MrLee Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Jepp jeg ser etter ett sett med DD2 brikker til Overklokking av Q6600. Skal brukes på ett Gigabyte GA-X38-DQ6 om det har noen betydning. Helst ikke for dyrt. Jeg er ikke intressert i å betale i altfor dyre dommer. Har sett på OCZ DDR 4GB Vista Performance Platinum - PC2-6400 2x2048MB 800Mhz (5-4-4-15) , men jeg vil gjerne slippe unna med å ikke klokke minnet (bare CPU).. Bør jeg gå for noe som ligger over PC6400? f.eks to sett med OCZ DDR2 2048MB Titanium Alpha VX2 Dual Hva med Geil Black Dragon 4GB PC 8500 sett? http://www.ps.no/ps.asp?it=136773&mlevel=150202 Endret 5. desember 2007 av MrLee Lenke til kommentar
cc Skrevet 13. desember 2007 Del Skrevet 13. desember 2007 Lurer på å kjøpe et system basert på Q6600 (og IP35 Pro) selv, og ønsker svar på akkurat samme spørsmålet. Jeg har tidligere hørt fra kjentfolk at man kunne doble minnebåndbredden ved å "fordele" den over flere moduler, men leste denne artikkelen i dag, som bl.a. sier The recommendation against using four memory modules comes from the fact that a lot of people who buy certain CPUs are going to overclock them, and using more than two memory modules makes that harder to do. Some older Athlon 64 and Opteron processors, which have an on-board memory controller, actually ran the memory bus slower if you installed more than a couple of modules. No such issues exist with current Intel chips, but memory modules still use a chunk of the motherboard's regulator capacity, which can start running low when you're overclocking a quad core chip. This applies particularly strongly to bus-speed overclocking, the only kind you can perform on a non-Extreme-Edition Core 2 Quad. Increasing the processor bus speed increases the speed of things other than the CPU, and also makes perfect timing more important; you often need to bump up CPU and RAM voltage to get higher speeds to work, and that increases power draw too Så, er det 4x 1024 eller 2x 2048 som gir best ytelse? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 13. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2007 mindre brikker = bedre, så lenge du får kjørt dual channel.. så 2x2048MB er bedre ja. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 mindre brikker = bedre, så lenge du får kjørt dual channel.. så 2x2048MB er bedre ja. Du får vell kjørt dual-channel om du har 2x + 2x også? Uansett, så er det en STOR fordel med 2x 2GiB fremfor 4x 1GiB med tanke på fremtidlige oppgraderinger, du ender fort opp med å måtte bytte alle minnebrikkene dine om du okkuperer alle portene, om du går for 2x 2GiB har du to minneporter ledig til da du kanskje ønsker å oppgradere til 8GiB? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 14. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2007 Jo selvsagt får du det. Men 2x2 i dual er bedre enn 4x1 i dual. i alle fall m.t.p. stabilitet ved overklokking, som jo var det opprinnelige spørsmålet mitt Det ble forøvrig OCZ settet. har stått på memtest86 hele natta nå Lenke til kommentar
Digitize Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Hei, Jeg slenger meg på denne. Har lest utallige reviews og forumposter om diverse X38 baserte hovedkort. Jeg leser at veldig mange opplever ustabiliteter når de kjører 4x 1GB ram på stock eller overklokket (80% kjører superbillige Crucial DDR2 BallistiX PC8500 4x 1GB). Ikke at jeg har erfart det selv, men X38 ser ut til å trives betydelig bedre med 2x 2GB kontra 4x 1GB, etter hva jeg har lest. Jeg skal selv ha nytt hovedkort og minne til en Q6600, men klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal satse på X38 grunnet at jeg har lest så mye blandet om chipset'et. På den andre siden vil nok kommende X48/P45 ha en god del barnesykdommer som nok også blir luket ut ettervert. Jeg er ute etter stabilitet med moderat overklokking (med luftkjøling på cpu og minne). Er det kun GEIL Black Dragon som kommer i en fornuftig priset pakke med 2x 2GB PC8500 her til lands ? Lenke til kommentar
cc Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Jeg har ikke funnet noen andre, nei, ettersom jeg ikke har funnet noen forhandlere av G.Skill her til lands. Ellers har jeg også sett etter forhandlere som har 2x 2GB med CL4 men det er heller ikke å finne. Ser ut som om Geil Black Dragon er det lureste kjøpet om man skal ha 4GB og hovedkortet støtter mer enn 800Mhz. Det settet er linket i første post også, btw. Så gjenstår det å se om det kommer på lager etterhvert... ellers andre forslag? Lenke til kommentar
Digitize Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Ser ut som om Geil Black Dragon er det lureste kjøpet om man skal ha 4GB og hovedkortet støtter mer enn 800Mhz. Det settet er linket i første post også, btw. Så gjenstår det å se om det kommer på lager etterhvert Da tipper jeg at jeg går for dette Geil settet med 2x 2GB til et X38 kort. Jeg har lett rundt på nett, men finner ikke noe test av disse brikkene. Noen som har kommet over det ? Og hvordan kan man betegne kvaliteten på Geil Black Dragon brikker kontra Crucial Ballistix og andre aktører ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå