Halib Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hei, jeg vurderer å begynne å spare penger og trenger råd. Hvordan skal jeg gå fram med valg av enten fond, aksjer eller høyrentekonto ? Jeg vil at banken automatisk trekker penger fra min konto når jeg får lønning og overfører i en sperret konto der jeg får avkastning for penger og har begrenset adgang....i tillegg ønsker jeg fradrag på sparing. har dere noen tips? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Ved å spare penger og samtidig ønske at de skal vokse raskest mulig så blir det en avveining mellom ønsket avkastning og hvor risikovillig du er. Har spareformen høy risiko så krever du gjerne også høy avkastning, men mulighet for tap er jo også større da. For å minimere riskoen så kan du diffransiere plasseringene dine, men samtidig beholde mest mulig av den forventede avkastningen. Men dette krever endel kunnskap omkring teorier om portefølje. Har du ikke råd til å tape, bør du styre unna plasseringer i verdipapirer i stor grad. Foruten om statsobligasjoner så vil det alltid være et moment av usikkerhet. Nå sist sett hos fire kommuner i nord. Ønsker du å få fradrag, så plasser pengen inn på en BSU konto. Den først og fremst en god avkastning på rentene. Dessuten så får du skattefradrag på 20 % for det du sparer per år, maks 3000 kr. Og er du noelunde en ung person, uten altfor mye penger mellom hendene vil jeg faktisk anbefale deg en BSU konto. Avkastningen for det du skyter inn er meget bra, samtidig så får du gode renter utover fradraget ditt. Også er det sikkert som banken også da! Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 For å minimere riskoen så kan du diffransiere plasseringene dine, men samtidig beholde mest mulig av den forventede avkastningen. Men dette krever endel kunnskap omkring teorier om portefølje.Har du ikke råd til å tape, bør du styre unna plasseringer i verdipapirer i stor grad. Foruten om statsobligasjoner så vil det alltid være et moment av usikkerhet. Nå sist sett hos fire kommuner i nord. Differensiering er såre enkelt og krever ingen kunnskap om porteføljeteori med mindre du akter å sette opp en portefølje av enkeltaksjer (og selv da er det relativt rett frem). Den usystematiske risikoen elimineres enkelt ved å plassere penger i fond. Enda større grad av diversifisering kan oppnås ved å spre investeringen på aksjefond som investerer globalt, da enten ved å investere i et globalt fond eller ved å investere i ulike fond som har som investeringsprofil å investere i bestemte geografiske områder. Det skal også nevnes at det er fornuftig å spre investeringen på ulike aktivaklasser, men for alle praktiske formål for småinvestorer blir denne fordelingen hhv. aksjefond og bankinnskudd. Lenke til kommentar
Halib Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Hei, takk for råd. Men er det ikke mulig å kjøpe sånne verdipapirer eller certificates som man får kjøpt i utlandet. Så venter man 5 - 10 år og etter det får man tidoblet beløp tilbake fra banken. Med andre ord gir du pengene dine til banken slik at de kan legge det inn i sine egne invisteringer. Er fond det samme? Jeg vil ikke ha sparekonto der det er mulighet for å ta ut penger. Jeg har BSU, og trenger en annen måte å spare penger på..... Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hei, takk for råd. Men er det ikke mulig å kjøpe sånne verdipapirer eller certificates som man får kjøpt i utlandet. Så venter man 5 - 10 år og etter det får man tidoblet beløp tilbake fra banken. Med andre ord gir du pengene dine til banken slik at de kan legge det inn i sine egne invisteringer. Er fond det samme? Jeg vil ikke ha sparekonto der det er mulighet for å ta ut penger. Jeg har BSU, og trenger en annen måte å spare penger på..... Slike produkter har vi meg bekjent ikke i Norge. Banken bruker dine penger i sine egne investeringer når du har dem på vanlig innskuddskonto. Du kan kjøpe statsobligasjoner som er 100% risikofrie, men det er lite egnet for småsparere. Rentefond vil da være et bedre alternativ, men forventet avkastning vil som risikoprofilen tilsier være veldig lav. Langsiktig sparing i aksjefond er nok det beste for deg. Sett til side overskuddskapital, ikke kapital du potensielt vil trenge på kort sikt. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Differensiering er såre enkelt og krever ingen kunnskap om porteføljeteori med mindre du akter å sette opp en portefølje av enkeltaksjer (og selv da er det relativt rett frem). Kan du utdype enkelheten av det? Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Differensiering er såre enkelt og krever ingen kunnskap om porteføljeteori med mindre du akter å sette opp en portefølje av enkeltaksjer (og selv da er det relativt rett frem). Kan du utdype enkelheten av det? Sjølvsagt. Diversifisering av risiko i aksjemarkedet går som kjent ut på å spre risiko ved å kjøpe en portefølje med aksjer fremfor å legge alle eggene i en kurv. Det finnes her to typer risiko, usystematisk og systematisk risiko. Usystematisk risiko (også kjent som ideosynkratisk risiko) er risiko som knytter seg til den enkelte aksje, mens systematisk risiko er "markedsrisiko" som alle aksjer vil være påvirket av (konjunkturendringer, terroristanslag etc.). Ved å kjøpe flere aksjer (8-10 holder) vil den usystematiske risikoen bli diversifisert bort, og man sitter kun igjen med systematisk risiko. Systematisk risiko er da også den eneste man får betalt for, siden usystematisk risiko kan elimineres tilnærmet risikofritt. Så til enkelheten i det: Aksjefond har investert i mange aksjer. Når man setter pengene i et aksjefond har man oppnådd god diversifisering. Dette er spesielt gunstig for investorer som skal investere små beløp, da de uten aksjefond ikke vil ha nok kapital til å oppnå god diversifisering. Dersom man ønsker å sette sammen sin egen portefølje oppnås diversifisering ved å sette pengene i 8-10 aksjer fremfor i en enkelt aksje. Det eneste problemet som kan oppstå er at de 8-10 aksjene potensielt kan være høyt korrelerte, men det skal godt gjøres at alle er så korrelerte at det går på bekostning av diversifiseringseffekten. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Det er kanskje enklere å skrive, enn å utføre i praksis? Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Det er kanskje enklere å skrive, enn å utføre i praksis? Nei. Kjøp aksjefond. Det er ikke vanskelig å utføre i praksis. Det kan som regel lett gjøres på 10 minutter via internett. Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hei, takk for råd. Men er det ikke mulig å kjøpe sånne verdipapirer eller certificates som man får kjøpt i utlandet. Så venter man 5 - 10 år og etter det får man tidoblet beløp tilbake fra banken. Med andre ord gir du pengene dine til banken slik at de kan legge det inn i sine egne invisteringer. Vel.. Det finnes jo.. Er dette emisjoner fra aksjeselskap går ut på.. Ett selskap trenger flere penger til investering, og legger ut "nye" (flere) aksjer for salg.. Men det er ikke noen større sjanse for at du tjener det tidobbelte her, enn ved å kjøpe vanlige aksjer i selskapet.. Ser du i Fondstråden så er det noen tips om fond der.. Det med spareavtale er veldig klokt, da du får kjøpt litt hele tiden, og sjansen for at du får kjøpt i gode og dårlige tider er stor... Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hei, takk for råd. Men er det ikke mulig å kjøpe sånne verdipapirer eller certificates som man får kjøpt i utlandet. Så venter man 5 - 10 år og etter det får man tidoblet beløp tilbake fra banken. Med andre ord gir du pengene dine til banken slik at de kan legge det inn i sine egne invisteringer. Vel.. Det finnes jo.. Er dette emisjoner fra aksjeselskap går ut på.. Ett selskap trenger flere penger til investering, og legger ut "nye" (flere) aksjer for salg.. Men det er ikke noen større sjanse for at du tjener det tidobbelte her, enn ved å kjøpe vanlige aksjer i selskapet.. Ser du i Fondstråden så er det noen tips om fond der.. Det med spareavtale er veldig klokt, da du får kjøpt litt hele tiden, og sjansen for at du får kjøpt i gode og dårlige tider er stor... Dette stemmer ikke helt. En emisjon er nytegning av aksjer, og har ikke noe med certificates å gjøre. Det er snakk om helt ordinære aksjer. Lenke til kommentar
Halib Skrevet 6. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2007 Jeg kjenner folk som kjøper certificates fra bank i utlandet og de ventet 10 år, og etter de 10 årene hadde gått fikk de 10-doblet sine penger ved å utveksle de certificates. Er det ingen slik tilbud i Norge? Hva slags bondeland er dette? De skatter faen meg på alt, til og med de pengene som vi aleredet har betalt skatt for, og som vi vil legge til side. Dobbelt skatt, formue skatt. Hva for noe tull. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Hva er "certificates"? Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Jeg kjenner folk som kjøper certificates fra bank i utlandet og de ventet 10 år, og etter de 10 årene hadde gått fikk de 10-doblet sine penger ved å utveksle de certificates. Er det ingen slik tilbud i Norge? Hva slags bondeland er dette? De skatter faen meg på alt, til og med de pengene som vi aleredet har betalt skatt for, og som vi vil legge til side. Dobbelt skatt, formue skatt. Hva for noe tull. "a document, often requested during an audit, that is signed by a bank official and confirms the balances due to or from a company on a specific date" Et bank certificate fungerer da stort sett på samme måte som en obligasjon, bare at den er ustedt av en bank. Norske banker tilbyr meg bekjent ikke slike. Hvor dette skattetullet ditt passer inn har jeg veldig vanskelig for å forstå. Når norske banker ikke tilbyr dette produktet så er det mest sannsynlig fordi det ikke er noe særlig marked for det. Produktet slik det fremstår kan like gjerne skapes syntetisk ved å kjøpe obligasjoner utstedt av banker. Dette vil være et lavrisikoprodukt, og i så måte fremstår det som uhyre usannsynlig å finne certificates noen som helst steder i verden som gir en så høy rente at det gir en tidobling over ti år. Det tilsvarer nemlig nesten 26% årlig rente, og det er ikke mulig. Dette "bondelandet" har et velfungerende kapitalmarked med et vidt spekter av finansielle produkter tilpasset de fleste risikoprofiler. Jeg foreslår at du prøver å se på noen av dem fremfor å drømme om eksotiske tulleprodukter. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå