EkanTrike Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 Ok nå tror jeg, jeg vett hvilke kabler jeg trenger vertfall. Jeg trenger denne HDMI to DVI fra forsterker til TV: http://www.meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:6...6142;r:hardware Og fra forsterker til PCen trenger jeg denne HDMI to HDMI kabelen: http://www.meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:1...6142;r:hardware Men hvordan kobler jeg på pcen? Det er HDMI ut på skjermkortet men hvordan får jeg skjermkortet til og sende ut lyd også? Hvordan kobler jeg dette sammen som en skrev her? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 DVI->HDMI? Har ikke både forsterkeren din og tven din HDMI? Lenke til kommentar
EkanTrike Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 DVI->HDMI? Har ikke både forsterkeren din og tven din HDMI? TVen min har bare VGA, DVI og kompositt, samt scart. Men DVI er fult på høyde med HDMI, bortsett fra at DVI ikke tar igjennom lyd. Noe jeg ikke trenger da alt skal igjennom forsterkeren og videreføre bilde bare. Men som sagt hvordan og hva trenger jeg for at jeg skal kunne kjøre lyd og bilde igjennom HDMI kabelen fra PC til forsterkeren? Tenker da på lyden spesielt. Frister veldigt lite med 2 HDMI kabler til forsterkeren da jeg vil gjerne bruke den siste utgangen på Forsterkeren til noe annet f.eks xbox360 PS3 eller HD tuner f.eks. Som jeg ser det har Skjermkortet HDMI utgang. Men hvordan kan jeg få dem til og sammkjøre? slikt at lyden blir sendt igjennom skjermkortet fra hk? Lenke til kommentar
svennand Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 (endret) DVI->HDMI? Har ikke både forsterkeren din og tven din HDMI? TVen min har bare VGA, DVI og kompositt, samt scart. Men DVI er fult på høyde med HDMI, bortsett fra at DVI ikke tar igjennom lyd. Noe jeg ikke trenger da alt skal igjennom forsterkeren og videreføre bilde bare. Men som sagt hvordan og hva trenger jeg for at jeg skal kunne kjøre lyd og bilde igjennom HDMI kabelen fra PC til forsterkeren? Tenker da på lyden spesielt. Frister veldigt lite med 2 HDMI kabler til forsterkeren da jeg vil gjerne bruke den siste utgangen på Forsterkeren til noe annet f.eks xbox360 PS3 eller HD tuner f.eks. Som jeg ser det har Skjermkortet HDMI utgang. Men hvordan kan jeg få dem til og sammkjøre? slikt at lyden blir sendt igjennom skjermkortet fra hk? Hvilken av versjonene tenkte du på da? skjermkortet løst eller det hket som hadde innebygd? Hadde hjulpet litt om du fortalte hvilke forsterker du har, da enkelte kan være litt kinkige å få til med både lyd og bilde (Harman har for eksempel ren bildemottak på hdmi, dvs kan ikke sende lyd gjennom der, mens pioneer kan man basiclly gjøre alt...) om det er hdmi eller dvi på tven er egentlig ett fett, siden den ikke skal ha noe lyd (dvi nøyaktig samme som hdmi, bortsett fra noen ekstrafunksjoner som lipsync osv, og ingen lyd gjennom) phu=) blitt mye skriving nå...=P EDIT: Å kjøre 2 hdmi fra pcen til forsterker vil IKKE gå, enda ikke til dags dato sett en forsterker der man kan dele det opp på den måten... Endret 6. desember 2007 av svennand Lenke til kommentar
EkanTrike Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 HK'et har hdmi fordi det har innebygget skjermkort. Dersom du kobler til et dedikert skjermkort så benytter du dette istede. Vanligvis er det sånn at du kobler en lydkabel mellom HK og GPU (enten internt eller eksternt) slik at skjermkortet slår sammen lyd og bilde i HDMI kabelen. Du kan selvfølgelig velge om du vil kjøre både lyd og bilde gjennom HDMI kabelen eller bare bilde Kan du se på mitt oppsett om det lar seg gjøre? Eventuelt hva trenger jeg for og kunne gjøre dette? Hadde vert supert om jeg kunne brukt en HDMI kabel. Lenke til kommentar
