Gå til innhold

Hvordan si opp jobben

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Har fått tilbud om ny jobb og sitter nå å funderer på hvordan man bør gå fram når man sier opp jobben. For å være ærlig er jeg skitnervøs for hva sjefen vil si :!:. Jeg jobber i en IT-bedrift der jeg sitter dypt inni et prosjekt så det er ikke bare-bare å erstatte meg så det vil nok skape litt problemer for dem (ikke at har noe å si, men...)

Hva bør jeg gjøre? Sende en mail til sjefen eller ta det som en mann og si det face-to-face? Jeg har ikke sagt til sjefen at jeg har søkt jobber så dette kommer nok som en bombe.

Hva foreslår dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei folkens.

Har fått tilbud om ny jobb og sitter nå å funderer på hvordan man bør gå fram når man sier opp jobben. For å være ærlig er jeg skitnervøs for hva sjefen vil si :!:. Jeg jobber i en IT-bedrift der jeg sitter dypt inni et prosjekt så det er ikke bare-bare å erstatte meg så det vil nok skape litt problemer for dem (ikke at har noe å si, men...)

Hva bør jeg gjøre? Sende en mail til sjefen eller ta det som en mann og si det face-to-face? Jeg har ikke sagt til sjefen at jeg har søkt jobber så dette kommer nok som en bombe.

Hva foreslår dere?

Du bør i alle fall opptre så ryddig og korrekt som du kan. Lever skriftlig oppsigelsen, og ta det som det kommer. Gjør dine arbeidsoppgaver som vanlig, helt fram til siste arbeidsdag. At det kanskje blir problemer fordi du sitter med kunnskap som er vanskelig for bedriften å erstatte, er ikke din feil. Det er ledelsens/styrets ansvar å sørge for at bemanning/ansvarsfordeling er slik at det ikke blir krise hvis en person sier opp, evt blir syk. En arbeidstaker skal i alle fall ikke føle noen dårlig samvittighet for at han ønsker å bytte jobb.

Werner

Lenke til kommentar

Har sagt opp jobben to gonger:

1) Statleg. Informerte personalansvarleg og sjef om at eg hadde fått eit mykje bedre tilbud vil kom til å takke ja til det.

Dei viste om at eg hadde søkt anna jobb.

2) Privat. Informerte sjefen om at eg ikkje heilt trivdes i stillinga og at eg hadde fått eit anna tilbud. Lot det gå to runder der me diskuterte korleis ei løysning der eg blei i firmaet kunne bli ordna.

Diverre såg eg ikkje noko snarleg løysning på dei problema som skapte arbeidpresset og mistrivselen.

Dermed leverte eg skriftleg oppsigenslen til HR-avdelinga, etter å ha informert sjefen om det.

Sidan eg gjekk over til eit konsulentselskap blei det inngått ein avtale om tilbakeleiing av meg for ein del småoppdrag som berre eg kan løyse.

Lenke til kommentar

Dersom man trivst på jobben er dette veldig vanskelig. Er det derimot noe man mistrivst med er det langt enklere naturligvis. Men man må ikke nødvendigvis skape splid og dårlig stemning på jobb av den grunn.

Men selv om man trivst på jobben må man kunne bytte jobb og bevege seg fremover. Dette er veldig viktig. Man forandrer seg, jobben forandrer seg og man kan være jakt etter nye ting.

Det er viktig å holde slike ting ordnet og ryddig. Du kan gjerne informere sjefen om at du søker ny jobb, men man må ikke. Søker man ny jobb kan det være greit å informere om hva man ønsker i forhold til om nåværende arbeidsgiver skal vite det eller ikke. Det er kjedelig om man ikke vil at sjefen skal vite det, og så ringer plutselig potensiell sjef og spør om ting. Og ALDRI, ALDRI snakk negativt om nåværende sjef til de du er på intervju med.

Deretter pleier eg å be om et møte. Eg pleier da å gjøre det på en slik måte at vedkommende vet at det er snakk om stilling, oppsigelse, lønn og tilsvarende. Mao, en saklig og alvorlig tone. Deretter sier du det som det er, og lar det evnt være en åpning for at dere kan komme til en ny avtale dersom du ønsker å fortsette. Eller informerer om at besluttningen er endelig. Dersom de lurer på hvordan du fikk et annet jobbtilbud synes eg det er ryddig å informere om det, men eg tviler på at de har krav på å vite det så lenge det ikke gikk ut over jobben din, eller metoden var tvilsom. Dersom konklusjonen er å slutte, lever en skriftlig oppsigelse før du går hjem, og informer sjefen din om dette før du går i fra møtet. Sjekk rundt oppsigelsestid i forkant og avklar dette på møtet. Så er det ingen tvil.

Dersom man har et jobbtilbud før man sier opp synes eg det er veldig praktisk å ikke akseptere dette før man faktisk har sagt opp nåværende jobb. Et jobbtilbud er bindende så lenge man har opptrådd korrekt og gikk korrekte opplysninger. Innen svarfristen naturligvis. På den måten står man ikke med skjegget i postkassen dersom man har feilberegnet oppsigelsestid, avtalepunkter og evnt velvilje hos arbeidsgiver til å imøtekomme evnt krav.

Men lykke til. Det er alltid vanskelig, spesielt om man liker jobben :)

Eg sa for øvrig opp drømmejobben min i dag til fordel for en annen som er nærmere der eg bor. Da eg fulgte oppskriften over, opptrådde ryddig og skikkelig, fikk arbeidsgiver mulighet til å forklare at de virkelig ville ha meg til å fortsette og at de ville prøve å komme til en avtale som gjorde at eg også ville fortsette. Eg slapp da å levere inn noen oppsigelse og helgen kunne starte langt bedre en hva eg trodde. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...