tacomodo Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Har nettopp starta og har et par enkle spørsmål som jeg lurer på om noen vet svaret på. Har søkt på nett, men det er så mye generelt svada at det er litt enklere å spørre om spesifikke ting. Hvordan vet man hva slags filer er kjørbare fra prompt? Hvordan legger jeg ting så det starter automatisk når jeg logger inn i gnome? F.eks pidgin må jeg starte manuelt hver gang jeg skrur på maskina. Finnes det noen autoexec.bat-aktig fil jeg kan legge commands inn i så det kjøres når jeg booter opp? Hvordan søker jeg etter filer i prompt med f.eks "ls"? I DOS brukte jeg f.eks "dir *.exe /s" så listet den opp alle .exe filer. I denne forbindelse lurer jeg også på hva linux sin /p ekvivalent er, så den stopper for hvert skjermbilde av tekst så jeg rekke lese gjennom. Hva er egentlig |grep og hva brukes den til? Hva er .sh filer og hvorfor må det SH til for å kjøre de? Kommer sikkert på mer etterhvert Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Et eksempel på en fil som starter pidgin #!/bin/bash pidgin & Lagre den som hva du vil et eller annet sted. For å få slike filer til å starte opp og andre programmer, går du hit System -> Administrasjon -> Sesjoner, og legg til pathen til på command linjen der. Lenke til kommentar
DevilsDecoy Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hvordan vet man hva slags filer er kjørbare fra prompt? F.eks. ls -l: [decoy@decoy ~]$ ls -l total 2235708 drwxr-xr-x 2 decoy users 4096 2007-12-03 20:50 Desktop drwxr-xr-x 2 decoy users 4096 2007-12-03 20:48 Desktop x betyr executable, dvs kjørbare Hvordan søker jeg etter filer i prompt med f.eks "ls"? I DOS brukte jeg f.eks "dir *.exe /s" så listet den opp alle .exe filer. hvis du vil bruke ls bør vel ls | grep *.exe fungere, regner med at find er et bedre valg i de fleste tilfeller... I denne forbindelse lurer jeg også på hva linux sin /p ekvivalent er, så den stopper for hvert skjermbilde av tekst så jeg rekke lese gjennom. Vet ikke nøyaktig hva /p gjør, men ut i fra det du sier kan vel | less fungere ps, hvis du trenger kjapt svar på hva en kommando gjør er det letteste å bruke man, f.eks. man ls Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Finnes det noen autoexec.bat-aktig fil jeg kan legge commands inn i så det kjøres når jeg booter opp? I /etc/rc.local kan du legge inn ting som skal kjøres når du booter. ~/.xinitrc kjøres når du starter X, så der kan du legge ting som skal kjøres når du starter X. Hvordan søker jeg etter filer i prompt med f.eks "ls"? I DOS brukte jeg f.eks "dir *.exe /s" så listet den opp alle .exe filer. I denne forbindelse lurer jeg også på hva linux sin /p ekvivalent er, så den stopper for hvert skjermbilde av tekst så jeg rekke lese gjennom.Hva er egentlig |grep og hva brukes den til? For å replikere hvordan 'dir *.exe /s' fungerer kan du bruke 'ls -l | grep .exe' (ikke at det er ofte at du leter etter .exe-filer i Linux.). 'ls -l' lister opp innholdet i katalogen (ekskludert skjulte filer, ta med -a for å inkludere dem), '| grep .exe' "piper" output til grep, som søker igjennom output etter linjer som har ".exe" i seg, og skriver disse linjene ut på skjermen. Det grep gjør er rett og slett, and I quote "print lines matching a pattern". (Fra man grep). 'dir /p' ekvivalent blir 'ls -l | more' eller 'ls -l | less'. more gjør akkurat som '/p', mens less er litt mer kraftig, og lar deg scrolle opp og ned, søke, etc. Hva er .sh filer og hvorfor må det SH til for å kjøre de? .sh er en fileextension man vanligvis bruker på shellscripts. (Merk at hvilken fileextension en fil har, ikke har noe som helst å gjøre med hvilken filtype det faktisk er.) Du kan kjøre shellscripts med './filnavn' eller 'sh filnavn'. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Flotters, takk folkens! Et par til. Finnes det noen shortcut for å starte terminal? Noe ala WINDOWS+R -> CMD? Virker som jeg tilbringer en del tid i prompten og det er plagsomt å gå Applications -> Accessories -> Terminal hver eneste gang. Hva er egentlig fellesbetegnelsen for promptet du skriver inn stasj? Shell? Hva er mounting og hvorfor burde jeg vite om det? Er det noen superduper must-have programmer (pakker?) man absolutt måå ha som ikke følger med Ubuntu 7.10's default installasjon? Lenke til kommentar
comicz Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hva er .sh filer og hvorfor må det SH til for å kjøre de? .sh er en fileextension man vanligvis bruker på shellscripts. (Merk at hvilken fileextension en fil har, ikke har noe som helst å gjøre med hvilken filtype det faktisk er.) Du kan kjøre shellscripts med './filnavn' eller 'sh filnavn'. Notér at det ikke så lurt å kjøre 'sh filnavn' med mindre du vet hvorfor du gjør det. Et bash-script som forsøkes tolkes av sh kan ende med feilmeldinger man skjønner lite av som nybegynner :-) Gjør du ./filnavn i stedet vil den kjørbare filen tolkes av shellet/tolkeren som defineres på første linje (#!/bin/bash). Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Finnes det noen shortcut for å starte terminal? Noe ala WINDOWS+R -> CMD? Virker som jeg tilbringer en del tid i prompten og det er plagsomt å gå Applications -> Accessories -> Terminal hver eneste gang. ALT + F2 gir deg gnomes kjør-meny. En snarvei for å starte terminalen som er satt opp i "Forvalgte programmer" (antagelig den samme som er under Accessories), kan du sette opp under "System -> Instillinger -> Tastatursnarveier" Det er et eget valg for "Kjør en terminal" under "Skrivebord" Hva er egentlig fellesbetegnelsen for promptet du skriver inn stasj? Shell? Prompt, cli (command line interface) kommandolinjen, shell? Hva er mounting og hvorfor burde jeg vite om det? Mounting er hvordan linux du kobler til harddisker, nettverksstasjoner etc. Se på filen /etc/fstab for å se hvilke devices (/dev) som er mappet til hvilke mapper (/media) Din hovedpartisjon er mountet på /, og du har kanskje en egen partisjon mountet til /home. cd-romen din er antagelig tilgjengelig under /media/cdrom Hos meg har jeg mountet /home/brukernavn/realtemp til et 64MB-stort område av RAMen min. Mounting kan gjøres manuelt, men verktøy som hal, hotplug etc. gjør mye av arbeidet for deg. Mounting (og FUSE) gjør at du kan jobbe mot f.eks ftp, sshfs, webdav, blokksystemer (harddisker/partisjoner) ram ( ) wikipedia osv. med ethver verktøy som kan lese filsystemet. (Kan være mye feil her, jeg bare bruker mount og er imponert over mulighetene) Er det noen superduper must-have programmer (pakker?) man absolutt måå ha som ikke følger med Ubuntu 7.10's default installasjon? Jeg villle anbefale "Ubuntu Restricted Extras"(mp3, java, flash etc.), "VLC Media Player"(spiller av 90% av medieformater), "X-chat" (irc) og "Brasero" (cd/dvdbrenning) Du finner den under Programmer->Legg til fjern (pass på å sette Source til "All avalible applications") Om du ikke har en komplett norsk installasjon, vil et besøk til "Språkstøtte"/"Language Support" under Administrer-menyen også gi deg mer Norsk. Endret 5. desember 2007 av Kagee Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Du kan også høyreklikke programmet i menyen å velge å legge det på panelet, eller bare drag and drop fra menyen til panelet. Kan også legges på skrivebordet. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 hvist du går på menyen system->Preferences->Sessions. så kan du legge til programmer som du vil skal starte automatisk . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå