Gå til innhold

Stue pc - Hvilke komponenter

Anbefalte innlegg

I tillegg er dette VFD displayet litt større og mer brukbart på denne enn på den LC20M.

Samme størrelse mener jeg. Forskjellen ligger i de programmerbare knappene og volumhjulet knyttet opp mot VFDens drivere. Jeg tror disse fungerer ved å sende noen ustandard HID-kommandoer (noe som etter sigende begrenser brukbarheten utenfor den medfølgende programvaren og kan gi konflikter med øvrige enheter).

Når det er sagt hører jeg til dem som synes at LC16M er et nesten uanstendig lekkert kabinett, så hvis det er hovedgrunnen er det bare å kjøre på. Utover estetikken, dog, tror jeg at de 'ekstra' egenskapene man betaler for kan gjøres bedre på andre måter og er ting de fleste etter hvert vil gå bort fra å bruke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har oppdaget et stort problem angående dette LC16M. Og det er nemeligt plassen til skjermkort. Det står at det ikke er plass til kort lengre en 225mm noen som har mål på hvor stort et slik HD 3870 kort er?

Ni tommer, sies det. Muligens med tillegg av braketten, så det er nok akkurat litt for langt. Men hvorfor i all verden skal du ha et HD 3870 når du i første posten sier: "Ingen spilling"? Et vifteløst HD 2600 XT gir nøyaktig de samme egenskapene i en HTPC til halve prisen.

Lenke til kommentar

Er jo greit som sagt om jeg av de 10% av gangene jeg spiller finner ut at jeg vil spille på PCen. Så er det da hvor stor er virkelig forskjellen mellom et slikt 2600 XT kort og 3870 kortet? Og vil det i senere tid komme et krafitgere samt lite og stille skjermkort til PCI-e? Slikt at jeg f.eks nå kjøper et slikt billigere 2600XT kort som er vifteløst til en ca 800-900kr for så kjøpe et enda kraftigere i senere tid.

Men hvor stort er et slikt 2600XT kort da? noen som vett?

Og er det rett at 2600 kortet har bedre lyd enn 2900korter?

Endret av EkanTrike
Lenke til kommentar

Nøyaktig hvor langt HD 2600 XT er vet jeg ikke, men det er mye kortere enn HD 3870. Bør passe med mye å gå på i LC16.

Og, nei: Alle HD 2x00 og HD 38x0 har samme egenskaper hva lyd og HDMI angår. HD 2600 og HD 38x0 har derimot bedre egenskaper på videodekoding enn HD 2900 (HD 2400 kan avlaste CPU like mye som HD 2600 og HD 38x0 men mangler shaderkraft til videofiltere som støyredusering i 'full HD'. HD 2900 har på sin side nok shaderkraft til filtrene, men mangler full videodekoding i hardware).

Edit: Hva spilling angår er ikke et HD 2600 XT det raskeste i verden, men nok til en runde moro med moderat ytelse og oppløsning i selv de nyeste spillene. Kommer litt an på hva slags TV du har også. Er den 1920×1080 er jeg tilbøyelig til å mene at et HD 38x0 kan være verdt det (selv om det bare blir spilling 'innimellom'), men hvis du ikke har tenkt å oppgradere fra 1366×768 på en stund ser jeg ikke poenget.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Ok, da er det bare jeg som har misforstått litt. Men har bare klart og funnet et kort av 2600xt med heatpipe løsning til salgs per i dag. HiSdigital HIS Radeon HD 2600 XT 256MB.

http://meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:1628473;c:36132

Noen som kan si om dette kortet er greit? vil det takle noen spill? Jeg spiller som sagt ikke mye men sånn i ny og ne kan det være kjekt. Og de spilla jeg spiller er som regel bilspill, rollespill og til dels FPS spill... Men det meste går på 360en.

Sett fra et Saphire X1950XT 512MB AGP kort hvordan er dette da? Dårligere eller bedre?

Og vil det komme et lite kompakt og stille kort senere som er kraftigere? Tenker som en slags utvidelse i senere tid dette kortet jeg fant nå koster 800 altså dobbelt så lite som det andre kortet jeg tenkte på. Så da er det en mulighet kanskje en gang neste år med et kraftigere kort om jeg skulle trenge dette.

Endret av EkanTrike
Lenke til kommentar

Sorry. Blingset på lagerstatusen der. Kortene bør uansett være så godt som identiske og prisforskjellen var jo ubetydelig.

Et HD X1950XT er mye raskere enn 2600 XT hvis man tar eldre spill og høy oppløsning/AA. Dess nyere spillet er vil derimot sistnevnte ta godt innpå så lenge man holder AA av. Det kommer jo litt an på hva du legger i 'litt spilling' også på HTPCen.

Endret av qwert
Lenke til kommentar
Sorry. Blingset på lagerstatusen der. Kortene bør uansett være så godt som identiske og prisforskjellen var jo ubetydelig.

