Decoman Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Det er så lenge siden jeg kikket på kalkulering av diverse ytelsesparametre for en maskin at jeg har glemt det meste. Lurer på hva som blir "default" ytelse på følgende system: -MSI p35 platinum, intel 775 socket, max databus = 1333 MHz, -Intel core 2 duo, e6850 3 GHz prosessor, FSB = 1333 MHz -4 x 2 GB pc6400 ddr2 ram brikker, dual channel mode, 667MHz, cl 4-4-4-12 -WD raptor 10000 rpm harddisk (ATA-133, Serial ATA-300 (RAID), eSATA-port) Er det slik at jeg får en FSB på 1333 MHz? Hvordan blir "default" ytelse på RAM? Og så, hvis jeg skulle overklokke litt (ikke interessant med maksimum ytelse), hva kan jeg være mest tjent med å klokke opp? Har lest om noe som heter "quad pumping" men vet ikke om det er relevant her, om det er noe vanlig eller hva. Endret 5. desember 2007 av Decoman Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 "quad pumping" er det at at FSB er laget for 4 instruksjoner pr klokkesyklus. Noe som alle nye Intel CPU-er har. FSB-en på den CPU du har listet er egentlig på 333 Mhz x 4 = 1333 Mhz. Ellers er det du lister opp standard parametere for oppsettet, der faktisk minnet et klokket ned fra 800 Mhz (Dual) til 667 Mhz. De fleste hadde nok kjørt minnet asyncront med 800 Mhz, da Inteloppsett ikke vinner så mye på strammere timing. Ytelsesmessig ville det være helt standard E6850, hvor alt går etter standard hastigheter. Normal klokking ville her være å øke FSB fra 333 til f.eks 400 Mhz, eller så langt man klarte. (noe både minne, cpu og HK skulle klare greitt). Det vil gi en CPU på 4 Ghz. Det ville nok kreve en bedre kjøler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå