gadus Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) OK, here it goes. Har søkt i 2 dager på HW og nett generelt og prøvd ALT, men blir ikke klokere!!! Jeg har ett nettvertk hjemme med 1 xp maskin og 1 vista maskin. I xp har jeg funnet og koblet meg til vista maskin og har full tilgang til delte mapper osv, men på vista maskin finner jeg bare XP maskin i nettverkskartet og MSHOME gruppen, men når jeg prøver å komme inn på de delte XP mappene får jeg følgende UFATTELIG irriterende melding: \\SERVER er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tilgangsrettigheter osv osv osv ...... Her er oppsett: 1. Bærbar m Vista Home premium 2. XP professional SP2 nettverk kablet gjennom Speedtouch 5x6 modem Følgende er gjort etter tips på nett. --> Alle MS brannmurer slått av, inkl ruter --> Normann antivirus/firewall slått av --> LLTD protokoll installert på xp --> logger inn som admin på begge maskiner --> kan pinge begge veier Hvorfor F får jeg ikke tilgang til XP maskinen??? er det noen innstillinger under administrative verktøy som kan brukes?? Ringte MS igår, men det var jo ingen hjelp å få. Så lenge jeg fikk kontakt med maskinen, hadde de ikke retningslinjer for videre "feilsøk"??????????? Den dotten som satt på helpdesken spilte jo dum, da han ikke hadde hørt om problemet før. Etter ett kjapt goooooooogle søk, finnerman sikkert 5000 sider hvor alle plages med nettverk vista----XP. Må få dette til å virke, da skriver og alle ekstra duppeditter er koblet til en XP server i kjelleren, og uten tilgang GRRRRRRRRRRRRRR. Forhåpentligvis er det en liten enkel sak jeg har oversett, men nå ser jeg ikke skogen for bare trær...... Noen tips????? PLEASE Endret 5. desember 2007 av gadus Lenke til kommentar
larsit Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Hei! Har samme problem som over, bare jeg har vista ultimat. er taknemlig for alle tips. Mvh larsit Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 14. desember 2007 Del Skrevet 14. desember 2007 he he Jeg holder å å eksplodere i sinne her. Har en bærbar der jeg kjører vista sp1rc denne kjørte xp tidligere og fungerte som en drøm. Har også en filserver som kjører win2003 server. Tidligere kjørte jeg med NULL problemer fra xp til win2003 server. Nå er det bare faenskap og helvette her. FÅR FAEN IKKE MAPPET DISKER FRA VISTA TIL 2003 SERVER! (ahhh godt å få det ut!) Den andre vein derimot fra win2003server til vista fungere det. Slo av uacl eller hva pokker den dritten heter. Får google litt hardt på dette i helgen. JEg bruker tross alt denne maskinen i jobbsammenheng og MÅ få dette til å funke. Hvis dette virkelig suger så jævelig så har MS virkelig et problem i bedriftsmarkedet der alle mapper opp områder her og der. HAdde håpet å ikke måtte gå tilbake til XP, men det ser nå ut som det er eneste løsning. Post gjerne forsalg til løsning her. Hos meg så fungere dette merkelignok 1 av 10 ganger. Da får jeg mappet opp. Skjønner ikke en dritt av dette. Får også en masse feil på terminalserverconnection til server. Det fikk jeg ikke med xp Misfornøyd vista bruker. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Har fått det til å virke nå: Er usikker på om dette er en løsning som fungerer over tid eller om det kun er flaks at det fungerer nå og at det bare er krøll i morra igjen. Enkelte applikasjoner er ikke så glad i ipadresser nå de vil ha tilgang til andre maskiner. Antok at det kanskje var tilfellet her. La derfor inn hostnavn og ip på server i hosts fila. Fordi av dere som ikke vet hva det er gjør følgende i Vista gå til: C:\windows\system32\driver\etc åpne opp fila hosts i notepad eller wordpad. Legg inn ipadresse på xpmaskin eller server eller hva du nå kjører mot. Dette krever at maskinen du skal koble deg mot har fast ipadresse. Nederst i fila står to Localhost oppført. Her har jeg lagt til "ipadress" og navnet "Server" på filservern min. Kall maskinen din KjellMagne, Satan eller hva du vil. Bruker SERVER som eksempelnavn nedover her 192.168.1.77 Server 127.0.0.1 localhost ::1 localhost Når du skal ha gjort dette og lagret skal du kunne starte opp kommando prompt og skriver "ping SERVER Du bør da få et svar med ipadresse og ikke request time out. Katalognavn er i eksemplet navn på en katalog du har sharet ut: Der etter skriver du "net use * \\SERVER\katalognavn du blir da bedt om å først skrive inn brukernavn deretter passord og sharet fil få en eller annen katalogbokstav i windows explorer. Til oplysning har jeg også vært inne på network settings på nettverkskortet på Vista-maskin og disablet alt bortsett fra Client for Microsoft networks File and Print Sharing. Quos (Kan vel også fjernes) TCP/IPv4 Dvs vekk med ipversjon 6 og alt annet dillldall. Vet ikke om det hjelper, men når ingenting virker er det ikke noen vits i å ha tjenster installert som man ikke bruker. Skriv tilbake her om dette funker eller ei. Lenke til kommentar
kjell arne Skrevet 16. desember 2007 Del Skrevet 16. desember 2007 Du har sikkert gjort det, Gadus, men bare for sikkerhets skyld: Du skriver ikke noe om at du har delt mapper og skriver på den maskinen du ikke ser. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Du har sikkert gjort det, Gadus, men bare for sikkerhets skyld: Du skriver ikke noe om at du har delt mapper og skriver på den maskinen du ikke ser. Samma hva så skal man da alltid kunne koble seg til \\ipadresse\c$ \\ipadress\d$ uten å ha sharet ut. Så sant man ikke har fjernet File and print sharing da... Lenke til kommentar
Dredog Skrevet 29. februar 2008 Del Skrevet 29. februar 2008 Har fått det til å virke nå: Er usikker på om dette er en løsning som fungerer over tid eller om det kun er flaks at det fungerer nå og at det bare er krøll i morra igjen. Enkelte applikasjoner er ikke så glad i ipadresser nå de vil ha tilgang til andre maskiner. Antok at det kanskje var tilfellet her. La derfor inn hostnavn og ip på server i hosts fila. Fordi av dere som ikke vet hva det er gjør følgende i Vista gå til: C:\windows\system32\driver\etc åpne opp fila hosts i notepad eller wordpad. Legg inn ipadresse på xpmaskin eller server eller hva du nå kjører mot. Dette krever at maskinen du skal koble deg mot har fast ipadresse. Nederst i fila står to Localhost oppført. Her har jeg lagt til "ipadress" og navnet "Server" på filservern min. Kall maskinen din KjellMagne, Satan eller hva du vil. Bruker SERVER som eksempelnavn nedover her 192.168.1.77 Server 127.0.0.1 localhost ::1 localhost Når du skal ha gjort dette og lagret skal du kunne starte opp kommando prompt og skriver "ping SERVER Du bør da få et svar med ipadresse og ikke request time out. Katalognavn er i eksemplet navn på en katalog du har sharet ut: Der etter skriver du "net use * \\SERVER\katalognavn du blir da bedt om å først skrive inn brukernavn deretter passord og sharet fil få en eller annen katalogbokstav i windows explorer. Til oplysning har jeg også vært inne på network settings på nettverkskortet på Vista-maskin og disablet alt bortsett fra Client for Microsoft networks File and Print Sharing. Quos (Kan vel også fjernes) TCP/IPv4 Dvs vekk med ipversjon 6 og alt annet dillldall. Vet ikke om det hjelper, men når ingenting virker er det ikke noen vits i å ha tjenster installert som man ikke bruker. Skriv tilbake her om dette funker eller ei. Jeg har leita leeeeeenge etter løsning på detta her, og detta ser ut til å funke hos meg nå...funker begge veier... vista --> xp og xp --> vista Så vi får se hvordan dette går videre... Lenke til kommentar
Pitt Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 har samme problem som gadus og trenger hjelp!! Lenke til kommentar
ArildNor12 Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Jeg hadde samme problem. Løsningen er å laste ned en oppdatering til Windows XP. Network Map in Windows Vista does not display computers that are running Windows XP. The update installs the LLTD Responder component on Windows XP-based computers. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå