Gå til innhold

Hvor kristen er egentlig jula?


Anbefalte innlegg

Har jula i det hele tatt noe med kristendommen å gjøre? Jeg poengterer ofte overfor kristne når de spør meg hvorfor jeg feirer jul, at jula slett ikke er kristen, men at Kirken bevisst bestemte at Jesu fødsel skulle feires i desember, fordi det allerede fantes en hedensk midtvintersfeiring her. "Konspirasjonsteorier", får jeg til svar. Men er det egentlig det? Har de kristne større grunn til å feire enn ateister?

 

Jeg er glad vi fortsatt bruker det hedenske navnet jul i Norge! Kristmesse? Uff...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg synes ikke det. Vikingene feiret vintersolverv (dagene blir lengre, "solen snur" etc) lenge før Norge ble kristnet og de kristne begynte å feire Jesu fødsel. Det er bare tull at julen er forbeholdt kristne, og om de prøver å fortelle deg noe annet, ikke hør på dem! Dessuten preges ikke julen lenger av de kristne verdier og syn. Faktisk tvert imot. Julen preges blant annet av følgende dødsynder (av de syv dødsyndene), fråteseri, gårdighet/griskhet og til dels misunnelse. Det er tre av syv dødsynder. Om disse kristne vennene dine begynner å mase om hvordan julen er en kristen høytid kan du jo "forsiktig" nevne dette.

 

Jeg har fått inntrykk av at grunnen til at man burde feire julen er å vise glede og omtanke for sine nærmeste og samfunnet ellers. Jeg feirer hvertfall ikke fordi en liten baby også kjent som Jesus ble født noen år senere enn egentlig antatt rundt 6 etter kristus, etter vår kristne tidsregning. Men om folk mener dette er en god nok grunn til å feire julen må de gjerne gjøre det. Men de får ikke komme til meg å fortelle at jeg ikke har en grunn til å feire julen!

Lenke til kommentar

Yule kaller de feiringen på engelsk. Det er virkelig bra at vi har beholdt navnet. Latinske land bruker ordet fødsel, på engelsk er det kristusmesse og på tysk er det hellignatt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Yule

 

Ellers er det alltid morsomt å spørre kristne om hvorfor det er 1 uke mellom jul og nyttår. Vår tidsregning skal jo starte med jesu fødsel, altså nyttårsaften år null. Og likevel skal de kristne i tillegg feire jesu fødsel 1 uke før? :tease:

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
OM Jesus har eksistert og når han eventuelt blir født er et eget spørsmål.

 

OM en person med navn Jesus levde er ikke det store spørsmålet (mange historikere mener det er bevist at det var en person med det navnet som levde der, bla. med henvisning til dokumenter fra det Romerske riket). Det store spørsmålet er om denne personen var Guds sønn, eller bare en vanlig person.

 

Personlig tror jeg det siste.

Lenke til kommentar
Jepp, det finnes ingen dødssynder i kristendommen. Det er det som er så fint med kristendommen. Man kan gjøre som man vil, Gud tilgir uansett, bare du tror.

 

Jeg velger å ignorerer sarkasmealarmen min :p

 

Det fine med kristendommen, er at bibelen er så åpen for tolkning. Du skal else din neste, alle er like mye verdt. Kristendommen har potensiale, og det ser ut som at kirken i Norge prøver

 

Greit at religion er utdatert, men man kan ikke fornekte at den prøver å følge med utviklingen, den er bare noen år for treg. Det samme gjelder Islam, det er veldig naivt av meg å si; "gi dem litt tid!", men den kulturen vi har her, er ganske ny og fremmed for de. Vi mennesker like sjeldent det som er nytt og fremmed.

Lenke til kommentar

Kristendommen prøver ikke dette. Visse moderate kristne gjør det. Men hva er vel en moderat kristen? Jeg har mer respekt for de som faktisk tror på det som står i Bibelen, enn de som velger og vraker det de liker/ikke liker.

 

Først og fremst synes jeg det er morsomt at voksne mennesker er i stand til å tro på arvesynden og at en jøde tok på seg all skyld da han ble spikret opp på et par planker for 2000 år siden. Trodde kanskje vi hadde kommet litt lenger enn som så.

Lenke til kommentar
Kristendommen prøver ikke dette. Visse moderate kristne gjør det. Men hva er vel en moderat kristen?

 

Åja, så de tror ikke på kristendommen da? Om disse moderate menneskene fortsetter, vil kristendommen sin profil være dratisk forrandret. Det er den allerede nå, kontra 2000år siden, de er bare litt trege.

 

Jeg har mer respekt for de som faktisk tror på det som står i Bibelen, enn de som velger og vraker det de liker/ikke liker.

 

Det er ikke snakk om å velge og vrake, men å tolke. Betydningen og budskapet av noe jeg leser, kan være noe helt annet enn den betydningen, og det budskapet som du leser, av samme teksten.

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om å velge og vrake, men å tolke. Betydningen og budskapet av noe jeg leser, kan være noe helt annet enn den betydningen, og det budskapet som du leser, av samme teksten.

 

Moderate kristne er veldig upopulære blant de virkelig kristne. De blir sett på som liksom-kristne. Det er nok riktig at de fleste moderate kristne ikke tror innerst inne. De lever i hvert fall ikke slik de burde: vie livet sitt til å frelse flest mulig mennesker.

 

Selvfølgelig er det snakk om å velge og vrake. Du tolker ting slik du ønsker at de skal være. Hvordan har det seg ellers at så å si alle kristne kun vektlegger de positive bibelversene?

Lenke til kommentar

Ja jula har noe med kristendommen å gjøre, uavhengig om jesus ble født eller ikke, så er det på grunn av hans fødsel at folk i Norge feirer julen i dag. Egentlig skulle julen hete "Krstenmesse" slik som "Christmass" i England, men den fortsatte å hete Julen slik da vikingene feiret den. Slev om julen også ble feiret av ikke-kristne i gamle-dager, så er det ikke derfor julen ble feiret i dag. det er jo på grunn av jesu fødsel, selv om mindretallet faktisk bryr seg om det, at vi feirer jul. Folk kan si hva de vil, men det er jo på grunn av jesus sin fødsel at Julen fortsatt er en tradisjon, og det eneste som henger igjen fra norrønt er navnet og festen, men hvorfor det feires er er noe helt annet i dag

Lenke til kommentar
Ja jula har noe med kristendommen å gjøre, uavhengig om jesus ble født eller ikke, så er det på grunn av hans fødsel at folk i Norge feirer julen i dag. Egentlig skulle julen hete "Krstenmesse" slik som "Christmass" i England, men den fortsatte å hete Julen slik da vikingene feiret den. Slev om julen også ble feiret av ikke-kristne i gamle-dager, så er det ikke derfor julen ble feiret i dag. det er jo på grunn av jesu fødsel, selv om mindretallet faktisk bryr seg om det, at vi feirer jul. Folk kan si hva de vil, men det er jo på grunn av jesus sin fødsel at Julen fortsatt er en tradisjon, og det eneste som henger igjen fra norrønt er navnet og festen, men hvorfor det feires er er noe helt annet i dag

 

Niks. Vi feirer ikke jul pga Jesu fødsel, men pga hedenske tradisjoner. Svært få nordmenn bryr seg om Jesus.

 

Hva har juletreet å gjøre med Jesus? Stjerna på toppen? Nissen? Julenøtter? Julebukker? Julegrøt? Julebord? Nada og niks. Jeg har aldri assosiert jula med religion, men så har foreldrene vært flinke til å skåne meg for hjernevasking også, da. Fikk for eksempel aldri lov til å se programmer om jesusbarnet.

 

Som SeaLion skriver:

 

25. desember ble valgt som Jesu fødseldag i år 526, da abbeden Dionysius Exiguus (Exiguus = den lille) definerte den kristne tidsregningen. Samtidig flyttet han årsskiftet fra månedsskiftet februar/mars til månedsskiftet desember/januar. Denne kristne kalenderen ble innført i året 528.

 

Før 528 brukte man den romerske kalenderen. Selve grunnstrukturen med månedsnavnene og skuddårsdagen på slutten av februar (som var årets siste dag i den romerske kalenderen) har vi arvet fra romerne. Dette sees blant av månedsnavnene september til desember der septo betydde 7, okto betydde 8, novo betydde 9 og deci betydde 10, altså var desember opprinnelig den tiende måneden i den romerske kalenderen. Juli er oppkalt etter Julius Cæsar og august etter keiser Augustus. Januar er oppkalt etter krigsguden Janus, som hadde to ansikter, ett foran og ett bak på hodet, dermed kunne han ikke bli overrasket bakfra

Endret av Strofe
Lenke til kommentar

jope. Hvor mange tror fortsatt på norrøn mytologi i dag? hmm. ikke vet jeg, 0,00000001 % kanskje? Jeg vet ikke hvor mang kristne det er, men det er hvertfall maaaange flere. Julen i Norge startet riktig nok i vikingtiden, men fortsatte også da Norge ble kristne, for å minne Jesus sin fødsel. I dag er det som sagt nesten ingen kristne, så grunnen til at julen fortsatt er en tradisjon, er at det fortsatt er kristne. Ikke-kristne feirer jo også jule, selv om de av personlige grunner ikke feirer den på grunn av Jesus ,så er det derfor julen blir feirt i dag, og ikke på grunn av norrønt.

Stjeren på juletre har jo med betlehemsstjerna og gjøre da, det andre er vel tradisjoner som henger igjen fra norrøn tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...