Gå til innhold

vidvinkel til canon

Anbefalte innlegg

Holder på med ønskelista, har lenge ønsket meg mer vidvinkel for å få mer intressante utsnitt i tett skog (vanskelig å gå lenger bakover når det er trestammer overalt). Har fra før kun tamron 90mm macro.

Må koste under 3500, ikke EF-S (har gamle 10D), brennvidde 35mm el mindre, ingen krav til blender (bruker alltid stativ), være veldig skarp, fast el zoom

Noen som vet om objektiver som utmerker seg?

Endret av arterie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Holder på med ønskelista, har lenge ønsket meg mer vidvinkel for å få mer intressante utsnitt i tett skog (vanskelig å gå lenger bakover når det er trestammer overalt). Har fra før kun tamron 90mm macro.

Må koste under 3500, ikke EF-S (har gamle 10D), brennvidde 35mm el mindre, ingen krav til blender (bruker alltid stativ), være veldig skarp, fast el zoom

Er vel Sigma 10-20 som er heteste kandidaten hvis det er ekstremvidvinkel du ønsker. Ikke så rimelig som du skulle ønske deg (ny i hvert fall), men billigste som går vesentlig under 17mm.

Dersom du utelukkende har Tamron 90mm, er det dog kanskje ikke det du trenger mest. Da vil f.eks. Tamron 17-50 f/2.8 være et knakende godt alternativ. Gir et fornuftig utvalg av brennvidder, og svært god optisk kvalitet, prisen tatt i betraktning. Skal du ha noe skarpere til den prisen, må du over på fastoptikk. Kan være vel og bra det, men ville likevel hatt minst en normalzoom i tillegg, om så en rimelig Sigma 18-50 f/3.5-5.6 til godt under tusenlappen. Sigma optikk bruker EF-fatning også på croptilpassede objektiver, så de skal fungere på 10D også.

Lenke til kommentar

Takk.

Tamron 17-50 f/2.8 virker veldig grei. Tror jeg klarer meg uten ekstremvidvinkel, har prøvd 35mm og halvparten av det 17mm skulle være tilstrekklig. Klarer meg uten normalzooom da jeg er nokså enspora i hva jeg synes er verdt å fotografere med speilrefleks.

Hva tror du om de optiske egenskapene til denne vs tamronen?

Sigma 20mm F/1.8 EX Aspherical DG DF RF for Canon

https://prisguiden.no/product.php?productId=35355

Endret av arterie
Lenke til kommentar
Hva tror du om de optiske egenskapene til denne vs tamronen?

Sigma 20mm F/1.8 EX Aspherical DG DF RF for Canon

https://prisguiden.no/product.php?productId=35355

Den er mer lyssterk, og er nok litt skarpere, men det er ikke et toppobjektiv rent optisk likevel. I forhold til en zoom yter den fair nok, men i forhold til andre faste glass er den ikke i toppklasse. Tamronen på sin side matcher mange faste objektiver, og er nesten helt på topp blant zoomer, rent optisk. Selvfølgelig finnes det proffobjektiver som er bedre, men flertallet av amatører vil ikke se forskjell på bildene, og mye av prisen går til bedre byggekvalitet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...