Gå til innhold

To skjermer, forskjellige oppløsninger

Knut Marius

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC som jeg vil bruke med to forskjellige skjermer, men kun èn av gangen.

Den ene er en 42" LCD-TV som har native oppløsning på 1360x768, og den andre er en Samsung 22" skjerm med oppløsning 1680x1050.

Jeg er ute etter en enklest mulig løsning, som lar meg velge mellom hvilken skjerm jeg vil bruke til enhver tid uten å måtte hverken fysisk koble om kabler, eller gjøre oppsett i software. Er dette mulig? Skjermkortet mitt har to DVI-utganger, så det er ikke noe problem sånn sett. Alt som kan autodetekteres er fint..

Nvidia sitt kontrollpanel klarer jo å identifisere de to skjermene automatisk, så jeg håpte da at det kanskje var mulig å for eksempel legge inn en hurtigtast som skiftet mellom de to profilene (som inneholder info om oppløsning og andre egenskaper). Gir en skjerm på noen måte beskjed når den er slått av? Isåfall hadde det mest ideele vært en løsning som detekterer om 22"en er påslått, og hvis ikke sender den bildet til TVen.

Noen som har forslag til en god løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ATI sitt kontrollpanel har mulighet til å endre oppløsning og slikt med en hurtigtast.

Vet ikke om nVidia sitt har mulighet for hurtigtaster. Er jo da bare å ha koblet begge inn i PCen sammtidig, men å ha en hurtigtast som bytter om hvilken skjerm som er aktivert / deaktivert.

3.parts programvare kan sikkert gjøre dette, som Powerstrip.

Lenke til kommentar
Jeg vet ATI sitt kontrollpanel har mulighet til å endre oppløsning og slikt med en hurtigtast.

Vet ikke om nVidia sitt har mulighet for hurtigtaster. Er jo da bare å ha koblet begge inn i PCen sammtidig, men å ha en hurtigtast som bytter om hvilken skjerm som er aktivert / deaktivert.

3.parts programvare kan sikkert gjøre dette, som Powerstrip.

har ikke funnet hurtigtaster for dette i nvidia sitt panel.. Mulig jeg kan se på powerstrip ja. Jeg har tenkt til å ha koblet på begge skjermene samtidig ja, men bare en av dem aktivert til enhver tid. Det jeg altså er ute etter er muligheten for å trykke en hurtigtast som både bytter hvilken skjerm som er aktiv, og setter riktig oppløsning.

Lenke til kommentar
Sist gang jeg hadde to skjermer tilkoblet på Nvidia skjermkortet mitt husket den da oppløsning for hver skjerm. Men jeg har ingen gode tips om snarvei for å bytte skjerm fort og gæærnt dessverre.

Stemmer at den kan huske oppløsning ja. Måtte bare gjøre et par enkle innstillinger.

Så problemet nå er å få automtisert skifting mellom de to skjermene. Er tungvindt å måtte gå til skjerm 1 først, og gjøre innstillinger der, før jeg kan bruke skjerm 2. Hadde vært fint å bare kunne trykke CTRL+ALT+1 for skjerm 1 og CTRL+ALT+2 for skjerm 2. Mulig jeg må over på en work-around dersom det ikke finnes direkte muligheter for dette...

Lenke til kommentar

Jeg bruker UltraMon til noe som ligner på det du vil.

Har en 24" som jeg bruker som primary, og en 20" som secondary. Jeg må disable secondary for å kjøre fullscreen i CS 1.6. Da trykker jeg bare F9 så blir 20"en svart. F9 så dukker den opp igjen, selvsagt i riktig oppløsning og alt som er.

Jeg vet ikke om en fornuftig måte å bytte på primary med hotkeys.

Med ultramon kan man forøvrig forlenge taskbaren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...