Gå til innhold

Min egen server


TheMadS

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg fikk en gammel maskin av en venn av meg og har tenkt å sette den opp som server. Siden jeg bare er 16 år har jeg ikke mye erfaring med servere. Jeg leste guided på siden her om servere, men skjønte lite. Er det noen som helst vits for meg å prøve å sette opp en server? Jeg har litt lyst å kunne hente filer over nettet og kunne kanskje lage en nettside. Jeg har litt peil på PC, men det er bare på noen områder. Noen som kan fortelle meg hvertfall til å starte med hva slags OS jeg skal bruke og hvordan jeg kan få satt det istand til å være en enkel server?

 

Takk på forhånd... :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, er jo så klart noe vits for deg å sette opp en server. Uansett om du har noe spesielt nytteverdig å bruke den til eller ikke så vil det jo uansett være lærerikt og stort sett morsomt.

 

Du sier at du har "litt peil". Det er mulig det kan være best å begynne med en windows-server. Linux/BSD/etc. kan være litt uvant og kanskje vanskelig å sette seg inn i med en gang. Men, hvis du vil prøve det så er jeg veldig glad i Redhat/Fedora. Fedora er gratis og kan lastes ned fra http://fedora.redhat.com

 

Windows-server kan være alt fra Windows 95 til Server 2003 (som for øvrig koster 5000,- ellerno, vet ikke om du vil satse såpass). Windows XP (Professional) har forsåvidt mange greie muligheter for en "begynnerserver".

 

Av bruksområder er jo IRC-shell, Webhosting/"nettside", Filserver/"musikkserver", streaming og generell leking fine alternativer. "hente filer over nettet" er jeg litt usikker på hva du mener med.

 

Blir litt kortfattet det jeg skriver nå, men spør hvis du lurer på mer.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare begynne med Ubuntu eller Debian server install. Da er det bare å følge en av de mange guidene på forumet her, eller på nettet forøvrig.

 

Nå skal ikke jeg si at dette er lett, jeg vokste imidlertid opp på en tid da DOS var det ledende OS. Komandolinjen i linux er ikke noe vanskeligere å ha med å gjøre.

 

Husk at en linux server med web/ftp/ssh/smb kanskje er en av de vanligste serverløsningene. Disse er brukt både for hjemmeserver og komersielle servere. Blir du lei av komandolinje og ssh klienter, så er det bare å innstallere webmin, og du styrer serveren din på samme måte som du styrer ruteren din.

 

Husk at med denne løsningen er det en rissiko for at du lærer noe nytt. Videre er det mulig å bruke pentium 166MMXen eller PowerMac en fra 1996 å fremdeles få et godt resultat. Selv bruker jeg PIII 500Mhz og det er i alle fall nok!

 

Her er en link til en god guide om server i linux

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Hehe, er jo så klart noe vits for deg å sette opp en server. Uansett om du har noe spesielt nytteverdig å bruke den til eller ikke så vil det jo uansett være lærerikt og stort sett morsomt.

 

Du sier at du har "litt peil". Det er mulig det kan være best å begynne med en windows-server. Linux/BSD/etc. kan være litt uvant og kanskje vanskelig å sette seg inn i med en gang. Men, hvis du vil prøve det så er jeg veldig glad i Redhat/Fedora. Fedora er gratis og kan lastes ned fra http://fedora.redhat.com

 

Windows-server kan være alt fra Windows 95 til Server 2003 (som for øvrig koster 5000,- ellerno, vet ikke om du vil satse såpass). Windows XP (Professional) har forsåvidt mange greie muligheter for en "begynnerserver".

Av bruksområder er jo IRC-shell, Webhosting/"nettside", Filserver/"musikkserver", streaming og generell leking fine alternativer. "hente filer over nettet" er jeg litt usikker på hva du mener med.

 

Blir litt kortfattet det jeg skriver nå, men spør hvis du lurer på mer.

 

MS har bare disse serverne. Windows 3.5. Windows NT4. Windows 2000 og Windows 2003...

Windows 2003 kan lastes ned som en 180 dagers prøveversjon.

http://technet.microsoft.com/nb-no/windows...831(en-us).aspx

Lenke til kommentar

Jeg ville uten tvil gått for linux, litt knot i starten, men absolutt ikke vanskelig. Viktigst av alt er at det morsomt og lærerikt. Samt at administrering via ssh er veldig praktisk. Selv kjører jeg ubuntu server her hjemme med apache webserver, mysql database, ninan til binær nedlasting, torrentflux torrentclient, ftp, svn osv.

 

Veldig praktisk å ha i skolesammenheng, spesielt i gruppe/prosjektarbeid da man kan kjøre svn til synkronisering osv. Nei, gå for linux :D

Lenke til kommentar
kan/har du prøvd ubunu ol.?

 

Jeg har hatt Ubuntu på min stasjonære PC og på laptopen. På den stasjonære bare bytter jeg HD for hvert OS, mens på laptopen fungerte ikke dual boot så bruker bare Vista nå.

 

 

Hehe, er jo så klart noe vits for deg å sette opp en server. Uansett om du har noe spesielt nytteverdig å bruke den til eller ikke så vil det jo uansett være lærerikt og stort sett morsomt.

 

Du sier at du har "litt peil". Det er mulig det kan være best å begynne med en windows-server. Linux/BSD/etc. kan være litt uvant og kanskje vanskelig å sette seg inn i med en gang. Men, hvis du vil prøve det så er jeg veldig glad i Redhat/Fedora. Fedora er gratis og kan lastes ned fra http://fedora.redhat.com

 

Windows-server kan være alt fra Windows 95 til Server 2003 (som for øvrig koster 5000,- ellerno, vet ikke om du vil satse såpass). Windows XP (Professional) har forsåvidt mange greie muligheter for en "begynnerserver".

 

Av bruksområder er jo IRC-shell, Webhosting/"nettside", Filserver/"musikkserver", streaming og generell leking fine alternativer. "hente filer over nettet" er jeg litt usikker på hva du mener med.

 

Blir litt kortfattet det jeg skriver nå, men spør hvis du lurer på mer.

 

Jeg har lest mye på forskjellige steder, men alt bare forvirrer meg... Trenger et sted som dette hvor jeg kan stille mine egende spørsmål.

 

Jeg har lite peil på avangsert koding og mye annent, men har litt erfaring. Jeg har bla. jobbet en del med routern min, satt sammen litt maskiner, laget noen dokumenter med HTML koding, og en god del andre ting. Har ganske god generell kunskap! :!:

 

På PCn nå er det Win XP Pro. Så beholder kanskje det.

 

Da jeg sa "hente filer over nettet" mente jeg filserver og webhosting. Kunne hente skolesaker og musikk mm fra PCer hos venner og på skolen osv...

 

 

Jeg ville uten tvil gått for linux, litt knot i starten, men absolutt ikke vanskelig. Viktigst av alt er at det morsomt og lærerikt. Samt at administrering via ssh er veldig praktisk. Selv kjører jeg ubuntu server her hjemme med apache webserver, mysql database, ninan til binær nedlasting, torrentflux torrentclient, ftp, svn osv.

 

Veldig praktisk å ha i skolesammenheng, spesielt i gruppe/prosjektarbeid da man kan kjøre svn til synkronisering osv. Nei, gå for linux :D

 

Som jeg sa har jeg hatt Linux en stund og kan litt. Det står imellom det og beholde XP Pro, men har nok av HD så jeg kan jo installere Ubuntu server på en annen HD. Tror jeg nok er på jakt etter noe av det du har ja..! :)

Lenke til kommentar
Hei

 

Anbefaler deg å følge denne guiden:

 

http://howtoforge.com/perfect_server_ubuntu7.10

 

Har hjulpe meg mye i oppstartfasen med ubuntu server. :roll:

Den guiden var jo kjempebra!

 

Synd jeg ikke fant den når jeg satt opp min egen i vår.

 

Husk at når det kommer til servere, så er oppetid noe av det viktigste. Min erfaring med linux som serverOS er at når du har satt opp maskinen slik du vil ha den, kan du liksom bare stue den bort å glemme den! Den er liksom bare der!

Lenke til kommentar
Hehe, er jo så klart noe vits for deg å sette opp en server. Uansett om du har noe spesielt nytteverdig å bruke den til eller ikke så vil det jo uansett være lærerikt og stort sett morsomt.

 

Du sier at du har "litt peil". Det er mulig det kan være best å begynne med en windows-server. Linux/BSD/etc. kan være litt uvant og kanskje vanskelig å sette seg inn i med en gang. Men, hvis du vil prøve det så er jeg veldig glad i Redhat/Fedora. Fedora er gratis og kan lastes ned fra http://fedora.redhat.com

 

Windows-server kan være alt fra Windows 95 til Server 2003 (som for øvrig koster 5000,- ellerno, vet ikke om du vil satse såpass). Windows XP (Professional) har forsåvidt mange greie muligheter for en "begynnerserver".

Av bruksområder er jo IRC-shell, Webhosting/"nettside", Filserver/"musikkserver", streaming og generell leking fine alternativer. "hente filer over nettet" er jeg litt usikker på hva du mener med.

 

Blir litt kortfattet det jeg skriver nå, men spør hvis du lurer på mer.

 

MS har bare disse serverne. Windows 3.5. Windows NT4. Windows 2000 og Windows 2003...

Windows 2003 kan lastes ned som en 180 dagers prøveversjon.

http://technet.microsoft.com/nb-no/windows...831(en-us).aspx

 

Selvfølgelig vet jeg hvilke serverversjoner windows har. Snakker jo om at en i teorien kan bruke en hvilken som helst Windows-versjon til serverformål!

 

Da jeg sa "hente filer over nettet" mente jeg filserver og webhosting. Kunne hente skolesaker og musikk mm fra PCer hos venner og på skolen osv...

 

Til det fungerer en FTP-server ypperlig. På en linux-server kan du da f.eks. bruke samba for å kunne hente ut musikken lokalt på windows-maskiner.

 

Linux er et veldig greit (og billig) alternativ om du er villig til å prøve å feile litt. Men alt du beskriver kan forsåvidt ordnes på windows-server.

Endret av Iguil
Lenke til kommentar

Jeg har jo ikke mye peilin på DOS.

 

7 Configure The Network

 

Because the Ubuntu installer has configured our system to get its network settings via DHCP, we have to change that now because a server should have a static IP address. Edit /etc/network/interfaces and adjust it to your needs (in this example setup I will use the IP address 192.168.0.100):

vi /etc/network/interfaces

 

# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet static
	address 192.168.0.100
	netmask 255.255.255.0
	network 192.168.0.0
	broadcast 192.168.0.255
	gateway 192.168.0.1

 

Then restart your network:

 

/etc/init.d/networking restart

 

Når jeg skriver inn forandringene address 192.168 osv. Hva må jeg trykke/skrive for å lagre det?

Lenke til kommentar

Editoren vi er kompliserte saker.

 

Hvis du er inne i vi må du trykke esc, kolon , skrive wq og trykke enter.. eller no sånt :p

 

Hvis du prøver med

pico /etc/network/interfaces

 

blir d enklere.. trykk CTRL + X osv.. det står nederst når du er inne i programmet.

 

Edit: Forøvrig hadde ikke dos kunnskaper hjulpet deg ;)

Endret av HolyCow1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke server er noe for meg... Jeg gikk igjennom fremgangsmåten som Heisau henviste til og jeg skjønte ikke noe some helst. Da jeg skulle prøve å connecte med PuTTy til servern fikk jeg bare melding Network Error: Connection Refused... Tror ikke server er noe for meg ennå.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg fikk en gammel maskin av en venn av meg og har tenkt å sette den opp som server. Siden jeg bare er 16 år har jeg ikke mye erfaring med servere. Jeg leste guided på siden her om servere, men skjønte lite. Er det noen som helst vits for meg å prøve å sette opp en server? Jeg har litt lyst å kunne hente filer over nettet og kunne kanskje lage en nettside. Jeg har litt peil på PC, men det er bare på noen områder. Noen som kan fortelle meg hvertfall til å starte med hva slags OS jeg skal bruke og hvordan jeg kan få satt det istand til å være en enkel server?

 

Takk på forhånd... :thumbup:

Ja, mangel på erfaring innenfor datateknikk, er nok pga alderen din :yes:

 

Oppskrift på enkel server-pc:

1stk pc

1stk Xampp

2stk ørepropper

 

Bruksanvisning:

1) Skaff deg en pc

2) Skaff deg ledninger til den

3) Slå pcen på

4) Koble til internet*

5) Last ned apache/xampp fra apachefriends.org

6) Installer xampp/apache

7) Slå av skjermen når du skal legge deg eller ikke bruke pcen

8) Putt in øreproppene når støyen ødelegger for din nåværende oppgave; f eks å sove.

9) La videre pcen stå på 24/7

10) Gratuler deg selv, og vis vennene dine din nye flotte, eksklusive server-pc!

 

* Du kan gjerne laste ned fra annen pc, brenne ut (eller bruk av annen type medie) og ta det over på din fremtidige server-pc.

 

PS: intensjonen min er ikke å være slem.

Jeg ganske enkelt bare lever av sarkasme.

Endret av Mads15
Lenke til kommentar
Jeg gikk igjennom fremgangsmåten som Heisau henviste til og jeg skjønte ikke noe some helst.

Det er heller ikke så rart. Den guiden forklarer ingenting, og du trenger ikke halvparten av det som står der.

 

Da jeg skulle prøve å connecte med PuTTy til servern fikk jeg bare melding Network Error: Connection Refused...

Høres ut som en bagatell. Spør om hjelp her, i linux forumet eller på linux1.no.

 

Tror ikke server er noe for meg ennå.

Hvis du mener "Jeg må lære mer før jeg prøver å sette opp en server." tar du helt feil.

 

Hvis du mener "Jeg vil bare ha en server, men er ikke særlig interessert i det tekniske." har du kanskje rett. Du får heller spørre pent/betale noen for å sette opp en for deg. Sikkert noen som kan hjelpe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...