EkanTrike Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 Fant her et HK jeg tror vil gjøre susen?!! http://www.meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:1...6123;r:hardware HDMI Ready Header - Supports HDMI Ready VGA card A special 3-pin HDMI header provides S/P DIF audio to be connected with HDMI ready VGA cards, offering crisp HD multi-channel surround sound. Vil dette si at den lar lyden gå via skjermkortet når skjermkortet har HDMI utgang?! Lenke til kommentar
svennand Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 HK'et har hdmi fordi det har innebygget skjermkort. Dersom du kobler til et dedikert skjermkort så benytter du dette istede. Vanligvis er det sånn at du kobler en lydkabel mellom HK og GPU (enten internt eller eksternt) slik at skjermkortet slår sammen lyd og bilde i HDMI kabelen. Du kan selvfølgelig velge om du vil kjøre både lyd og bilde gjennom HDMI kabelen eller bare bilde Kan du se på mitt oppsett om det lar seg gjøre? Eventuelt hva trenger jeg for og kunne gjøre dette? Hadde vert supert om jeg kunne brukt en HDMI kabel. den kabelen du har lagt til er feil. du trenger hdmi-hdmi fra pc til forsterker, for så hdmi til dvi fra forsterker til tv litt usikker på om det skjermkortet leverer lyd fra utgangene, kanskje noen andre har prøvd det og kan avklare? CPU viften du har valgt passer ikke inne i kabinettet du har valgt såvidt jeg er forstått, vifta er vel 150mm høy mens kabinettet maks klarer 137 i høyden, vurderte samme oppsettet selv helt til jeg googlet litt... Lenke til kommentar
svennand Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Fant her et HK jeg tror vil gjøre susen?!! http://www.meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:1...6123;r:hardware HDMI Ready Header - Supports HDMI Ready VGA card A special 3-pin HDMI header provides S/P DIF audio to be connected with HDMI ready VGA cards, offering crisp HD multi-channel surround sound. Vil dette si at den lar lyden gå via skjermkortet når skjermkortet har HDMI utgang?! ikke legg deg så mye opp i akkurat dette tror jeg. Regner med at det lydgreiene er driverbaser (fra skjermkortdriverne) dvs at den sender ut data direkte gjennom skjermkortet i "råformat", dette er definitivt det du vil ha så lenge du har forsterker å koble til, da forsterkeren får lyden "urørt" fra pcen si side (db gain osv er riktig) så får forsterkeren dekode til DTS/DD/+++ noe den i de aller fleste tilfeller vil gjøre bedre en de fleste pc lydkort (pga pc lydkort drar med seg mye forplantingsstøy++) Lenke til kommentar
EkanTrike Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 Fant her et HK jeg tror vil gjøre susen?!! http://www.meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:1...6123;r:hardware HDMI Ready Header - Supports HDMI Ready VGA card A special 3-pin HDMI header provides S/P DIF audio to be connected with HDMI ready VGA cards, offering crisp HD multi-channel surround sound. Vil dette si at den lar lyden gå via skjermkortet når skjermkortet har HDMI utgang?! ikke legg deg så mye opp i akkurat dette tror jeg. Regner med at det lydgreiene er driverbaser (fra skjermkortdriverne) dvs at den sender ut data direkte gjennom skjermkortet i "råformat", dette er definitivt det du vil ha så lenge du har forsterker å koble til, da forsterkeren får lyden "urørt" fra pcen si side (db gain osv er riktig) så får forsterkeren dekode til DTS/DD/+++ noe den i de aller fleste tilfeller vil gjøre bedre en de fleste pc lydkort (pga pc lydkort drar med seg mye forplantingsstøy++) Forsterkern jeg har er en Pioneer VSX-1016v http://www.netshop.no/aspx/loginVnet.aspx?...amp;plid=36045# Men vil det si at det er et slikt HK jeg skal ha for og kunne kjøre lyd og bilde igjennom skjermkortet via HDMI kabelen til forsterkeren? Lenke til kommentar
svennand Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Fant her et HK jeg tror vil gjøre susen?!! http://www.meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:1...6123;r:hardware HDMI Ready Header - Supports HDMI Ready VGA card A special 3-pin HDMI header provides S/P DIF audio to be connected with HDMI ready VGA cards, offering crisp HD multi-channel surround sound. Vil dette si at den lar lyden gå via skjermkortet når skjermkortet har HDMI utgang?! ikke legg deg så mye opp i akkurat dette tror jeg. Regner med at det lydgreiene er driverbaser (fra skjermkortdriverne) dvs at den sender ut data direkte gjennom skjermkortet i "råformat", dette er definitivt det du vil ha så lenge du har forsterker å koble til, da forsterkeren får lyden "urørt" fra pcen si side (db gain osv er riktig) så får forsterkeren dekode til DTS/DD/+++ noe den i de aller fleste tilfeller vil gjøre bedre en de fleste pc lydkort (pga pc lydkort drar med seg mye forplantingsstøy++) Forsterkern jeg har er en Pioneer VSX-1016v http://www.netshop.no/aspx/loginVnet.aspx?...amp;plid=36045# Men vil det si at det er et slikt HK jeg skal ha for og kunne kjøre lyd og bilde igjennom skjermkortet via HDMI kabelen til forsterkeren? Mener på man kan kjøpe nøyaktig hvilke som helst hovedkort jeg... Lyd og bildedelen når det skal sendes rått til en forsterker går bare på selve skjermkortet (dog ATI), dette bør du sjekke opp først, om 8600gt klarer å sende begge deler gjennom slik ati 3850/3870 serien klarer... Lenke til kommentar
EkanTrike Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 Fant her et HK jeg tror vil gjøre susen?!! http://www.meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:1...6123;r:hardware HDMI Ready Header - Supports HDMI Ready VGA card A special 3-pin HDMI header provides S/P DIF audio to be connected with HDMI ready VGA cards, offering crisp HD multi-channel surround sound. Vil dette si at den lar lyden gå via skjermkortet når skjermkortet har HDMI utgang?! ikke legg deg så mye opp i akkurat dette tror jeg. Regner med at det lydgreiene er driverbaser (fra skjermkortdriverne) dvs at den sender ut data direkte gjennom skjermkortet i "råformat", dette er definitivt det du vil ha så lenge du har forsterker å koble til, da forsterkeren får lyden "urørt" fra pcen si side (db gain osv er riktig) så får forsterkeren dekode til DTS/DD/+++ noe den i de aller fleste tilfeller vil gjøre bedre en de fleste pc lydkort (pga pc lydkort drar med seg mye forplantingsstøy++) Forsterkern jeg har er en Pioneer VSX-1016v http://www.netshop.no/aspx/loginVnet.aspx?...amp;plid=36045# Men vil det si at det er et slikt HK jeg skal ha for og kunne kjøre lyd og bilde igjennom skjermkortet via HDMI kabelen til forsterkeren? Mener på man kan kjøpe nøyaktig hvilke som helst hovedkort jeg... Lyd og bildedelen når det skal sendes rått til en forsterker går bare på selve skjermkortet (dog ATI), dette bør du sjekke opp først, om 8600gt klarer å sende begge deler gjennom slik ati 3850/3870 serien klarer... Vett ikke helt hva jeg ser etter da men her har du info om skjermkortet jeg har funnet. Men for all del er det bare og anbefale noe annet så lenge det ikke er vifte på det. http://www.gainward.de/media/files/Specifi...X_datasheet.pdf http://www.gainward.com/product/product_de...products_id=137 The HDMI (High-Definition Multimedia Interface) is a digital audio/video interface capable to connect digital video and sound with only one cable. GAINWARDs HDMI graphic cards incorporate NVIDIA 8600 series chipset for the 3D and video applications. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Her var det mange fine og heller dårlige anbefalinger. Først av alt så ser det ikke ut til at trådstarter skal overklokke stuePC'en sin. Kjøp billige og kjente komponenter. Sats på et godt skjermkort så du kan spille hvis du ønsker det, evnt sørg for at skjermkortet har hardware dekoding av HD materiale. Jeg ville lagt noen ekstrakr i et 8800GT. Du trenger ikke 750W PSU, uansett hva man sier. Det holder lenge med en som ligger mellom 350-500W og MIST, Corsair, Seasonic er gode produkter. Ram kan du trygt velge fra en billig hylle. Crucial, Corsair, Kingston etc lager alle gode brikker. Sjekk først om de er kompatible med hovedkortet. En veldig smart til å gjøre CPU kan du alltids oppgradere, så kjøp den du har bestemt deg for. Samsung har svært stille og kalde disker. Du finner mange modeller å velge i mellom. Kabinettet bør ta en ekstra runde med. Det er mange fallgruver, men har du valgt komponenter som lager mye støy, så vil dette forplante seg easy videre. Sjekk hvordan støydempingen er org og evnt hva du kan få gjort for et par hundrelapper. Vifter er stikkordet og støymatter hvis du ønsker å være litt ekstrem. HDMI behøver ikke være en selvfølge. DVI holder lenge, så kan du ha en kabel med DVI-HDMI. Det har jeg. Kjører lyd over optisk kabel. Det funker også veldig bra. Siden maskinen skal stå i stua bør du kanskje se etter trådløse komponenter som f.eks nettverkskort og tastatur. Mitt siste tips blir å holde seg til budsjett. Altfor mange anbefalinger og endringer sørger fort for at du ender opp med mer enn du har bruk for. Trust me Lykke til! Lenke til kommentar
EkanTrike Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 Ja det meste der er sant. Og jeg holder meg slikt også. Men jeg vil gjerne kjøre alt via en enkel HDMI kabel til forsterkeren så kan den ta seg av resten. Trådløst tastatur og mus har jeg alt liggende så det fungerer. Har her prøvd og satt sammen ei liste over de komponentene jeg nå mener vil passe samme, men jeg vil gjerne at folk kan se kjapt på dette og se at jeg ikke har valgt noe fulstendigt galt. Jeg har lagt til som sagt tidligere en 120mm vifte som jeg tenkte og bruke istede for den som følger med scythe, da denne lager mer "bråk" enn jeg ønsker meg. Eneste problemet jeg ser er at denne produserer 55m3/h istede for scythes vifte som gjør 80m3/h. Vil dette krasje helt? bli for varmt? Ser at kabinettet kommer med 2 80mm vifter i front og har plass til 3 ekstra 80mm vifter. Så jeg har også lagt til 3 slike stille vifter. ABIT IP35-E, P35, Socket-775, ATX, SATAII, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16 (IP35-E) CORSAIR TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology (TWIN2X2048-6400C4) GAINWARD GeForce 8600GT 512MB GDDR3, PCI-Express, DVI/ HDMI/ VGA/ HDCP, SilentFX (471846200-8866) Seasonic Seasonic S12-II Strømforsyning 380W, 120 Vifte, 4xSATA, ATX, PCI-E, 20/24pin (12352) SILVERSTONE SST-LC17 HTPC, Sort (Uten PSU) (SST-LC17B) NEXUS Nexus 80mm Real Silent Vifte, Sort, 17,6 dB(A), 20,2 CFM, 3 Ledninger, 1500 RPM (SP802512L-03) 3STK INTEL Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte (BX80557E6750) AESP Serial ATA cable 50 cm vinklet SATA/ SATA2 (for 1 harddisk) (S-ATA CABLE) SEAGATE BARRACUDA 7200.10 160GB SATA-II 3.5IN 11MS 7200RPM 8MB 3GB/S NS (ST3160815AS) SCYTHE Scythe Andy Samurai Master CPU Kjøler, 120mm Vifte, S. 478/ 775/ 754/ 939/ 940/ AM2 (SCASM-1000) NOCTUA Noctua NF-S12-800, 120mm Vifte, 800RPM, 8 dB(A) (NF-S12-800) BELKIN BELKIN HDMI TO DVI AUDIO VIDEO CABLE 2M UK (F8V3310B2M) BELKIN PureAV Blue Series HDMI Interface Audio Video Cable, 0.9m. (AV22300EA03) Lenke til kommentar
svennand Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Her var det mange fine og heller dårlige anbefalinger. Først av alt så ser det ikke ut til at trådstarter skal overklokke stuePC'en sin. Kjøp billige og kjente komponenter. Sats på et godt skjermkort så du kan spille hvis du ønsker det, evnt sørg for at skjermkortet har hardware dekoding av HD materiale. Jeg ville lagt noen ekstrakr i et 8800GT. Du trenger ikke 750W PSU, uansett hva man sier. Det holder lenge med en som ligger mellom 350-500W og MIST, Corsair, Seasonic er gode produkter. Ram kan du trygt velge fra en billig hylle. Crucial, Corsair, Kingston etc lager alle gode brikker. Sjekk først om de er kompatible med hovedkortet. En veldig smart til å gjøre CPU kan du alltids oppgradere, så kjøp den du har bestemt deg for. Samsung har svært stille og kalde disker. Du finner mange modeller å velge i mellom. Kabinettet bør ta en ekstra runde med. Det er mange fallgruver, men har du valgt komponenter som lager mye støy, så vil dette forplante seg easy videre. Sjekk hvordan støydempingen er org og evnt hva du kan få gjort for et par hundrelapper. Vifter er stikkordet og støymatter hvis du ønsker å være litt ekstrem. HDMI behøver ikke være en selvfølge. DVI holder lenge, så kan du ha en kabel med DVI-HDMI. Det har jeg. Kjører lyd over optisk kabel. Det funker også veldig bra. Siden maskinen skal stå i stua bør du kanskje se etter trådløse komponenter som f.eks nettverkskort og tastatur. Mitt siste tips blir å holde seg til budsjett. Altfor mange anbefalinger og endringer sørger fort for at du ender opp med mer enn du har bruk for. Trust me Lykke til! å kjøre lyd over optisk/coax digital er vel og bra, men som sagt i tidligere innlegg. er det ikke så veldig fremtidsrettet. leste litt om gainward siden, ble ikke akkurat klok, der forklarer de hva som er forskjell på DVI/HDMI, og det er at HDMI er basiclly en DVI med ekstra ledere for lyden.... MEEEN de skriver ingenting om at kortet deres sender lyd gjennom nettopp dette. Har sett et Ati 3850 som er vifteløst, sender både lyd og bilde gjennom spesialdvi'en. positive med ati er den godt innebygde hardware decodingen, lyd+bilde, mindre strømforbruk (=mindre varme). Ellers er jeg enig med posten over, kjøp billige gode komponenter, kjøp stabil og gode rambrikker (drit i hvordan de kan overklokkes, noe som virker som det store hypet de siste årene). Jeg har selv en Antec 500w vifteløs PSU strømforsyning. denne kan jeg veldig anbefale om du ønsker ting lydløst... kombinert med en skikkelig ribbe til cpuen og god luftstrøm i kabinettet kan dette bli skikkelig bra. Har du noe budsjett på hele saken? Lenke til kommentar
andylove Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Synes det så bra ut. Eneste jeg har å utsette er disken du har valgt. Seagate er ikke stillegående og de som sier sånt har hørselsskader. Tur og kjør Lenke til kommentar
