Gå til innhold

Stue pc - Hvilke komponenter

Anbefalte innlegg

Så her på meeter.no at E6550 koster 1269;- mens E6750 koster 1393;- altå litt mer enn 100kr. Er det ikke best og gå for den E7650 da?

En annen ting jeg la merke til med Silverstone var at det følgte med 2 80mm vifter. Og at det var plass til 3 80mm vifter til. Er det verdt og legge til 3 80mm vifter ekstra?

Kikka på disse viftene her:

http://www.meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:1...6124;r:hardware

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter en del lesing tror jeg at Scythe Ninja Pluss vil gjøre suse, da denne kan brukes uten vifte og med vifte om nødvendigt:

http://www.meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:9...6231;r:hardware

EDIT:

Har prøvd og satt sammen en pc nå, er det noe jeg mangler, noe jeg bør forandre på? Vil dette skjermkortet kunne spille av HD filmer uten problem f.eks? Vil cpu og ram henge med? osv

post-45778-1196872331_thumb.jpg

Endret av EkanTrike
Lenke til kommentar
Ok. Da har jeg misforstått litt med minne :p har rettet på denne nå. Har oppdatert handlevognen.

SPDIF utgang er optisk utgang. Det er en slik tynn kabel med en firkanta kontakt i enden. Om du skjønner.

SPDIF er strengt tatt ikke en utgang, men en overføringsteknologi. SPDIF kan overføres over både optisk (Toslink) og coax kabel. Det du må ta litt i betraktning her, er om du skal overføre surround lyd må du passe på at DVD-er du spiller har DD/DTS spor, hvis ikke vil du kun få PCM i stereo over SPDIF. Løsningen er å kjøpe et hovedkort eller lydkort som støtter DD Live eller DTS Connect over SPDIF dersom du f.eks ønsker surround fra andre ting enn DVD og divX kodet i AC3.

-BT

Endret av bevertann
Lenke til kommentar

Ok. Takker for dette... Har ATI kort per i dag og sliter om jeg velger Linux OS. Så det er ikke godt nok. Men om du finner et kort til ca samme pris samt er vifteløst så er det selvsagt en vurderings sak.

Antal porter osv på kort er helt greit. Slik jeg ser det for meg blir det 1 skjermkort, 1 harddisk og i senere tid 2 Spillere (Blu-ray og hddvd). Så jeg er ikke så kresen når det kommer til porter. Server pcen som står utenom på et annet rom tar for seg de andre diskene osv.

Men dette med lyd er for meg ganske viktigt ja. Har jo her valgt en bra Monster optisk kabel. Kanskje jeg burde kjøpe et lydkort separert? eller finnes det HK som har et bra integrert lydkort? Som jeg forstod det så har dette HK også optisk utgang så det burde vel gå?

Setter STOR pris på om noen klarer og finne noe av dette, da jeg sitter ganske klar med bestillingsknappen!

Endret av EkanTrike
Lenke til kommentar
Ok. Takker for dette... Har ATI kort per i dag og sliter om jeg velger Linux OS. Så det er ikke godt nok. Men om du finner et kort til ca samme pris samt er vifteløst så er det selvsagt en vurderings sak.

Antal porter osv på kort er helt greit. Slik jeg ser det for meg blir det 1 skjermkort, 1 harddisk og i senere tid 2 Spillere (Blu-ray og hddvd). Så jeg er ikke så kresen når det kommer til porter. Server pcen som står utenom på et annet rom tar for seg de andre diskene osv.

Men dette med lyd er for meg ganske viktigt ja. Har jo her valgt en bra Monster optisk kabel. Kanskje jeg burde kjøpe et lydkort separert? eller finnes det HK som har et bra integrert lydkort? Som jeg forstod det så har dette HK også optisk utgang så det burde vel gå?

Setter STOR pris på om noen klarer og finne noe av dette, da jeg sitter ganske klar med bestillingsknappen!

Ville bare legge til at jeg har Nvidia Geforce 7800GT, prøvd mange forskjellige linux versjoner (Fedora,Ubuntu,Mint osv)

og vil legge til at Nvidia er ikke noe bedre, dog ser det ut som ati virkelig har tatt seg i skinnet.

De lager jo Linux drivere i fleng no om dagen, til og med prøver å gå relativt langt bakover i tid, er også kjekt at

DVI porten på 3850/3870 serien deira har mulighet for lyd gjennom "dvi-Hdmi" noe som gjør at man kan sende PCM HD lyd direkte til forsterkeren, SPDIF (både optisk og coax) har ikke nok båndbredde til å overføre hd lyd, noe som gjør det litt mindre fremtidsrettet.

