Gå til innhold

Stue pc - Hvilke komponenter

Anbefalte innlegg

Har funnet ut at pcen ikke takler mine oppgaver for dagen. Så jeg har bestemt meg at jeg skal ha en ny pc. Så da blir det og bygge en HTPC.

Pcen vil bli brukt til surfing, chatting og se på filmer. Ingen spilling eller nedlasting, da det er en annen pc som tar seg av nedlasting mens spilling får vente til et annet år, da 360en gir meg nok spilling. Så pcen trenger vel ikke være så super god? En annen ting er at jeg ikke har lagt til noen DVD spiller el. Da tanken er at jeg ved senere anledning kan montere HDDVD spiller og Blue Ray etterhvert som pengene kommer inn. Har her prøvd og satt opp et oppsett jeg tror kan være aktuelt? I tillegg vil jeg gjerne ønske en vesentligt mer stillegående PC. Samt at jeg vil ha et Geforce skjermkort, da jeg veldigt har lyst og kjøre linux igjen.

Men er det noe her som er mye overdrevent? Noe jeg kan kutte ned på? Takker så meget for alle innspill og om noen klarer og komme med andre billigere alternativer.

Her er oppsetet jeg har laga nå:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=60548

Endret av EkanTrike
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har altså tenkt å lagre filmene på denne HTPC-en? I såfall ville jeg lagt ut 100kr og kjøpt en Samsung 250GB.

Link: https://prisguiden.no/product.php?productId=84613

Strømforsyningen kan du kutte ned på. Akkurat hvor mye du trenger vet ikke jeg, men 350W skulle holde rikeslig. Seasonic S12 er i alle fall gode PSUer.

Link til 380W-versjonen: https://prisguiden.no/product.php?productId=41163

Der sparer du 200kr (og du kan sikkert kutte enda mer ned der, men den er tross alt veldig stille og av god kvalitet, så jeg ville nok kjøpt den med mindre andre vet om noe bedre).

Edit: RAM! Du trenger ikke kjøpe den dyre ramen der. Kjøp heller et par andre 2GB-sett som koster halve prisen.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Du har altså tenkt å lagre filmene på denne HTPC-en? I såfall ville jeg lagt ut 100kr og kjøpt en Samsung 250GB.

Link: https://prisguiden.no/product.php?productId=84613

Strømforsyningen kan du kutte ned på. Akkurat hvor mye du trenger vet ikke jeg, men 350W skulle holde rikeslig. Seasonic S12 er i alle fall gode PSUer.

Link til 380W-versjonen: https://prisguiden.no/product.php?productId=41163

Der sparer du 200kr (og du kan sikkert kutte enda mer ned der, men den er tross alt veldig stille og av god kvalitet, så jeg ville nok kjøpt den med mindre andre vet om noe bedre).

Edit: RAM! Du trenger ikke kjøpe den dyre ramen der. Kjøp heller et par andre 2GB-sett som koster halve prisen.

Hva med CPU eller HK? Eneste jeg vil med HK er at det er stille, samt har SPDIF utgang for lyd, med tanke på at dette er en medie pc.

Skal ikke lagre noe som helst på denne pcen i grunn. Skal bruke den pcen jeg sitter på nå med alt 1.7TB av lagringsplass som server, hvor jeg da kan hente en og en film når jeg vil se osv. Så det skal ikke lagres noe her.

Takk for info om strømforsyning, for her har jeg ikke peiling. Mine krav er bare at den er stille.

Er det ikke lurt med en Ram som har samme buffhastighet? 1066mhz? er vel ikke mye en kan kutte ned her. Jeg "takler" ikke crucial el. Det jeg godtar er OCZ, Corsair og Kingston i den rekkefølgen der.

Endret av EkanTrike
Lenke til kommentar

Du kan sikkert kjøpe et litt eldre hovedkort, gjerne 680i-chipset. Men da må du nesten finne et som har den lydinngang/utgangen du snakker om (for den vet ikke jeg hva er) :p

Ok, tenkte det ville være lettere å kjøpe en 500GB-disk og ha alle filmene og musikken der, men om du vil drive å overføre osv så kan du få lov til det. :)

Hva er galt med Crucial foresten? Corsair og OCZ har vel foresten 2x1GB-sett til 500kr.

Det med bushastighet. E6750 kjører med 1333 bushastighet, som vil si den har fsb 333. (1333/4 = 333). Da trenger du ram som også kjører på fsb 333 eller høyere. Siden det er DDR (dual data rate) så må du ha ram som minimum kjører på 667MHz (333*2), så 1066MHz-ram er mye mer enn du har behov for.

Lenke til kommentar

er ueenig i flere ting her :) er ho en htpc så små vifter og skranglete aluminium :hmm:

Gigabyte GA-G33M-DS2R som hovedkort er et meget bra m.ATXkort, og har veldig fleksibel bios som tillater undervolting helt ned til 0,5V

Intel Core 2 Duo E6550 er mere enn nok futt i denne, så funker den på lavere volt enn en E6750, tipper ned mot 1,0V

filosofien er mindre mhz= mindre volt= mye mindre varme= mindre støy

er store temperaturforskjeller på conroe serien når man leker seg med volt.

et av de antec fusion kabinettene med 2 stk 12cm vifte

scythe ninja mini

antec fusion

Lenke til kommentar

E6550 holder ja, da sparer du vel noen hundrelapper til. Og selvfølgelig må du ha cpu-kjøler ja, for den som følger med bråker mye.

Ang kabinett: Om trådstarter øndker det kabinettet han har satt opp, kan han bare putte i større vifter (om det er plass). Men det kabinettet på siste linken til Leif-Einar var jo ganske OK da :)

Lenke til kommentar

Se der leifeinar. Takk for det innlegget der. Har nå justert CPU, samt lagt til den kjøleren du viser til der. Men jeg liker veldigt godt Lian li kabinettet da. Har lian li her på denne pcen og jeg syns dem er ganske fine og det "lokter" kvalitet. Men hva mener du med at det er skranglete? Kanskje jeg skal kjøpe 2 80mm vifter som er mer stillegående kanskje?

Lenke til kommentar

går jo an og bytte disker internt hjemme ja. jeg mener ganske sikkert at su skal kunne kjøre passivt ja hvis du får et hovedkort som lar deg undervolte

vet ikke med lianli, er av de som har dårli tro på de. tror en gammel hdd skrudd fast i et alu kabb lager mye lyd. men nå har ikke jeg prøvd det der du har valgt

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Kan anbefale dette kabinettet.: Silverstone SST-LC17.

Har det selv.

Ligner veldig på det Lian-Li du har valgt, men til halve prisen og like god kvalitet, samt de samme egenskapene:

Det har litt høyde slik at det ikke begrenser utvalget av CPU-kjølere, eller skjermkort med store passive kjølere.

Gode kjøle-egenskaper og stillegående vifter.

Kan brukes med vanlige ATX-hovedkort slik at man står fritt til valg av komponenter. (Også i framtiden.)

I tillegg har SST-LC17 plass til 2x 92mm vifter i forkant som suger inn luft og 1x80mm i siden like ved CPU.

Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale Antec Fusion v2, har samme modell selv, bare i sølv. Kabinettet i seg selv er nesten totalt lydløst.

Btw, har stappet dette inn i det, og er også fornøyd med hardwaren.

338863 1 # MSI K9AGM3-FD, AMD 690G+SB600, DVI, Socket-AM2, VGA, m-ATX, DDR2, PCI-Ex16

338354 1 # AMD Athlon X2 BE-2350 2.1GHz Socket AM2, 1MB, BOXED m/vifte

340130 1 # Sapphire Radeon HD 2400 PRO 256MB DDR2, PCI-Express, DVI-I/Tv-out/HDMI, Heatsink

340102 1 # Antec Fusion V2 430w PSU, Silver, HTPC, Micro ATX, aluminium front bezel

331660 1 # NEC DVD-brenner AD-7170S Silver OEM SATA

312054 1 # Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

323381 1 # D-Link RangeBooster N 650 Wireless PCI, 802.11n (draft 2.0)

329043 1 # Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM

Kosta ca. 5300 fra komplett.no

Eneste minuset er den crappy boxed kjøleren fra AMD, den bråker ganske mye.

Vil anbefale denne prosessoren, da den er effektgjerrig og passer VELDIG bra i en stuepc.

Har ingen problemer med Linux på denne, kjører dualboot med XP.

Lenke til kommentar

Ja det kabinettet så veldigt bra ut. Ser ut som en grei "konkurent"

Planen er og montere både HDVD spiller og Blue Ray spiller ved senere anledninger (Når det blir nok penger)

Ser nå at alt havner hos Meeter.no bortsett fra cpu kjøleren. Noen som har noen Socket 775 kjølere og anbefale (Stillegående).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...