EkanTrike Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 (endret) budsjettet mitt ligger på en ca 7-8 lapper... Men kunne du ikke sett på meeter.no etter et slikt ATI skjermkort som du snakker om uten vifte? jeg klarer ikke finne et. Men hvilken disk er mest stillegående da? trenger ikke stort mer enn 160gb da jeg har 1.7tb i serveren, som denne vil bli koblet opp mot. Slik jeg satte det opp ovenfor så kom alt på ca7400kr med frakt hvorav skjermkortet kostet 1024kr Endret 6. desember 2007 av EkanTrike Lenke til kommentar
svennand Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Synes det så bra ut. Eneste jeg har å utsette er disken du har valgt. Seagate er ikke stillegående og de som sier sånt har hørselsskader. Tur og kjør Jeg har motsatt oppfatning dog, Jeg er ganske fornøyd med seagate diskene. de er både stillegående og lite varme på, Nå har jeg ikke prøvd så veldig mange andre en Western Digital sine som jeg synes er... vel...ja.... DRIT! Lenke til kommentar
svennand Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 https://prisguiden.no/product.php?productId=84860 dog er ikke dette lagervare enda, sitter å venter selv på dette =) Når det kommer til HDD er jeg litt mer blank. fornøyd med Seagate men som sagt... blandet mening her Det som er ganske greit er å finne ei ordning der du får hengt harddisken med gummi eller lignende for å støydempe den. store delen av støyen fra en hdd er vibrasjonsstøy... Lenke til kommentar
EkanTrike Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 https://prisguiden.no/product.php?productId=84860dog er ikke dette lagervare enda, sitter å venter selv på dette =) Når det kommer til HDD er jeg litt mer blank. fornøyd med Seagate men som sagt... blandet mening her Det som er ganske greit er å finne ei ordning der du får hengt harddisken med gummi eller lignende for å støydempe den. store delen av støyen fra en hdd er vibrasjonsstøy... Var akkuratt dette kortet jeg også fant nå. men lanseringsdato 01.01.08 er for lenge for meg i grunn... Er ikke dette kortet litt overdrevent bra? er det ikke et kort mindre som er bra? Angående HDD så vett jeg bare at jeg har god erfaring med Seagate. Men ikke noe serligt på støy, da hele pcen her bråker som et uvær, nesten på lik linje som xbox360en :S Lenke til kommentar
svennand Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 https://prisguiden.no/product.php?productId=84860dog er ikke dette lagervare enda, sitter å venter selv på dette =) Når det kommer til HDD er jeg litt mer blank. fornøyd med Seagate men som sagt... blandet mening her Det som er ganske greit er å finne ei ordning der du får hengt harddisken med gummi eller lignende for å støydempe den. store delen av støyen fra en hdd er vibrasjonsstøy... Var akkuratt dette kortet jeg også fant nå. men lanseringsdato 01.01.08 er for lenge for meg i grunn... Er ikke dette kortet litt overdrevent bra? er det ikke et kort mindre som er bra? Angående HDD så vett jeg bare at jeg har god erfaring med Seagate. Men ikke noe serligt på støy, da hele pcen her bråker som et uvær, nesten på lik linje som xbox360en :S Er diverse merker av 3850 og 3870 serien som er straks tilgjengelig (dvs om ett 5-6 dager), men dog ikke vifteløst. nå skal det sies at de viftene som er på dem ikke skal være så ille med henhold til støy, og at man alltids kan kjøpe heatpipe løsninger senere å bytte ut original kjøleren på dem. (gjort det før med diverse andre, nokså enkel og grei operasjon) en slik kjøleløsning pleier å koste ett par hundre kroner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå