca 3-4 timer jobb og paknig koster ca 1000? + det andre da. dette bør du klare å få noen til å gjøre for 10 000-13 000 ink deler uten problem.

 

dette er svart såklart, gjør alltid ting svart da jeg helst vil betale minst mulig av mine penger til klovnelandet Norge .

Endret av Dennis87
Lenke til kommentar
dette er svart såklart, gjør alltid ting svart da jeg helst vil betale minst mulig av mine penger til klovnelandet Norge .

 

 

OT: Da tar jeg det for gitt at du heller ikke trenger klovnelandets hjelp til noe. Dermed kan alle ambulansefolk, leger, tannleger, offentlig ansatte, skolevesenet og andre som leser denne tråden, notere seg Dennis87 på sine lister over folk som de slipper å ha noe med å gjøre i fremtiden.

:)

Endret av logicx
Lenke til kommentar
alt for dyrt!!

 

bytte toppakning, er ca 3-4 timer jobb og paknig koster ca 1000? + det andre da. dette bør du klare å få noen til å gjøre for 10 000-13 000 ink deler uten problem.

På min mitsubishi koster det 9000 kr bare for å skifte reg reim. Så koster betydelig mere enn 10-13000 for toppakning.

Lenke til kommentar

OK - her er det litt frem og tilbake ser jeg, men hvis jeg forstår dere rett så havner det nok på en 15-25 000. Kanskje jeg kan få fikset det i Sverige, men da blir det et problem med å levere bilen + hente den - den blir vel fort stående der et par dager.

 

Svogeren er nok ganske fersk i bransjen, så selv om han har tid vet jeg ikke om han vil ta det på seg.

 

Som nevnt kan jeg strekke meg til 10 eller kanskje til og med 15 000 hvis jeg er nærmest garantert at den da holder i to år til, men det begynner å bli mye penger....

 

Hva er den evt verdt som delebil eller lignende? Er det vesentlig mer enn vrakprisen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Eller rett og slett å ta en motorvask å ta en ny eu-kontroll på ett annet verksted. Bilen er ikke i tekninsk uforsvarlig stand selv om det er en liten oljelekkasje. Slakken i endeleddet koster litt å få fikset, deler + jobb + 4 hjulskontroll, sistnevnte ligger på en 1000 lapp +/- mva. Dette må byttest da det kan bli en farlig feil med tiden. Klikkstag/stabbstag foringer er en vanlig og fort affære å få ordnet ellers er det jo bare lyspærer og viskere. Litt OT men hvorfor sjekker ikke folk lysene sine før en PKK? er fryktelig unødvendig at en gåen pære på baklyse skal koste deg etterkontroll

Lenke til kommentar

Det meste her fikser du og svogeren din! Endeleddet koster kanskje 350 kr hos MECA pluss forstillingskontroll etterpå ca kroner 1000 hos et "normalt" verksted. (denne delen har med styringa å gjøre). Stabstaget fant jeg ikke i farta, men ring en bildlesjappe og de skaffer det nok til noen hundrelapper. Disse tingene går på noen timer for deg og svogeren pluss forstilling.

 

Visker og lys fikser du selv, litt knoting men lite du kan gjøre galt.

 

Toppakning får du høre litt rundt, men trodde man fikk dette for under 10000. Uansett sparer du masse på å gjøre styreledd og stabstag "selv", sikkert 4 - 5 tusen. Og ALDRI bruk merkeverskted på så gamle biler, nesten samme hva du skal gjøre. De er bare rett og slett dyre!

 

En annen ting du kan gjøre er jo å ta en ny kontroll (men vaske motoren først) på et annet sted. Se hva de sier..

Endret av dagola
Lenke til kommentar

Tar hele eu lista og toppakning m/simmeringer,vannpumpe,masse nytt for 15 hakk. Ukens tilbud. Holder til i asker. Må toppen slipes er det bakt inn i pakka. Bytter alt av simmeringer og oljetrykksbryter,oljefilter,frostveske osv. Disse pleier og lekke noe forferdelig fra registeret.

 

Evt avgassproblem etterpå kommer i tillegg.... ser ikke at du har fått noe mangel på det. Lambdasonde på misubishi pleier og være dyre... rundt 2 hakk.(uorginal pleier og passe dårlig)

 

Kan starte på mandag.... Du får bilen tilbake godkjent med godkjente Eu papirer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...