Et HD X1950XT er mye raskere enn 2600 XT hvis man tar eldre spill og høy oppløsning/AA. Dess nyere spillet er vil derimot sistnevnte ta godt innpå så lenge man holder AA av. Det kommer jo litt an på hva du legger i 'litt spilling' også på HTPCen.

Sant nok.

Men det er vel ingen som har noe og si på om dette 2600xt korter er bedre eller dårligere enn et AGP X1950PRO 512mb?

Lenke til kommentar

Se edit: Den er fortsatt sann (selv om du gikk fra XT til PRO), bare bytt ut 'mye' med 'en del'. Du hadde en XT i innlegget over når jeg skrev svaret som ble kopiert nedover i tråden... ;)

Sa du hva slags TV du har? Det betyr jo en del. Og selvsagt hva slags spill du spiller. Og hvor langt du sitter fra TVen (ikke sikkert litt skalering er like farlig som på en monitor).

Personlig, siden jeg er konsollfri for øyeblikket, finner jeg at jeg spiller ting som ikke krever all verden (FIFA, Psychonauts, Bilspill, Overlord) og at IQ valg betyr mindre over to meter unna skjermen med en gamepad enn det gjør med en 22" som er 40 cm fra fjeset. Men om du ikke har noen annen spill-PC i huset og planlegger en runde Crysis, så for all det kjøp HD 38x0.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Ja jeg mener PRO ikke XT. Per i dag sitter på og vil fortsette med det og sitte på en 37" LCD tv så kjører ikke så stor oppløsning men en ca 1280x720 eller noe sånt. Men har nok ikke tenkt og spille noe Crysis. Men ønsker at never winter nights 2 skal lagge som det gjør nå. Men det har vel noe med både CPU og Ram osv osv....

Lenke til kommentar

NWN2 lagger vel uansett hva slags maskinvare man har... Noe er alvorlig galt med ytelsen på det spillet, så det er neppe den beste målestokken.

Og nok en edit: Forøvrig har jeg prøvd rollespill på HTPCen med mindre hell. Alt det jeg tidligere har forbannet hva gjelder idiotisk interfacedesign på spill som også er utgitt på konsoll har jeg nå en viss forståelse for. Enkelte ting er bare best med tastatur, mus, og en god PC-skjerm...

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Helt klart. Enkelte ting er bare best på en god gammel pc skjerm med mus og tastatur. Men nå skal jeg ha en stue pc som brukes mest til film surfing og chatting. men vil ikke kunne låse meg til og ikke kunne spille. spiller som sagt mest på 360en og koser meg om dagen med cod4 selv om jeg foretrekker FPS spill på pc.

Nai skal en ha det best så må en har 3 pcer i hus. En HTPC i stua, en Server til og ta inn alt driten på loftet/kotet/kjellern og En pc til ren spilling på et eget "kose" rom el.

Men om det vil komme et mer kompakt men kraftigt pcie kort senere så kan det være helt greit og bruke 800kr på et kort nå for så og bruke 2 lapper i senere tid. Eller er det noen som mener det er dumt?

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt HTPC :D Vil takke absolutt alle sammen som har deltat i denne tråden. Det har vert for meg en lærerik tråd, som jeg igjen håper at flere vil kunne få nytte av. Kommer nok til og legge ut noen bilder av pcen når jeg har fått alt og satt dette sammen.

Her er en kort oppsumering av hva jeg har valgt:

Fra SHG.no:

SilverStone LC16B-MR, HTPC, Black.

Totalt 2208NOK inkl frakt og moms.

Fra MPX.no:

post-45778-1197168436_thumb.jpg

Totalt 2277,81NOK inkl frakt og moms.

Fra Meeter.no:

post-45778-1197168569_thumb.jpg

Totalt 3633NOK inkl frakt og moms.

Fra Microplex.no:

post-45778-1197168894_thumb.jpg

Som en ser her har jeg lagt til 3stk 80mm vifter og 2stk 92mm vifter. Hvorav 2 av de 80mm viftene skal erstatte de 2, 80mm viftene som alt følger med kabinettet. Disse produserer ca 21db noe jeg syns er litt for mye :p så disse blir nå erstattet med noen som produserer bare 11db, som i tillegg blir koblet opp mot en liten viftestyring.

Totalt 721NOK inkl frakt og moms.

Så totalt kom hele pcen på en 8839,81NOK

Endret av EkanTrike
Lenke til kommentar
Da har jeg bestilt HTPC :D Vil takke absolutt alle sammen som har deltat i denne tråden. Det har vert for meg en lærerik tråd, som jeg igjen håper at flere vil kunne få nytte av. Kommer nok til og legge ut noen bilder av pcen når jeg har fått alt og satt dette sammen.

Her er en kort oppsumering av hva jeg har valgt:

Fra SHG.no:

SilverStone LC16B-MR, HTPC, Black.

Totalt 2208NOK inkl frakt og moms.

Fra MPX.no:

post-45778-1197168436_thumb.jpg

Totalt 2277,81NOK inkl frakt og moms.

Fra Meeter.no:

post-45778-1197168569_thumb.jpg

Totalt 3633NOK inkl frakt og moms.

Fra Microplex.no:

post-45778-1197168894_thumb.jpg

Som en ser her har jeg lagt til 3stk 80mm vifter og 2stk 92mm vifter. Hvorav 2 av de 80mm viftene skal erstatte de 2, 80mm viftene som alt følger med kabinettet. Disse produserer ca 21db noe jeg syns er litt for mye :p så disse blir nå erstattet med noen som produserer bare 11db, som i tillegg blir koblet opp mot en liten viftestyring.

Totalt 721NOK inkl frakt og moms.

Så totalt kom hele pcen på en 8839,81NOK

kom gjerne med tilbakemelding hvordan dette funker, greit å vite siden jeg er i samme posisjon her...

Lenke til kommentar

Har funnet et fint hovedkort jeg vil gå for til min løsning sammen med et Antec 430 kabinett:

"Asrock S775 ATIRS600 VGA DDR2 SATA2 MATX"

http://www.stretto.no/PartDetail.aspx?q=p:1635628;tp:1

Dette har mulighet for 1080p (Blu-Ray og HD-DVD) output via DVI-D utgangen. Man bruker da en DVI-D til HDMI adapter - eller kabel (ikke inkludert). Jeg har en slik kabel fra før som jeg skal prøve med.

Neppe superytelse i spill, men forhåpentlig bra nok ellers sammen med litt billig RAM og en grei CPU.

Lenke til kommentar

Kan kort oppsumere litt fra i dag mandag, angående sending osv. Da jeg bestiller fra 4 forskjellige plasser så er det greit og sammenligne "hurtighet" av sending av pakker.

Først ut var Meeter.no tidligt i dag som alt var klar med pakken og som nå ligger innlevert hos posten.no registrert innlevert kl 13.38

Andt ut er shg.no som har pakka varen og gitt sendenummer som enda ikke er tatt i bruk så har ikke fått en fast innlevert klokkeslett enda.

Tredje ut er Microplex.no som nå har pakket varen, men mangler enda sendenummer og det kommer nok ikke før kl 4 som jeg forstod det.

Sist ut blir Mpx.no som enda ikke har pakket varen så vi får se lengre ut på dagen hvordan dette går.

EDIT:

Nå er det Meeter.no som ligger først med innlevert kl 13.38

Andreplass er Microplex.no som har innlevert kl 14.40

Tredjeplass er Shg.no som kun har inne sending om data.

Og sisteplass er Mpx.no som ikke har kommet noen vei så langt med kun "i arbeid" på siden.

Endret av EkanTrike
Lenke til kommentar

Vell det er jo for det meste posten jeg venter på nå da. Men MPX er SVÆRT trege nå.

Men som sagt tidligere:

1: Meeter.no innlevert 10.12 kl 13.38

2: Microplex.no innlevert 10.12 kl 14.40

3: Shg.no Innlevert 11.12 kl 06.19

4: MPX.no innlevert 12.12 kl 13.16 Noe som rett og slett er elendigt sett fra de andre sidene.

Resten er opp til posten i grun som jeg alt ser somler som vanligt. 3 Pakker som nå sitter på en plass og ikke kommer noen vei...

Endret av EkanTrike
Lenke til kommentar

Da har førtse pakke kommet. Og den var fra Meeter.no Som fra start hadde rask avsending! Blir spennende når resten kommer!

post-45778-1197470799_thumb.jpg

Må si jeg ble ganske "fornøyd" med en del av de delene som kom i dag. Strømforsyningen så veldig ekslusiv og bra ut, samme med hovedkortet også. CPU vifta fra scythe virka også veldigt bra og eksklusiv ut. Derimot skjermkortet var så som så. Ribbene så greie og pene ut men hadde ikke like godt gjennoført som cpu vifta f.eks.

Så nå er det bare til og vente på resten av delene da :D Synd jeg skal vekk i 2 dager nå på en liten jobb. Men da kan jeg jo komme hjem og være rimeligt sikker på at alt er kommet frem forhåpentligvis. 2 av pakken skulle ankomme mitt postkontor i morgen og den siste fra Mpx.no var bare innlevert i dag så kan kanskje hende den er her til lørdag.

Det var verdt og legge merke til at Meeter.no hadde glemt og sende HDMI to DVI kabelen med. Så den kom i en egen bedriftspakke. Det morsomme var at det ringte på døra mi i det jeg skulle til og kjøre ned til posten for og hente pakken, så denne hadde jo da kommet før jeg hadde hentet selve pakken og funnet ut at den ikke var i den pakken :p

Så en + til meeter.no for en bra løsning når dem har glemt noe. De fleste andre gidder ikke si beklager en gang og sender på kjipeste måte så en ofte må vente enda lengre...

Endret av EkanTrike
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...