PS. er i samme situasjon som deg med HTPC byggingen, ett bittelite tips! sjekk høyden for CPU kjøleren til kabinettet man velger, i maange tilfeller vil de skikkelige heatpipe løsningene bli for høye for htpc kabinettene.

Eneste kabinettet jeg har sett som romer Scythe Ninja PLUS Rev B (150mm høy) er Silverstone CW02 (og det er dyrt! 3495,-)

kan for eksempel kjøpe mini utgaven av Scythe, den passer i hvert fall i Silverstone LC17 (har 137mm høyeplass eller no)

Endret av svennand
Lenke til kommentar

Ok kan prøve et slikt HD kort fra ATI. Men er det noen som kan klare og finne et slikt men som ikke har vifte?

Men optisk lyd vil da fungere bra? eller får jeg ikke 5.1 lyd når jeg kobler det sammen med annlegget?

Hva må jeg ha for og kunne spille 5.1 lyd igjennom annlegget?

Lenke til kommentar
er er det ikke greit med dedikert lydkort da :hmm:

passiv kjøler?? dette skal være passivt. men i prisguiden linkes det til både et med kjøler og et passivt

dedikert lydkort for hjemmekino er egentlig ikke nødvendig nei.

Så lenge man kjører lyden digitalt til en forsterker (forsterkeren tar seg av dekodingen) kan man ha hvilken som helst

onboard møkk. dog ønsker man å være litt framtidsrettet å få gjennom hd lyden fra Blu-ray/hd-dvd spilleren sin trenger man hdmi for å overføre den lyden (ps. man får alltids vanlig 5.1 dolby digital og dts gjennom, noe som enkelte Blu-ray/hd-dvd plater har)

Lenke til kommentar

passiv kjøler?? dette skal være passivt. men i prisguiden linkes det til både et med kjøler og et passivt

Så lenge man kjører lyden digitalt til en forsterker (forsterkeren tar seg av dekodingen) kan man ha hvilken som helst

onboard møkk. dog ønsker man å være litt framtidsrettet å få gjennom hd lyden fra Blu-ray/hd-dvd spilleren sin trenger man hdmi for å overføre den lyden (ps. man får alltids vanlig 5.1 dolby digital og dts gjennom, noe som enkelte Blu-ray/hd-dvd plater har)

Annlegget mitt er jo 5.1 så trenger ikke mer enn det vertfall.. Skulle jeg da trenge noe større senere kan jeg jo vel montere et ekstra lydkort som tar seg av dette?

Så da vil vel en optisk kabel kunne ta seg av denne overføringen helt fint? Føler og ha det bra med optisk til annlegget slikt jeg har det nå...

Lenke til kommentar

Ja så det nå. Hva med denne? http://www.meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:1...6231;r:hardware

Er jo høyden som er problemet. Men siden jeg har funnet alt hos meeter.no hadde det vert greit med en anbefalt stille kjøler derfra også.

Og skifte over til denne vifta her:

http://www.meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:1...6231;r:hardware

Eneste forskjell jeg ser er at den mer stillegående vifta der produserer "bare" 59m3/h mens den som står på produserer 84,3m3/h ca en 25 mindre... er det fatalt? Eller vil det gå?

Endret av EkanTrike
Lenke til kommentar

Annlegget mitt er jo 5.1 så trenger ikke mer enn det vertfall.. Skulle jeg da trenge noe større senere kan jeg jo vel montere et ekstra lydkort som tar seg av dette?

Så da vil vel en optisk kabel kunne ta seg av denne overføringen helt fint? Føler og ha det bra med optisk til annlegget slikt jeg har det nå...

Muligens jeg forklarte meg litt feil, det at anlegget ditt er 5.1 har ingenting å si på hvilke lydformat man vil kjøre, dvs at om man har hd lyd eller vanlig surround lyd så er sporene som oftest 5.1 (99% av tilfellene). det man ikke får med en vanlig digitalkabel (optisk,coax) er dts-hd og Dolby true hd formatene,

Og dette er noe man virkelig ønsker, i følge det jeg har erfart. ser man på dataspesifikasjonene

så gruser hd formatene de gamle formatene,

Dolby Digital max bitrate = 448kbit/s (fra dvd) / 640kbit/s (fra Blu-ray) / 504kb/s (hd-dvd)

Dolby Digital true hd max bitrate = 18Mb/s (2250kbit/s) (gjelder både hd-dvd og Blu-ray)

oppsummert, er at filmprodusenten har over 4ganger så stor båndbredde å sende lyden på, dvs at lydsporet har plass til så sinnsykt mye mer info som gjør filmen mer realistisk (fuglekvitring,mer detaljer på hendelser osv)

Lenke til kommentar

Muligens jeg forklarte meg litt feil, det at anlegget ditt er 5.1 har ingenting å si på hvilke lydformat man vil kjøre, dvs at om man har hd lyd eller vanlig surround lyd så er sporene som oftest 5.1 (99% av tilfellene). det man ikke får med en vanlig digitalkabel (optisk,coax) er dts-hd og Dolby true hd formatene,

Og dette er noe man virkelig ønsker, i følge det jeg har erfart. ser man på dataspesifikasjonene

Dolby Digital max bitrate = 448kbit/s (fra dvd) / 640kbit/s (fra Blu-ray) / 504kb/s (hd-dvd)

Dolby Digital true hd max bitrate = 18Mb/s (2250kbit/s) (gjelder både hd-dvd og Blu-ray)

oppsummert, er at filmprodusenten har over 4ganger så stor båndbredde å sende lyden på, dvs at lydsporet har plass til så sinnsykt mye mer info som gjør filmen mer realistisk (fuglekvitring,mer detaljer på hendelser osv)

Ok så hva med dette Hk her da? Sies at det har HD greier:

http://www.meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:1655269;r:hardware

Men hvordan kobles dette da? HDMI er jo både lyd og bilde i et. Og bilde må jo gå via skjermkortet som også har HDMI ut som jeg ser det:

http://www.meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:1713368;r:hardware

Skal jeg da kjøre 2 HDMI kabler da liksom? en for lyd og en for bilde?

Endret av EkanTrike
Lenke til kommentar

HK'et har hdmi fordi det har innebygget skjermkort. Dersom du kobler til et dedikert skjermkort så benytter du dette istede. Vanligvis er det sånn at du kobler en lydkabel mellom HK og GPU (enten internt eller eksternt) slik at skjermkortet slår sammen lyd og bilde i HDMI kabelen. Du kan selvfølgelig velge om du vil kjøre både lyd og bilde gjennom HDMI kabelen eller bare bilde :)

Lenke til kommentar

Ok så hva med dette Hk her da? Sies at det har HD greier:

http://www.meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:1655269;r:hardware

Men hvordan kobles dette da? HDMI er jo både lyd og bilde i et. Og bilde må jo gå via skjermkortet som også har HDMI ut som jeg ser det:

http://www.meeter.no/PartDetail.aspx?q=p:1713368;r:hardware

Skal jeg da kjøre 2 HDMI kabler da liksom? en for lyd og en for bilde?

Blir nok vanskelig å kjøre å kjøre 2 hdmi til en forsterker, da må man eventuelt kjøre ene inni tv en og andre i forsterkeren, noe som er litt på kanten, kan bli lyd sync problemer osv.

Sånn som jeg forstod det på siden var at hket hadde mulighet for både lyd og bilde gjennom det integrerte skjermkortet.

Dog var ikke skjermkortet all verdens, ville heller valgt en av de nye 3870/3850 dedikerte skjermkortene til ati pga innebygd hw bilde dekoding, letter cpu en ganske mye, noe jeg sliter med ganske mye, driver å bikker opp på 100% cpu bruk med min AMD x2 3800+ dual core

Nå skal jeg ikke være nater ATI fanboy, noen av Nvidia skjermkortene har også innebygd hw dekoding. men jeg har sletet litt med å få funksjonen til å fungert ordentlig hos nvidia.

Lenke til kommentar
HK'et har hdmi fordi det har innebygget skjermkort. Dersom du kobler til et dedikert skjermkort så benytter du dette istede. Vanligvis er det sånn at du kobler en lydkabel mellom HK og GPU (enten internt eller eksternt) slik at skjermkortet slår sammen lyd og bilde i HDMI kabelen. Du kan selvfølgelig velge om du vil kjøre både lyd og bilde gjennom HDMI kabelen eller bare bilde :)

Hvordan vett jeg om disse to kan slås sammen, og hvordan?

Sitter her og leser i manualen for forsterkeren min om hvordan jeg skal koble ting igjennom denne med HDMI...

Men jeg skulle ønske jeg brukte en HDMI kabel fra pcen til forsterkeren og en fra Forsterkeren til TVen.

Så det er jo da hvordan/hva trenger jeg til pcen for at dette skal kunne fungere.

Lenke til kommentar

er det forresten noen i denne tråden som har prøvd ut HTPC kabinett og har noe mening om disse.

Sliter noe voldsomt med å bestemme meg for hvilke jeg skal velge.

Tenker på Silverstone CW02, men synes 3495,- er litt drøyt. for den summen forventer jeg ribber så man har muliget for heatpipe kjøling i kabinettet!

Har sett litt på silverstone LC17 osv men de fleste har max 2hdd plasser og mangler 1-2 cm høyde for å få godkjent kjøleløsning på cpu...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...