Gå til innhold

Min egen server


TheMadS

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg fikk en gammel maskin av en venn av meg og har tenkt å sette den opp som server. Siden jeg bare er 16 år har jeg ikke mye erfaring med servere. Jeg leste guided på siden her om servere, men skjønte lite. Er det noen som helst vits for meg å prøve å sette opp en server? Jeg har litt lyst å kunne hente filer over nettet og kunne kanskje lage en nettside. Jeg har litt peil på PC, men det er bare på noen områder. Noen som kan fortelle meg hvertfall til å starte med hva slags OS jeg skal bruke og hvordan jeg kan få satt det istand til å være en enkel server?

 

Takk på forhånd... :thumbup:

Ja, mangel på erfaring innenfor datateknikk, er nok pga alderen din :yes:

 

Oppskrift på enkel server-pc:

1stk pc

1stk Xampp

2stk ørepropper

 

Bruksanvisning:

1) Skaff deg en pc

2) Skaff deg ledninger til den

3) Slå pcen på

4) Koble til internet*

5) Last ned apache/xampp fra apachefriends.org

6) Installer xampp/apache

7) Slå av skjermen når du skal legge deg eller ikke bruke pcen

8) Putt in øreproppene når støyen ødelegger for din nåværende oppgave; f eks å sove.

9) La videre pcen stå på 24/7

10) Gratuler deg selv, og vis vennene dine din nye flotte, eksklusive server-pc!

 

* Du kan gjerne laste ned fra annen pc, brenne ut (eller bruk av annen type medie) og ta det over på din fremtidige server-pc.

 

PS: intensjonen min er ikke å være slem.

Jeg ganske enkelt bare lever av sarkasme.

 

 

Hva kan apache/xampp gjøre?

 

Jeg har bare mest lyst til å kunne hente filene på PCn fra hvorsom helst. Det beste hadde hvert hvis jeg kunne lage en nettside som jeg kan legge ut.

Endret av TheMadS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva kan apache/xampp gjøre?

 

Jeg har bare mest lyst til å kunne hente filene på PCn fra hvorsom helst. Det beste hadde hvert hvis jeg kunne lage en nettside som jeg kan legge ut.

Xampp er en pakke med web-server-software, men apache er den viktigste.

Xampp inneholder:

Apache for å kjøre websiden (port 80)

MySql for en SQL database (port 3306)

FileZilla for å :som du beskriver så fint: hente filer fra PCen fra hvorsom helst, men med brukernavn og passord om nødvendig, og en mere brukervenlig metode for å lage nye brukere, og endre passord o.l + at vanlig website hosting (port 80) lar deg kun hoste selve nett-mappa, om jeg har forstått riktig. (port 21)

Mercury/32 for å sende mail fra egen ip/domene/subdomene. (port 25 & 110)

Endret av Mads15
Lenke til kommentar
FileZilla for å :som du beskriver så fint: hente filer fra PCen fra hvorsom helst, men med brukernavn og passord om nødvendig, og en mere brukervenlig metode for å lage nye brukere, og endre passord o.l + at vanlig website hosting (port 80) lar deg kun hoste selve nett-mappa, om jeg har forstått riktig. (port 21)

 

Men FileZilla er vel et FTP program? Da må jeg laste ned et FTP client program for å kunne få tilgang til filene fra andre steder. eller?

Lenke til kommentar
Okey.. Både klient OG server. Skal ikke krangle jeg.. :wee:

 

Hva skal du med xampp?

Er ikke det bare lamp med pearl eller python?

På tross av det skrives perl, og at python har utrolig lite med xampp å gjøre, eh...

Som jeg beskrev tidligere er Xampp vanligvis den første pakken med server-software (bl.a Apache) folk bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...