Schnell Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg vet ikke hvem denne Sealion er, men at 24 desember ikke er den eksakte datoen til Jesus har ikke noe med det å gjøre, det er jo som sagt for å minne fødselen hans og viss en ikke vet når, så må en bare ta en dato Og du sier at dine foreldre ikke "hjernevasket" deg, men allikvel nektet de deg å se programmer om Jesusbarnet? Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Neida, julen er opprinnelig hedensk. Kirka bestemte seg for å drepe den, og innførte med makt en feiring av jesu fødsel som skulle ta over for julen. Ved å legge den til en høytid som allerede fantes, ville det være lettere å joine feiringa, samtidig som de ville legge fra seg sin gamle religion. Jesus ble født i månedsskiftet feb/mars. Dette viste kirken godt. Foreldrene nektet meg ikke, akkurat, men de svitsjet over til noe annet når det var religionspropaganda på TV. Jeg klagde ikke. Kanskje jeg hadde fått lov om jeg ville. Uansett glad jeg slapp. Siden det ikke er beviser for at Jesus er/var Guds sønn, synes jeg det er forkastelig å framlegge det på den måten i programmer myntet på barn. Endret 5. desember 2007 av Strofe Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Ja, jeg sier ikke noe på at julen stammer fra norrøn tid, men det er ikke på grunn av det norrøne vi feirer den i dag. Det er på grunn av Jesu fødsel. Og hvordan kan du vite at kirken visste godt at Jesus var født i februar-mars? Lenke til kommentar
Strofe Skrevet 5. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2007 Hvem burde vite det bedre enn kirken selv? Jeg feirer i hvert fall ikke at Jesus ble født. Lenke til kommentar
fox Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Ja, jeg sier ikke noe på at julen stammer fra norrøn tid, men det er ikke på grunn av det norrøne vi feirer den i dag. Det er på grunn av Jesu fødsel. Hvordan kan du si sånt? Du kan tale for deg selv, men ikke for oss andre. Familien min har aldri trodd på Kristendom og gjør heller ikke det idag. Vi feirer likevel fordi Jul står for felleskap i menneskehet, en gang i året lener vi tilbake og slapper av. Det skjer i romjula Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 omg....... stråmann. du kommenterer jo bare det siste jeg skrev, hadde du lest alt hadde du forstått sammenhengen. Jeg er jo fullt klar over at veldig få faktisk feirer jul på grunn av Jesus ble født, men grunnen til at det fortsatt er liv i tradisjonen, er på grunn av Jesus ble født! Selv om det fortsatt er norrøne spor i høytiden, så hadde jul aldri eksistert fortsatt om det ikke var for kristendommen! Ergo er det på grunn av Jesus sin fødsel folk fortsatt feirer jul i dag Lenke til kommentar
fox Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg siterte meg selv igjen: «Familien min har aldri trodd på Kristendom» det vil si mange generasjoner i familien min har aldri trodd på Kristendom, familien min har alltid vært nasjonalist(Gudbrandsdal). Det å være nasjonalist har røtter og tradisjoner fra norrøntid Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Selv om det fortsatt er norrøne spor i høytiden, så hadde jul aldri eksistert fortsatt om det ikke var for kristendommen! Ergo er det på grunn av Jesus sin fødsel folk fortsatt feirer jul i dag Stråmenn... Care to elevate det jeg siterte? Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg siterte meg selv igjen: «Familien min har aldri trodd på Kristendom» det vil si mange generasjoner i familien min har aldri trodd på Kristendom, familien min har alltid vært nasjonalist(Gudbrandsdal). Det å være nasjonalist har røtter og tradisjoner fra norrøntid jaok, så er det noen rare, særte sjeler som sitter å er medlem av vigrid å påstår de feirer julen etter norrøne ritualer .mhm Ja. Viss du sier det så. så du vet altså at familien din aldri har vert kristne helt fra middelalderen da kristendommen ble innført i norge? Jeg sier ikke noe på at det var julen har blitt feiret først av vikignene, men det er 1000 år siden, og viss noen fortsatt baserer julefeiringen på det så.... Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Selv om det fortsatt er norrøne spor i høytiden, så hadde jul aldri eksistert fortsatt om det ikke var for kristendommen! Ergo er det på grunn av Jesus sin fødsel folk fortsatt feirer jul i dag Stråmenn... Care to elevate det jeg siterte? care to skrive litt ordentlig slik jeg ikke trenger å bruke lang tid på å forstå hva du mener? Det jeg mener, er at når kristendommen ble påtvunget folk i middelalderen, så dabbet etterhver norrøn mytologi av, og så å si ingen tror på det lenger. Men da de kristne overtok holdt de liv i julefeiringen, bare de omgjorde hele moralen med jul. Altså det julen handler om, så ble julen forandret til å feire jesu fødsel, jeg vet ikke hvorfor vikingene feiret det men det var hvertfall ikke derfor. De kristne greide altså å forandre moralen men ikke hele konseptet fra vikingtiden, og det henger fortsatt igjen. Men viss ikke de kristne hadde overtatt høytiden, så hadde julen, i likhet med resten av den norrøne mytologien,forsvunnet. Utenom noen få, som påstår de feirer jul på grunn av det fortsatt Endret 5. desember 2007 av Schnell Lenke til kommentar
