Gå til innhold

Sjimpanse vs mennesker i memorytest

Kubin

Anbefalte innlegg

Ganske overraskende :

"NEW YORK (AP) - Think you're smarter than a fifth-grader? How about a 5-year-old chimp? Japanese researchers pitted young chimps against human adults in tests of short-term memory, and overall, the chimps won.

That challenges the belief of many people, including many scientists, that "humans are superior to chimpanzees in all cognitive functions," said researcher Tetsuro Matsuzawa of Kyoto University.

"No one can imagine that chimpanzees - young chimpanzees at the age of 5 - have a better performance in a memory task than humans," he said in a statement.

Matsuzawa, a pioneer in studying the mental abilities of chimps, said even he was surprised. He and colleague Sana Inoue report the results in Tuesday's issue of the journal Current Biology.

One memory test included three 5-year-old chimps who'd been taught the order of Arabic numerals 1 through 9, and a dozen human volunteers.

They saw nine numbers displayed on a computer screen. When they touched the first number, the other eight turned into white squares. The test was to touch all these squares in the order of the numbers that used to be there.

Results showed that the chimps, while no more accurate than the people, could do this faster."

http://apnews.myway.com/article/20071203/D8TA8PA80.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så sjimpen var ikke smartere enn menneskene, men raskere. Det vil si at de husker like mye, men kanskje vi mennesker har mer å tenke som får oss til å tenke raskere.

Trodde japser var best i alt... Kanskje vi skal gi noen instrumenter til sjimper og se dem eie JerryC og han mario på piano fyren :tease:

Endret av Zeph
Fjerna unødvendig sitat
Lenke til kommentar

Overrasket er eg ikkje, me kjenner for lite til korleis hjernen fungerer til å kunne vite sånt.

Det går ikkje direkte på intelligens, men hjernens kapasitet og fokusområder kanskje? No veit eg fint lite om kva ein sjimpanse tenkjer på, men det er neppe at den skal på jobb klokka seks neste dag, må hugse å levere ungen i barnehagen, kjøpe mjølk og sukker samt fylle bensin.

Kanskje færre ting å tenke på kan stimulere hukommelsen?

Lenke til kommentar
Results showed that the chimps, while no more accurate than the people, could do this faster.

Så, gjorde sjimpansene mer feil enn menneskene?

Nei. Det betyr at sjimpene ikke hadde mer rett enn menneskene, men var raskere. Og det var det jeg kom fram til i posten ovenfor, men en viss moderator fjernet min quote med bold skrift så litt av poenget forsvant :ph34r:

Lenke til kommentar

Vi vet bare at de ikke hadde mer rett enn menneskene, var de like rett med menneskene eller var de HELT feil på rekkefølgen? Hvor stor var forskjellene?

Hvis det stemmer så er bare menneskene i forsøket mer fokusert på å få det rett, og derfor tenker mer gjennom før de handler.

Uansett et stilig forsøk.

Lenke til kommentar
Vi vet bare at de ikke hadde mer rett enn menneskene, var de like rett med menneskene eller var de HELT feil på rekkefølgen? Hvor stor var forskjellene?

Hvis det stemmer så er bare menneskene i forsøket mer fokusert på å få det rett, og derfor tenker mer gjennom før de handler.

Uansett et stilig forsøk.

Man kan aldri oversette engelsk rett til norsk så det er ikke et klart svar. Men jeg ser ikke noe poeng i å slå opp en nyhet at en apekatt klarte å f.eks kaste 20 baller raskere enn et menneske klarte å kaste 20 på en dunk. Så regner med at de hadde like mye rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...