Gå til innhold

Batteri på kompaktkamera

Anbefalte innlegg

Hva mener dere er best når det gjelder batteri på kompakt digitalkamera?

Jeg har intrykk av at de som bruker to AA batterier går tomm for strømm veldig fort mens de som har et slikt "spesialbatteri" (er vel LiOn det heter) varer en god del lenger.

Men så har du jo den fordelen med AA at det bare er og bytte det når det går tommt da. Eller lade et par mens du bruker det andre (er litt stress og måtte drive å bytte hele tiden også da :roll: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, uansett er det vel en dårlig vane å kun basere seg på et batter/batterisett. Som jeg pleier å si, passer det svært skjelden å gå tom for strøm. Fordelen med en del av de proprietære spesialbatteriene er jo at de stort sett kan få plass i kameraveska sammen med en minnebrikke. En pakke på 2 eller 4 AA-batterier (ja, en del kompakte, særlig ultrazoom, benytter 4) tar jo betydelig mer plass. Men jeg vil hevde at et fett sett AA-batterier med rundt 2500 mAH eller mer er merkbart mye seigere enn de spesiallagede. De har ofte kapasitet i området 1000 - 1500 mAH, og kommer som regel til kort betydelig før. Så det er fordeler og ulemper med alt. Selv har jeg alltid skaffet ekstra batteri/batterisett til alle mine kamera opp gjennom. Det har jeg satt stor pris på når det blinker rødt...

Lenke til kommentar

Bruker du engangs AA batterier, så kjøp for Guds skyld ikke alkaline. De er ikke beregnet på digitalkamera, og gir opp etter noen veldig få bilder, ettersom digitalkamera krever høy spenning hele tiden. Alkaliske mister gradvis spenning etterhvert som de brukes.

Kjøp i såfall engangs Lithiumbatterier som har høy spenning hel til siste slutt. Energizer har noen slik, som de hevder varer opp til 7x lenger enn vanlige alkaliske batterier i digitalkamera. Erfaringer tilsier at de på enkelte kamera også faktisk varer lenger (avhenger av hvor godt kameraet er til å utnytte kraften i de alkaliske).

Men det beste er å ha oppladbare AA ni-mh batterier, helst av kjente produsenter, og med en så høy mah som mulig (ukjente produsenter jukser gjerne med dette tallet).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Min erfaring er at 2xAA fungerer veldig bra. Jeg har 2x1,5Ah i min PowerShot, og får vel sånn ca 300 bilder på en lading. Dersom jeg slår av LCD og bruker søkeren, får jeg sikkert det doble. Har også en IXUS 60, den tar rundt halvparten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hva mener dere er best når det gjelder batteri på kompakt digitalkamera?

Jeg har intrykk av at de som bruker to AA batterier går tomm for strømm veldig fort mens de som har et slikt "spesialbatteri" (er vel LiOn det heter) varer en god del lenger.

Men så har du jo den fordelen med AA at det bare er og bytte det når det går tommt da. Eller lade et par mens du bruker det andre (er litt stress og måtte drive å bytte hele tiden også da :roll: )

Spesialbatteriene er vel konstruert/bygget opp slik at de tåler stor kortvarig belastning, så om de ikke har så stor kapasitet i mAh så varer de alikevell lenge. Jeg har et Olympus kamera og kan ta flere hundre bilder på en lading, og så har jeg kjøpt et reservebatteri så da har jeg alltid med ett som er oppladet. Billige er de blitt også. en kan få et slikt batteri for rundt en hundrelapp her:http://www.datagadgets.org

Endret av arstu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...