fox Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 jaok, så er det noen rare, særte sjeler som sitter å er medlem av vigrid å påstår de feirer julen etter norrøne ritualer .mhm Ja. Viss du sier det så. Du er patetisk, dømmer du meg? Jeg er faen meg ikke tilhenger av Vigrid. BAre fordi du tilber Kristendom betyr det ikke at folk gjør Lenke til kommentar
Bakke Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Jeg tror julen er slik den er i dag på grunn av både kristendom og hedenske tradisjoner. Personlig driter jeg i begge deler, jeg feirer jula fordi det er godt med pinnekjøtt. Selvfølgelig er det og kjekt å spise annen god mat, slappe av å se gode filmer på TV Du trenger ikke å være kristen for å feire jul. Vi "hedninger" har vel egentlig begynt å adoptere den høytiden litt Lenke til kommentar
clfever Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Man feirer jul i første rekke for å treffen familien, og du må nødvendigvis ikke være religiøst for å feire jul. Selvfølgelig har Jul-feiringen sine røtter fra Jesu fødsel, men det betyr ikke at man er påtvunget til å være kristen. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Man feirer jul i første rekke for å treffen familien, og du må nødvendigvis ikke være religiøst for å feire jul. Selvfølgelig har Jul-feiringen sine røtter fra Jesu fødsel, men det betyr ikke at man er påtvunget til å være kristen.Det som kommer fram i denne tråden er jo nettopp det at jula ikke har sine røtter i jesu fødsel. Det Schnell sier er at jula ikke ville eksistert i dag hvis det ikke hadde vært for kristendommen, men hvor han har det fra skjønner jeg ikke. Er det noe som tyder på at jula var på vei ut når kristendommen kapret den? Eller sikter du (Schnell) kanskje til det at kristendommen ville avskaffet julefeiringa hvis de ikke hadde kapret den? Det stemmer kanskje, men jeg syns alikevel det blir feil å si at jula fortsatt lever på grunn av kristendommen. Man kan like godt si at den lever på tross av kristendommen, da den "egentlig" burde blitt avskaffet. For å være litt mer korrekte kan vi vel si at jula forstatt eksisterer pga. at kristendommen er parasittistisk (er det et ord?). I stedet for å skape egne høytider klyper den seg fast i allerede eksisterende høytider og gjør noen små forandringer. Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 jaok, så er det noen rare, særte sjeler som sitter å er medlem av vigrid å påstår de feirer julen etter norrøne ritualer .mhm Ja. Viss du sier det så. Du er patetisk, dømmer du meg? Jeg er faen meg ikke tilhenger av Vigrid. BAre fordi du tilber Kristendom betyr det ikke at folk gjør lol. selveid er veleid. har jeg sagt jeg er kristen? Jeg bare sier at det er på grunn av kristendommen vi feirer jul. Og du har tydeligvis ikke forstått det jeg har skrevet, jeg sier ikke at folk tilver kristendommen, jeg sier det er derfor det har blitt en tradisjon å feire den. Man feirer jul i første rekke for å treffen familien, og du må nødvendigvis ikke være religiøst for å feire jul. Selvfølgelig har Jul-feiringen sine røtter fra Jesu fødsel, men det betyr ikke at man er påtvunget til å være kristen.Det som kommer fram i denne tråden er jo nettopp det at jula ikke har sine røtter i jesu fødsel. Det Schnell sier er at jula ikke ville eksistert i dag hvis det ikke hadde vært for kristendommen, men hvor han har det fra skjønner jeg ikke. Er det noe som tyder på at jula var på vei ut når kristendommen kapret den? Eller sikter du (Schnell) kanskje til det at kristendommen ville avskaffet julefeiringa hvis de ikke hadde kapret den? Det stemmer kanskje, men jeg syns alikevel det blir feil å si at jula fortsatt lever på grunn av kristendommen. Man kan like godt si at den lever på tross av kristendommen, da den "egentlig" burde blitt avskaffet. For å være litt mer korrekte kan vi vel si at jula forstatt eksisterer pga. at kristendommen er parasittistisk (er det et ord?). I stedet for å skape egne høytider klyper den seg fast i allerede eksisterende høytider og gjør noen små forandringer. Jeg har ikke noen kilder eller noe på at Jula ikke hadde eksistert uten kristendommen, det er bare den teorien jeg mener er mest sansynlig. Ja, det var mye som tydet på at jula var på vei ut når kristendommen kapret den, i likhet med resten av mange "hedniske" norrøne tradisjoner, som ble erstattet med kristne tradisjoner. Hadde ikke kristendommen gjort det om til sin religion, hadde jula, etter min mening, forsvunnet sammen med det andre. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Vi feirer ikke jula på grunn av kristendommen og vi feirer den ikke på grunn av norrønn mytologi. Julen er en kulturell tradisjon, hvis ritualer har lite med verken kristendom eller hedenskap å gjøre: julepynt, julenisse, juletrær, gaver, god mat, julebord, grøt, ribbe, kommersialisering, juletrefester, og så har du jammen nyttårsfeiring oppi det hele. Hvilke av disse har noe med verken kristendommen eller andre religioner å gjøre? Svært, svært lite. En stor del av norges befolkning, antagelig mesteparten, er ikke personlig kristne; de er i beste fall passive troende som aldri utfører noen religiøse ritualer, og mange tror ikke på noe i det hele tatt. Og hvor mange tror egentlig på Odin, Tor, Loke & co i Norge i dag? Knapt nok noen. Julefeiringen er ikke opprinnelig kristen. Kristendommen gjorde som mange andre religioner, tilpasset seg lokale kulturelle forhold. Det betyr ikke at jula ikke har noe med kristendommen å gjøre: siden de kristne har tatt opp den gamle tradisjonen, har den også blitt en kristen tradisjon (riktignok ikke en som har støtte i Bibelen eller tradisjonene til de første kristne). Jula nå, anno 2007, er så avgjort verken fugl eller fisk når det gjelder religiøs påvirkning. Kristne eier den ikke, ei heller hedninger, og selv om begge grupperinger har vært med å påvirke tradisjonen og holdt den i live, så er det ikke på grunn av noen av dem at vi feirer jul. Det er en kommersiell og kulturell høytid, med tradisjoner plukket fra kristendom, hedenskap, folketro og mye annet. Noe annet er det fåfengt å argumentere for, siden det er så mange tradisjoner som har hatt en innflytelse og fortsatt har det at uansett hva man fremhever som den opprinnelige eller ekte jula, så kan jeg komme med moteksempler. Endret 5. desember 2007 av Me sjøl Lenke til kommentar
fox Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 jaok, så er det noen rare, særte sjeler som sitter å er medlem av vigrid å påstår de feirer julen etter norrøne ritualer .mhm Ja. Viss du sier det så. Du er patetisk, dømmer du meg? Jeg er faen meg ikke tilhenger av Vigrid. BAre fordi du tilber Kristendom betyr det ikke at folk gjør lol. selveid er veleid. har jeg sagt jeg er kristen? Jeg bare sier at det er på grunn av kristendommen vi feirer jul. Og du har tydeligvis ikke forstått det jeg har skrevet, jeg sier ikke at folk tilver kristendommen, jeg sier det er derfor det har blitt en tradisjon å feire den. Woot! Jeg har blitt EID!!! (ikke at jeg kan se at jeg har blitt det) Hallo, det er en diskusjon hvor der folk diskuterer. Ikke en kamp der en vinner tilslutt, vi er ikke i Amerika. Hvorfor er du så kverulant mot min bakgrunn? Min familie er ikke tilhenger av Vigird, heller ikke Kristendom. Vi er bare nasjonalister som har alltid levd på vår egne måte. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 (endret) Det virker som om man undervurderer en tradisjons evne til å overleve uten støtte fra en religion. Det er en gammel norrøn tradisjon å ferie at solen snur om vinteren, men det er faktisk også en gammel norrøn tradisjon å feire at solen snur på sommeren. De kristne har også prøvd å ta over denne feiringen og gi den et religiøst navn og innhold uten å ha lykkes i noen særlig grad. Er det virkelig mulig å påstå at ingen hadde feiret sankthansaften lengere om det ikke var for kristendommen? Ellers er det morsomt å notere at mange katolikker feirer jomfruunnfangelsen 8. desember. Det var jommen en rask graviditet. Kanskje uttrykket "Som julekvelden på kjærringa" kommer fra denne rekordraske graviditeten. :!: Endret 5. desember 2007 av robertaas Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Hvis man ser på hvordan Nordmenn har feiret jul de siste 900årene så vil jeg påstå at julen er mer en kristen tradisjon for å feire jesu fødsel enn en hedensk tradisjon for å feire at sola snur. Selv sitter jeg ennå og hører jule-evangeliet bli opplest på juleaften og før hendte det til og med at jeg kanskje ble dratt med i kirke av mine foreldre(tradisjons kristne). Mine foreldre har sluttet å gå i kirken og jeg er usikker på om jeg vil videreføre tradisjonen med å lese opp jule-evangeliet på juleaften, om jeg skulle gjøre det så vil det kun være for å føre tradisjonen videre og på den måte minne våre etterkommere på en av grunnene til at våre forfedre feiret jul. Alle ser jo at fokuset på jesu fødsel under julefeiringen har forsvunnet fra mange ikke kristne hjem og fokus er overført til kjøpepress og fråtsing i mat. Men mange henger ennå opp julestjerne, lysestake og tenner kanskje lys hver søndag. Rare greier Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Vil jul uten de tradisjonene de kristne har bidratt med være en fullgod feiring? Ja, for folk flest. Unntatt er kun de mest ekstreme kristne. Vil en jul uten de ikke-kristne tradisjonene være en fullgod feiring? Nei, ikke for folk flest. Unntatt er kun for enkelte ekstremister som lestadianerne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå