chrhan Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg er en ingeniør student som prøver å jobbe mest mulig når jeg ikke er på universitetet blant annet for å betjene lån på boligen. Jeg har studielån/stipend i lånekassen og kan derfor ikke tjene mer enn ca 120 000 brutto i året (da blir deler av eller hele stipendet omgjort til lån). Jeg kommer mest sannsynlig til å havne over denne grensen. Er det noen som har råd om hva jeg burde gjøre? Jeg har et registrert enkeltmannsforetak som ikke har blitt tatt i bruk. Jeg har mulighet for å fakturere firmaet jeg jobber i istedet for å være ansatt. Har det noen hensikt? Jeg har forstått det slik at alt overskudd på firmaet regnes som direkte personlig inntekt. Stemmer det? Jeg har også tenkt tanken på å opprette f.eks et NUF og bruke det foretaket til å fakturere timer med og ta ut 120 000 i lønn i året. Og la resten stå på firmaet til jeg er ferdig utdannet og ta ut resten av beløpet da. Kan det være en ide? Er det noen som har erfaring med NUF? fordeler/ulemper? Hva koster det å opprette ev å drifte? Noen som har andre forslag til hvordan jeg kan få tjent mer? er takknemlig for gode idèer... Lenke til kommentar
Fedje Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Jobbe svart er alltid en fin ting. Lenke til kommentar
chrhan Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Jobbe svart er alltid en fin ting. Det er lettere for meg å jobbe for bedriften jeg nå er ansatt i motsetning til å lete etter svartejobber. Der kan jeg jobbe så mye jeg vil samt at jeg har en god lønn. jeg sitter igjen med omtrent det samme i timen etter skatt som det ville vært normalt å ta betalt for en svartejobb. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Du kan jo alltids kjøpe noe (til firmaet) for de resterende pengene (selv om du er enkeltmannsforetak). Det er ikke inntekt å ha fylt opp et rackskap med servere skjønner du.. Lenke til kommentar
vpbx Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Anbefaler å oprette ett NUF. Koster deg ca 5000 tenker jeg. Du tar ut lønn som en vanlig arbeidstaker, og opparbeider pensjon etc. Det er noe administrasjon, da du må levere regnskap, betale arbeidsgiveravgift etc. Poenget er at du da har ett firma som du kan utvikle videre etc. Overskuddet i bedriften vil bli skattlagt som en vanlig bedrift (28%). Du kan da ta ut 120.000 i året i lønn, og resten går som overskudd i bedriften. Du kan senere ta dette som utbytte fra selskapet. Pr idag er det ikke revisorplikt med mindre en 5mill i omsetning. Du skal også registrere firmaet som mva pliktig om du omsetter for mer en 50.000 i året. Lykke til. (informasjon om å starte bedrift finner du på bedin.no) Lenke til kommentar
Franken Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Hei! Jeg er i samme situasjon som deg, bare at jeg driver mitt selskap i det "åpne markedet", ikke mot en bestemt arbeidsgiver som er ditt utgangspunkt. Jeg har løst denne problemstillingen med å opprette et AS for å slippe selskapsskatt, i tillegg til at det virker mer seriøst ovenfor kunder. Jeg har samtidig et ENK som jeg fakturerer AS'et innimellom, i tillegg til at jeg tar ut vanlig lønn fra AS'et. På denne måten kan jeg kostnadsføre i ENK'et, ting jeg ellers ikke kunne kostnadsført i AS'et. I tillegg, som du, har jeg egen leilighet. Et viktig tankekors her er at skulle du miste jobben slik at selskapets livsgrunnlag forsvinner, tar staten over. På denne måten slipper du å miste både jobb og hjem om bedriften går konkurs (da snakker vi altså om ENK'et). I et ENK er det ditt eget problem om livsgrunnlaget til selskapet er vekke, og i praksis går konkurs. I et AS eller NUF kan du i en slik setting slå bedriften konkurs, og lønnsgarantifondet/NAV vil lønne deg videre. Jeg vil absolutt anbefale deg å opprette et NUF, legge ned ENK'et og ta ut lønn på vanlig måte. En annen viktig ting å huske på om du velger å gjøre dette, er at fakturaen du sender bedriften bør være noe høyere. Om du tjener 5000,- i måned som ansatt der i dag, vil bedriftens kostnad med å ha deg i arbeid være +2-5% (obligatorisk tjenestepensjon), +12% (feriepenger), +14,1% (arbeidsgiveravgift). Totalt ca. 6.500,- pr måned. Faktura du da sender bør da i hvert fall være på kr. 6.500,-. Om du feks får PC eller lignende fra bedriften burde du også forhandle dette inn. Normalt er dette ikke et problem, da bedriften mest sannsynlig syns det er en fordel å ha deg i arbeid som selvstendignæringsdrivende/gjennom et annet selskap, da dette gir mindre risiko, og større mulighet for å terminere din kontrakt. Loven går helt klart i favør de ansatte. Ellers stiller jeg meg bar vpbx gjennomgang av NUF. Et NUF vil nok være det beste alternativet for din del. Vil bare anbefale deg å opprette dette gjennom et selskap med godt omdømme og som er seriøs. firmahjelp.no kan absolutt anbefales! Lykke til! -F Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå